فارس: درحالی پالایشگاه آبادان قرار است با صرف هزینه ۳ میلیارد دلار توسعه پیدا کند که در جهان پالایشگاه‌هایی با ضریب پیچیدگی بسیار بالاتر با هزینه‌های به مراتب کمتر توسعه پیدا کرده‌اند. براساس اعلام مسوولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرار است ۶ پالایشگاه کشور با هزینه ۱۴ میلیارد دلار بازسازی شود.

یکی از پالایشگاه‌هایی که قرار است کار بازسازی آن از سوی شرکت ساینوپک چین به زودی آغاز شود پالایشگاه آبادان است که برای بازسازی آن ۳ میلیارد دلار هزینه نیاز است. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکنون ۳/ ۱ میلیارد دلار برای بازسازی فاز اول این پالایشگاه تامین اعتبار شده است و به زودی مابقی این مبلغ نیز تامین خواهد شد. بررسی‌ها از روند بازسازی پالایشگاه‌های دنیا حاکی از آن است که ظاهرا چینی‌ها کار بازسازی پالایشگاه آبادان را در شرایطی که ایران تحریم نیست گران‌تر از مابقی پالایشگاه‌ها انجام می‌دهد.

به‌عنوان مثال می‌توان به پالایشگاه جام‌نگر اشاره کرد که با ضریب پیچیدگی ۱۱ و تولید نفت کوره ۵ درصدی با هزینه ۶ میلیارد دلار، بعد از توسعه ۶۰۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایش آن افزوده شد. این در حالی است که هزینه سرمایه‌گذاری برای پالایش جدید هر بشکه نفت (پربرل) ۱۰ هزار دلار است. همچنین پالایشگاه وادینار که یکی از پالایشگاه‌های زیرمجموعه شرکت پالایشی اسار هند است با هزینه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ظرفیت پالایشی خود را ۲۰۰هزار بشکه افزایش داد که با ضریب پیچیدگی حدود ۱۱ برای پالایش جدید هر بشکه نفت خام (پربرل) ۱۲ هزار دلار هزینه شد.اما نگاهی به شرایط پالایشگاه آبادان که قرار است با هزینه ۳ میلیارد دلاری توسعه پیدا کند، نشان می‌دهد که پس از توسعه قرار است تولید نفت کوره آن به ۲۰ درصد برسد، بنابراین رقم مورد نظر چینی‌ها برای این پروژه قابل تامل به نظر می‌رسد.