ایران هراسی، توطئه‌ فرا منطقه‌ای است عکس:president.ir

دنیای اقتصاد: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی پادشاه عمان و امیر کویت و با هدف دیدارهای دوجانبه و گفت‌و‌گو با مقامات ارشد این دو کشور، ابتدا عازم مسقط و سپس کویت شد. حسن روحانی صبح چهارشنبه با بدرقه رسمی معاون اول رئیس‌جمهوری تهران را به مقصد عمان ترک کرد و در بدو ورود و در فرودگاه مسقط از سوی ولیعهد و معاون نخست‌وزیر عمان، وزیر امور خارجه و شماری از مقامات ارشد این کشور مورد استقبال قرار گرفت و سپس وارد ملاقات خصوصی با سلطان قابوس شد.

رئیس‌جمهوری همچنین عصر دیروز پس از ترک مسقط عازم کویت شد. گفت‌وگو درباره محتوای نامه اخیر ۶ کشور حاشیه جنوب خلیج فارس محور اصلی این سفر را تشکیل می‌دهد. این سفر سه هفته پس از سفر وزیر امور خارجه کویت به تهران و انتقال پیام امیر این کشور به حسن روحانی که برخی آن را میانجیگری کویت میان ایران و عربستان دانستند، صورت می‌گیرد. روحانی پیش از عزیمت به کشورهای عمان و کویت، در گفت وگویی با خبرنگاران تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران خواستار ارتقای روابط با کشورهای منطقه و همسایه و تقویت ثبات، امنیت و توسعه در کل منطقه است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به پیام کشورهای حوزه خلیج فارس مبنی بر اراده این ۶ کشور برای ارتقا و روابط بهتر با جمهوری اسلامی ایران و همچنین حل و فصل سوء‌تفاهمات از طریق گفت‌وگو و مذاکره بین‌طرفین، گفت: «ما از اصل این پیام استقبال می‌کنیم و در جریان این سفر نیز درباره ارتقای همکاری‌ها، دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت.»فرستاده ویژه امیر کویت که حامل یک پیام از سوی شورای همکاری خلیج فارس بود، ششم بهمن وارد تهران شد تا پیام این شورا را که گفته می‌شود آغاز رایزنی‌های استراتژیک میان ایران و ۶ دولت عربی خلیج فارس است، تقدیم حسن روحانی کند. پیش‌تر «خالد جارالله» معاون شیخ «صباح خالد احمد الصباح» وزیر خارجه کویت گفته بود که پیام شورای همکاری روی آغاز گفت‌وگوها میان ایران و این شورا بر مبنای اصول حسن همجواری، عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و حفظ تمامیت ارضی متمرکز خواهد بود.

روحانی با تاکید بر اینکه اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران حسن همجواری با همسایگان و حفظ امنیت خلیج فارس است، گفت: «جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال تجاوز، مداخله در امور داخلی سایر کشورها و تحمیل عقاید دینی، مذهبی و سیاسی نیست و همکاری مشترک با کشورهای دوست اسلامی و همسایه در اولویت است.»

ایران‌هراسی؛ توطئه‌ای فرامنطقه‌ای

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و پادشاه عمان در دیدار دوجانبه و در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو ‌کشور، راه‌های توسعه روزافزون روابط تهران - مسقط و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر ‌قرار داده و بر ضرورت همکاری دو کشور در تقویت توسعه منطقه‌ای و برقراری صلح و امنیت پایدار در ‌منطقه تاکید کردند.‌ حسن روحانی توافق هسته‌ای ایران را به نفع روابط دو کشور، کشورهای منطقه و جهان دانست و گفت: ‌امروز شرایط بسیار مناسبی برای توسعه و تحکیم هر چه بیشتر روابط ایران و عمان فراهم آمده است و این ‌آمادگی وجود دارد که برای فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و روابط مردم دو کشور، ‌گام‌های جدید و بلندی برداشته شود.‌

