کارگردان بدسلیقه و ابهام ابدی

دنیای اقتصاد: شاید باورکردنی نباشد، اما پخش تنها چهار ثانیه صحنه آهسته بدموقع، حالا به یک بحران بزرگ در فوتبال ایران تبدیل شده است؛ بحرانی که هر روز در موردش حرف زده می‌شود، اما امید چندانی به رفعش وجود ندارد.

کیانی چند کارت گرفت؟

ماجرا به بازی هفته نوزدهم بین تراکتورسازی و ماشین‌سازی مربوط می‌شود. مهدی کیانی، کاپیتان سرخ‌ها پیش از این بازی دو‌اخطاره بود و با دریافت یک کارت زرد دیگر، بازی هفته بیستم برابر پرسپولیس را از دست می‌داد. همه نگاه‌ها به داربی تبریز دوخته شده بود تا علاوه بر رصد کورس قهرمانی، تکلیف کیانی هم روشن شود. دقیقه۷۳، نقطه عطف بزرگ بازی بود. کیانی در این لحظه مرتکب خطا شد، اما به تصمیم داور اعتراض کرد. درست در همین لحظات که همه نگاه‌ها به تقابل کاپیتان تراکتور و قاضی میدان دوخته شده بود و گزارشگر مسابقه هم با لحنی مضطرب می‌گفت: «کیانی نباید به اعتراضش ادامه بدهد وگرنه کارت خواهد گرفت»؛ ناگهان کارگردان تلویزیونی تصمیم گرفت صحنه آهسته سرنگون شدن کرار جاسم در لحظات قبلی مسابقه را روی آنتن ببرد.

او البته چهار ثانیه بعد متوجه اشتباهش شد و فهمید که اتفاقات مهم‌تر در میانه میدان در حال وقوع است، اما دیگر خیلی دیر شده بود. تماشاگران تلویزیونی درست از جایی تصویر را دیدند که داور بازی یک کارت زرد و یک کارت قرمز به کیانی داد. مسوولان ذوب‌آهن به استناد همین تصاویری که پخش شده مدعی هستند کیانی با دریافت کارت زرد سه اخطاره شده و بازی پرسپولیس را از دست داده و با گرفتن کارت قرمز مستقیم، دیدار بعدی با تیم اصفهانی را هم از دست داده است. بنابراین حضورش در مسابقه هفته بیست‌ویکم برابر ذوب‌آهن که به برتری چهار بر یک تراکتورسازی انجامید، غیرقانونی بوده و نتیجه بازی باید تغییر کند. از سوی دیگر اما مدیران تراکتورسازی و مسوولان سازمان لیگ ادعا می‌کنند در فاصله چهار ثانیه‌ای که تصاویر آهسته پخش می‌شده،‌ داور یک کارت زرد دیگر به کیانی داده. به عبارت دیگر او کارت قرمزش را بعد از دریافت دو اخطار دریافت کرده که به معنای حاصل جمع همان دو کارت زرد بوده است. به این ترتیب این بازیکن مسابقه با پرسپولیس را از دست داده، اما در بازی با ذوب‌آهن می‌توانسته بار دیگر به‌عنوان بازیکن در آستانه محرومیت، به میدان برود.

درگیری ادامه دارد

بلافاصله بعد از پایان بازی تراکتورسازی و ذوب‌آهن، سعید آذری به این موضوع اعتراض کرد. طرفین در برنامه این هفته نود به‌طور مفصل به موضوع پرداختند، اما ابهام برطرف نشد. دیروز هم کشمکش‌ها ادامه داشت. ذوبی‌ها برای چندمین بار بیانیه دادند و مسوول انفورماتیک سایت سازمان لیگ هم توضیح داد که گزارش داور بازی همان داده شدن دو کارت زرد و بعد یک کارت قرمز به کیانی را تایید می‌کند. به هر حال انتظار می‌رود درگیری‌ها کماکان ادامه داشته باشد، چرا که هر دو تیم در کورس قهرمانی و کسب سهمیه آسیایی هستند و به امتیازات این بازی نیاز مبرم دارند. با این وجود آنچه می‌توانست همه ابهامات را به آسانی رفع کند، فیلم بازی بود که به خاطر پخش بدموقع تصاویر آهسته، مخدوش شده و قابل استناد نیست.

نمونه موفق در بازی پرسپولیس

سال‌ها است که در مورد کیفیت ضعیف پکیج پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال در ایران سخن گفته می‌شود؛ پکیجی که بی‌گمان بخشی از آن مربوط به «کارگردان تلویزیونی» است. با این وجود شتاب صداوسیما برای جبران این معضلات، ناکافی به نظر می‌رسد. غیر از گزارش‌های یکطرفه گزارشگران برخی مراکز استانی که ظاهرا مصیبت «لاینحل» است، بدسلیقگی کارگردانان تلویزیونی هم گاه اعصاب مخاطبان را به هم می‌ریزد و در برخی موارد مثل حالا، فیلم بازی را غیرقابل استناد می‌کند. بسیار پیش آمده که در مسابقات مهم لیگ برتر گل‌های مشکوک به ثمر رسیده، اما فقدان دوربین خط، روشن نکرده که آیا آفسایدی در کار بوده یا نه؟ این یکی اما واقعا دردناک است. یک تصمیم نامناسب برای پخش صحنه آهسته فاقد اهمیت باعث شده هیچ‌کس متوجه نشود داور چند کارت به کاپیتان تراکتورسازی نشان داده است. کافی است این وضعیت را با شرایط بازی پرسپولیس و گسترش‌فولاد در هفته هجدهم مقایسه کنید.

در این دیدار هم روی اخطاری که یکی از بازیکنان گرفت تردید به‌وجود آمد. داور مسابقه در طول بازی دو بار به مسعود ابراهیم‌زاده کارت زرد نشان داد، اما چون فکر می‌کرد اخطار اول را به مگنو باتیستا داده، ابراهیم‌زاده را اخراج نکرد! با این وجود بردباری کارگردان تلویزیونی و ثبت کامل همه تصاویر مربوط به هر دو کارت، باعث شد سازمان لیگ اشتباهش را اصلاح کند و اخطارها را به نام ابراهیم‌زاده بنویسد. حتی کارشناسان بعد از پایان مسابقه گفتند که اگر پرسپولیس در آن بازی برنده نمی‌شد، امکان تغییر نتیجه مسابقه وجود داشت. اینها همه ارزش منحصربه‌فرد و فوق‌العاده فیلم بازی را نشان می‌دهد و اصلا به همین خاطر است که فیفا روی فیلمبرداری مسابقات حساسیت به خرج می‌دهد. حالا اما یک اشتباه یا کارنابلدی یا هر چیز دیگری، باعث شده یک ابهام بسیار بزرگ در مورد بازیکنی مهم در دل لیگ شانزدهم باقی بماند؛ یک ابهام ابدی!