ساخت فاز دوم پالایشگاه آبادان

دنیای اقتصاد- اهواز- محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش نفت آبادان گفت: ال سی فاز ۲ دوم پالایشگاه آبادان باز شده است و اوایل سال آینده این طرح را آغاز می‌کنیم.اسفندیار دائم‌الذکر افزود: پالایشگاه آبادان از نظر ظرفیت در کشور اول است و از نظر بنزین اولین حرف را در کشور می‌زند که این برای آبادان افتخار است. طی ۱۰ سال اخیر در این پالایشگاه طرح‌های خوبی انجام شده است.

فاز 4 از طرح‌های آینده پالایشگاه

دائم‌الذکر تصریح کرد: علاوه‌بر فاز دوم، در آینده طرح فاز ۴ را در دستور داریم که تمام این طرح‌ها به‌منظور کیفی‌سازی محصولات و بحث‌های زیست محیطی و ارتقای این نوع شاخص‌ها است، زیرا پالایشگاه آبادان در وسط شهر واقع شده است و با توجه به این موضوع، بحث زیست‌محیطی خیلی مهم است و باید شرایط به گونه‌ای شود که هم پالایشگاه کار کند و هم محیط زیستی پاک و سالم داشته باشیم.وی با بیان اینکه فاز دوم پالایشگاه در چند مرحله انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: به‌دلیل بحث اعتباری این فاز به دو مرحله تقسیم می‌شود. در قسمت اول این فاز بحث واحدهای تقطیر را داریم. یعنی یک واحد تقطیر بزرگ جایگزین بخش‌های قدیمی می‌شود و کم‌کم بخش‌های قدیمی پالایشگاه خود به خود برچیده می‌شود.دائم‌الذکر ادامه داد: بخش دیگر شامل یک واحد آیزوماکس است که هدف این واحدها به همراه واحدهای جانبی ارتقای کیفی محصول است. آیزوماکس واحدی است که استفاده از نفت کوره را کاهش می‌دهد. تقریبا این میزان را از ۳۵ درصد به ۲۰ درصد می‌رساند. این موضوع باعث ارتقای سودآوری پالایشگاه می‌شود.

پالایشگاه دخل و تصرفی در جذب نیرو ندارد

وی با اشاره به جذب نیرو در فاز دوم پالایشگاه آبادان تصریح کرد: پالایشگاه آبادان هیچ‌گونه دخل و تصرفی در جذب نیرو ندارد و این طرح در دست شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است و در جلساتی که برگزار شده، مقرر شد جذب نیرو از سوی اداره کار انجام گیرد.دائم‌الذکر با بیان اینکه پالایشگاه آبادان همکاری خود را با تمام اداره‌ها در همه جوانب خواهد داشت، افزود: آموزش نیروها برعهده پالایشگاه آبادان نیست و این آموزش‌ها برعهده شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت است اما پالایشگاه آبادان امکاناتی را تهیه می‌کند و در اختیار این شرکت قرار می‌دهد که بحث آموزش نفرات به راحتی انجام شود.مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش نفت آبادان درباره استخدام ۸ هزار نیرو در فاز دوم این پالایشگاه گفت: این آمار و عدد، تقریبی است و موضوع این است که از شروع کار تا بهره‌برداری ۸ هزار نیرو به صورت تدریجی در بخش‌های تخصصی شاغل می‌شوند که شامل بخش ساختمانی، سیویل، زمین، نصب پایه‌ها، لوله‌کشی و جوشکاری است.وی با اشاره به بومی‌سازی اظهار کرد: در زمینه بومی‌سازی و جذب نیروهای بومی این شهرستان تاکید بسیاری داریم و از مسوولان مربوطه خواستیم که حداکثر جذب نیرو به بومی‌ها اختصاص یابد.

بالای 90 درصد تجهیزات داخلی است

دائم‌الذکر گفت: تمام تلاش ما این است که از توان تولیدکنندگان و سازندگان داخلی استفاده کنیم و تاکنون بالای ۹۰ درصد تجهیزات و امکاناتی که لازم داریم را از داخل کشور تامین کرده‌ایم. وی ادامه داد: در موارد خیلی خاص مجبور هستیم از محصولات و تجهیزات خارجی استفاده کنیم و با توجه به استراتژی‌هایی که در کشور وجود دارد، امیدواریم در آینده به‌طور کامل این مشکلات رفع شود و بتوانیم کاملا بومی شویم.دائم‌الذکر با بیان اینکه از تولیدکنندگان داخلی تاکنون حمایت کرده‌ایم، تصریح کرد: هر شرکتی از ما کمکی خواسته چه شرکت‌های تولیدی و چه سازنده در کنار آنان بوده‌ایم و آنها را حمایت کرده‌ایم.وی افزود: چشم‌اندازی تا سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است که براساس آن باید پالایشگاهی سرآمد و پیشرو در تولید با لحاظ کردن کاهش هزینه، توجه به نیروی انسانی ماهر، کار ایمن، توسعه کیفی‌سازی تولیدات و انجام تعهدات اجتماعی داشته باشیم.