روحانی با اشاره به زمینه‌های گسترش همکاری تهران - مسقط در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد، ‌حمل‌ونقل‌، گاز، انرژی، بنادر، صنعت و تجارت و خدمات فنی و مهندسی گفت: تعمیق روابط بانکی می‌تواند زمینه‌ساز شتاب در ‌توسعه روابط اقتصادی تهران - مسقط باشد و امیدواریم مسوولان بانکی دو کشور در جریان این سفر، روابط مالی و ‌بانکی تهران و عمان را هر چه بیشتر توسعه دهند.‌رئیس‌جمهوری در ادامه نقش ایران و عمان را در امنیت منطقه بسیار مهم ارزیابی کرد و با تاکید بر اینکه «تهران همواره از گسترش روابط دوجانبه و منطقه‌ای ‌با همسایگان استقبال می‌کند»، ابراز کرد: ایران هر گاه کشورهای منطقه با مشکلات مختلف از جمله تروریسم مواجه شدند، آنها را ‌یاری کرده است و پس از این هم اگر هر کدام از این کشورها، به‌ویژه در برابر تروریست‌ها با مشکلی مواجه شوند و از تهران ‌درخواست کمک داشته باشند، حتما به آنها کمک خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری ترویج ایران‌هراسی را توطئه‌ای فرامنطقه‌ای و طراحی دشمنان مشترک اسلام و اعراب منطقه دانست و تاکید کرد: تهران همواره منادی حل ‌و فصل مشکلات و اختلافات از طریق گفت‌وگو بوده است و قدرت نظامی ایران نیز ‌صرفا دفاعی و پشتوانه‌ای مستحکم برای امنیت منطقه است.‌ رئیس‌جمهوری تاکید کرد: برای تامین امنیت منطقه هیچ راه حلی اساسی‌‌تر از مسوولیت‌پذیری کشورهای ‌منطقه و همکاری‌های درون منطقه‌ای وجود ندارد، بنابراین کشورهای منطقه باید در کنار یکدیگر برای امنیت و ‌ثبات پایدار در منطقه با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند.‌

مسوولیت اصلی کشورهای منطقه

سلطان قابوس پادشاه عمان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور حسن روحانی در عمان بر ‌تقویت بیش از پیش روابط دو کشور تاکید کرد و گفت: عمان به دنبال تقویت و تحکیم همکاری‌ها و ‌مناسبات خود در تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با ایران است.‌ پادشاه عمان با تقدیر از رویکرد و آمادگی همیشگی تهران برای برقراری روابط نزدیک‌تر با همسایگان و همکاری‌های منطقه‌ای گفت که تحکیم روابط ایران و کشورهای منطقه به نفع توسعه، امنیت و ثبات ‌منطقه است.‌ سلطان قابوس تاکید کرد: تردیدی وجود ندارد که تامین امنیت منطقه مسوولیت اصلی کشورهای منطقه ‌است، بنابراین رایزنی و همفکری کشورهای منطقه برای حل و فصل مسائل و مشکلات، بسیار ضروری است.‌

جدا از بهبود مناسبات با مسقط و کویت، یکی از اهداف سفر روحانی به عمان احتمالا حل مساله پول‌های آزاد‌شده ایران است. در جریان مذاکرات هسته‌ای حدود ۵ میلیارد دلار پول ایران در مقاطع مختلف آزاد و به عمان انتقال داده شد، اما آن زمان این پول در این کشور بلوکه شد و عمانی‌ها اعلام کردند توان باز پس دادن این مبلغ را ندارند. چندی پیش تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار تسریع تعیین تکلیف وصول ۵ میلیارد دلار دارایی ایران از عمان شدند. سرنوشت وجوه دریافتی از فروش اورانیوم و آب‌سنگین نیز که پول آن به بانک‌های عمان واریز می‌شود، بخش دیگری است که احتمال می‌رود روحانی در این سفر درباره آن با مقامات عمان گفت‌وگو کند. همچنین تعیین تکلیف پروژه انتقال گاز ایران به عمان نیز از دیگر اهداف سفر رئیس‌جمهوری به مسقط است. در سال ۲۰۱۳ ایران و عمان برای اجرای این پروژه توافق کردند، اما به‌دلیل تشدید تحریم‌ها علیه ایران این پروژه تقریبا به حالت تعلیق درآمده بود. پیش‌تر نیز بیژن زنگنه ۱۹ بهمن ماه گفت که پیش‌بینی می‌کنیم، قبل از فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی روی صادرات گاز به توافق نهایی با عمان دست پیدا کنیم.

کویت و عمان همواره و در زمانی که روابط ایران با دیگر اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس همچون عربستان، بحرین و امارات تنش‌آلود و دچار اصطکاک بوده، سعی در میانجیگری و بهبود روابط منطقه‌ای با ایران داشته‌اند. نقش‌آفرینی‌های متعدد عمان در روابط ایران با بریتانیا و آمریکا و در مقطع اخیر کویت برای ارسال پیام شورای همکاری خلیج‌فارس نشان از این عزم و اراده سلطان نشین عمان و امیرنشین کویت دارد. در همین خصوص، سلطان قابوس پادشاه عمان در سوم شهریور ۱۳۹۲ به‌عنوان اولین میهمان خارجی رئیس دولت یازدهم به تهران سفر کرد و روحانی نیز در نخستین سفر خود به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، در اسفندماه ۱۳۹۲ به عمان سفر کرد. متعاقب این رفت و آمدهای دیپلماتیک، شیخ صباح احمد جابرالصباح امیر کویت نیز در خردادماه ۱۳۹۳ به تهران سفر کرد. این سفر اولین سفر روحانی به کویت است که با استقبال مطبوعات کویت مواجه شده است.