جوانان استقلال نیازمند تجربه

دنیای اقتصاد: شب اول لیگ قهرمانان آسیا برای فوتبال ایران طعم زهر و عسل داشت. پیروزی تیم فقیر و زجرکشیده استقلال خوزستان برابر الفتح عربستان در گروه دوم، اتفاقی شیرین و دوست‌داشتنی بود که دل همه ایرانی‌ها، به‌خصوص خوزستان دردمند را شاد کرد. بازی با الفتح عربستان اولین دوئل یک تیم ایرانی و عربستانی در زمین بی‌طرف بود که شاگردان پورموسوی به خوبی آن را اداره کردند و به یک پیروزی ارزشمند هم دست یافتند. شاید کمتر کسی انتظار داشت استقلال خوزستان چنین نمایش مقتدرانه‌ای ارائه بدهد، اما آنها به ویژه در نیمه دوم عالی بودند و توانستند با کسب هر سه امتیاز مسابقه اولین گام را با قدرت بردارند. البته الفتح در لیگ عربستان وضعیت جالبی ندارد و روی پله ماقبل آخر جدول ایستاده، اما این چیزی از ارزش‌های پیروزی استقلال خوزستان کم نمی‌کند؛ کما اینکه سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در گزارشی این برد را «تاریخی» دانسته است. در دیگر بازی گروه دوم لیگ قهرمانان، لخویای قطر هم با سه گل الجزیره امارات را شکست داد تا بالاتر از استقلال خوزستان در صدر جدول گروه قرار بگیرد. لخویا بخت مسلم صعود از این گروه محسوب می‌شود. هفته آینده و در روز دوم مسابقات، استقلال خوزستان در امارات باید به مصاف الجزیره برود و با توجه به شرایط گروه، ناچار است برای صعود از این تیم امتیاز بگیرد. در عین حال اما نمایش دیگر نماینده ایران در آسیا در گام نخست چنگی به دل نزد تا استقلال با علیرضا منصوریان در خانه الاهلی امارات ۲ بر یک بازنده باشد.

استارت با شکست

از همان ابتدا مشخص بود که الاهلی امارات قدرتمندترین تیم گروه اول لیگ قهرمانان است و استقلال در گام نخست در خانه این تیم کار دشواری پیش رو دارد. البته با شروع مسابقه دیدیم که هر دو تیم تا حدی مقهور طرف مقابل بودند و مسابقه کیفیت چندان بالایی نداشت. در عین حال اما الاهلی زهردارتر بود و هر از گاهی دروازه استقلال را با خطر مواجه می‌کرد. در وقت نخست مهدی رحمتی یکی، دو بار دروازه تیمش را نجات داد، اما درست وقتی دو تیم آماده می‌شدند با نتیجه مساوی وارد رختکن شوند روی یک کرنر دروازه استقلال باز شد. اشتباه وحشتناک میلاد زکی‌پور در آخرین دقیقه نیمه اول باعث شد دیوپ، ستاره سنگالی الاهلی دروازه خالی را باز کند. این گل در بدترین دقیقه ممکن به ثمر رسید. استقلال وقت دوم را هم خوب شروع نکرد و شاید اگر چند واکنش عالی رحمتی نبود کار برای این تیم یکسره می‌شد، اما کاپیتان آبی‌ها تیمش را در مسابقه نگه داشت. در ادامه روی سانتر عالی خسرو حیدری که با ورود وریا غفوری به زمین تغییر پست داده بود، امید ابراهیمی با یک ضربه استثنایی دروازه حریف را باز کرد.

استقلال به همین راحتی در دوبی در آستانه کسب امتیاز قرار گرفت و حتی دو دقیقه بعد از گل مساوی فرصت آن را داشت که گل پیروزی را به ثمر برساند، اما این بخت با بی‌دقتی کاوه رضایی از دست رفت. در ادامه منصوریان با تعویض‌هایش نشان داد فقط به حفظ نتیجه فکر می‌کند. او مثل دربی تهران در پنج دقیقه پایانی مجید حسینی را به بازی فرستاد و درست مثل همان بازی تیمش گل خورد؛ البته با این تفاوت که گل جلال حسینی در دربی امتیازی از استقلال نگرفت، اما گل دوم دیوپ در ورزشگاه الاهلی سوغات ارزشمند و یک امتیازی آبی‌ها از امارات را به باد داد. استقلال بعد از این باخت فعلا در دوبی باقی خواهد ماند تا دوشنبه آینده به عمان سفر کند و در زمین بی‌طرف رودرروی التعاون عربستان بایستد. التعاون در روز نخست با پیروزی یک بر صفر برابر لکوموتیو تاشکند سه امتیازی شد و در کنار الاهلی در بالای جدول قرار گرفت. نمایش لکوموتیو تاشکند در روز اول نشان داد این تیم حرف چندانی برای گفتن ندارد و دو تیم صعودکننده این گروه احتمالا باید از بین استقلال، الاهلی و التعاون انتخاب شوند. به این ترتیب تیم منصوریان در بازی پیش‌رو با تعاون چاره‌ای جز کسب برتری برابر این تیم نخواهد داشت.

وقت انتقاد نیست

استقلال بعد از پشت‌سر گذاشتن یک ماه رویایی و کسب انواع و اقسام پیروزی‌های دلچسب، سرانجام تن به شکست داد. حالا این باخت باعث شده بعضی‌ها از تیم منصوریان انتقاد کنند و مثلا آن را فاقد طرح و برنامه مشخص بدانند. فارغ از اینکه چقدر از این حرف‌ها درست است، باید به یک نکته مهم توجه کنیم؛ اینکه تیم جوان منصوریان در حال حاضر بیشتر از هر چیز دیگری نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد و نباید این مجموعه را تخریب کرد. ستایش و اعلام حمایت در زمان پیروزی کار سختی نیست؛ بلکه هنگام شکست و ناکامی‌هاست که ارزش واقعی همراهی و همدلی مشخص می‌شود. این تیم در حال حاضر در ایران نیست و انتقاد کارشناسان یا پیشکسوتان چیز زیادی را تغییر نخواهد داد. استقلال در مقابل بخت اول صعود دچار یک باخت خفیف شده که مسلما در بازی برگشت در تهران قابل جبران است، بنابراین مطلقا نباید این تیم و بازیکنانش را سرکوب کرد.