ورود به فاز جنگ مسلحانه

دنیای اقتصاد: داعش در مسیر ورود به اسرائیل قرار دارد. این گروه برای اولین بار حمله‌ای موشکی علیه اسرائیل ترتیب داد که گفته شده تلفات جانی به دنبال نداشته است. به گزارش الجزیره، در پی حمله موشکی به شهر ایلات واقع در جنوب فلسطین اشغالی، صدای آژیر خطر در سراسر این شهر به صدا درآمد. الجزیره می‌نویسد چند موشک گراد از صحرای سینا در مصر به سمت شهر ایلات شلیک شده که به گفته منابع صهیونیستی، سامانه گنبد آهنین سه فروند از این موشک‌ها را منهدم کرده است. شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که دست‌کم هفت موشک از سینا به شهر ایلات شلیک شده است.سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده است که این موشک‌ها تلفات یا خساراتی بر جای نگذاشته است. الجزیره در گزارش خود نوشت که گروه تروریستی داعش مسوولیت این حمله را به‌عهده گرفته است. شاخه مصری «دولت اسلامی» در بیانیه‌ای اعلام کرد که این موشک‌ها به سوی اسرائیل شلیک شدند تا یهودیان بدانند که «جنگ نیابتی» به سود آنها نخواهد بود. این حملات در واپسین ساعات روز چهارشنبه اتفاق افتاد.

داعش در مسیر ورود به اسرائیل

اگرچه داعش پیش از این نیز تحرکاتی در سرزمین‌های اشغالی نداشته اما این اولین بار است که موشک‌هایی از سوی شاخه مصری داعش به سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌شود. سال گذشته داعش ویدئویی منتشر کرد که در آن به زبان عبری خطاب به رژیم صهیونیستی گفته شده بود: «به‌زودی حتی یک یهودی در بیت‌المقدس باقی نخواهد ماند.» اسرائیل در سال ۲۰۱۵ چند مرتبه اعلام کرد که «داعش به مرزهای شمالی و جنوبی نزدیک شده». ظاهرا این نزدیکی از چند جهت بوده: یکی اعلام «ولایت سینا» در مصر به عنوان بخشی از قلمرو دولت خودخوانده اسلامی که نزدیک به اسرائیل است و دوم، انجام برخی حملات از سوی نیروهای داعشی در سرزمین‌های فلسطینی و سوم، استقرار کامل داعش در سوریه و نزدیکی این گروه به مرزهای دولت عبری. فارن افرز در اوایل سال ۲۰۱۵ در گزارشی نوشت نیروهای داعش در حملاتی که در سرزمین‌های فلسطینی رخ داد دست داشتند. این گزارش اعلام کرد که ۴ حمله در غزه در سال ۲۰۱۵ از سوی نیروهای داعش گزارش شده است. فارن افرز در ادامه گزارش خود می‌نویسد داعش با حمله به اسرائیل چند هدف را دنبال می‌کند: یکی، جذب نیرو از میان فلسطینیان؛ دوم، تحریک دشمنی میان اسرائیل و مصر و دامن زدن به تنش (و در بدترین حالت جنگ) میان آنها؛ سوم، انجام این حمله باعث می‌شود ضمن تحریک این رژیم به انجام حملات یکجانبه به ولایت سینا توجهات به این منطقه جلب شده و از فشار ائتلاف غرب بر نیروهای داعش در عراق و سوریه کاسته شود. تحلیلگران فارن افرز معتقد بودند که نیروهای داعش احتمالا برای فرار از فشار در عراق و سوریه جبهه جدیدی را خواهند گشود یا به مناطق امن‌تری پناه خواهند برد. آنها پیش‌بینی کرده بودند که احتمالا شمال آفریقا (منطقه‌ای میان مصر، لیبی یا سرزمین‌های اشغالی) پایگاه جدید داعش خواهد بود.

اکنون به نظر می‌رسد پیش‌بینی آنها محقق شده است. با ابراز وفاداری داعش در صحرای سینا به البغدادی و شکل‌گیری «ولایت سینا» و انجام حملاتی چند به مناطق فلسطینی‌نشین، این بار داعش با حمله موشکی به اسرائیل رسما اعلام وجود و جنگ خود با اسرائیل را وارد فاز عملیاتی کرد. داعش دو دشمن مشترک دارد: حماس و اسرائیل. در صورت تداوم عملیات داعش از مصر می‌توان انتظار داشت میان دولت مصر و دولت عبری تنش‌هایی پدید آید. به نظر می‌رسد دولت مرکزی مصر کنترل چندانی بر صحرای سینا نداشته باشد، چرا که درگیر بودن قاهره در مشکلات اقتصادی و سیاسی داخلی باعث نشده دولت السیسی نتواند کنترل موثری بر این منطقه داشته باشد.سال گذشته این گروه یک هواپیمای مسافری روسی را نیز سرنگون کرده بود. اکنون منطقه شمال آفریقا (مصر) و سرزمین‌های اشغالی آبستن بحران است. اقدام داعش در موشک‌پرانی به مناطق یهودی‌نشین خبر خوبی برای خاورمیانه در این روزهای بی‌ثباتی و ناامنی نخواهد بود.