یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سومین هفته نزول شاخص

شاخص کل بورس با افت هفتگی ۸/ ۰ درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی شد. با وجود خوش‌بینی‌ها به صنایع کالایی در میان‌مدت و کاهش نسبی ریسک بازار با بازگشایی دو نماد بزرگ بانکی، اما تردیدها نسبت به سیاست‌های خارجی با ریسک ترامپ و اثر آن بر فضای عمومی بازار و صنایع مرتبط به ویژه خودرویی‌ها تقویت فضای احتیاطی میان معامله‌گران را رقم زد. همچنان شاهد تغییر مالکیت حدود ۶۰ میلیارد تومانی از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها بودیم. در روزهای اخیر رشد قیمت جهانی فلزی-معدنی‌ها، رسیدن قیمت مس نزدیک به ۵۹۰۰دلار، روی بالاتر از ۲۸۰۰ دلار و بازگشت سنگ‌آهن به سقف ۲ ساله ۸۴/ ۸۳دلار با سیگنال‌های ترامپ و آمارهای مناسب صادرات چین، می‌تواند از صنایع کالایی حمایت کند. گزارش‌های پیش‌بینی سال آینده می‌تواند بر روند بازار اثرگذار باشد.

بازار ارز

تداوم رکود تقاضای ارز

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۳/ ۰ درصدی به نرخ ۳۸۴۰ تومان معامله شد. با فروکش نگرانی‌ها نسبت به سیاست‌های خارجی ترامپ و بازگشت فضای رکودی در بازار ارز نوسانات نرخ دلار کاهش داشت و به زیر سطح ۳۸۵۰ تومانی بازگشت. کاهش ارزش جهانی دلار در هفته‌های اخیر با کاهش تقاضای آربیتراژی؛ کاهش نرخ درهم، در کنار افت تقاضا از سوی مناطق مرزی عامل فشار بر دلار بود. علاوه بر اینکه اظهارات بازارساز با تقویت چشم‌انداز نرخ عرضه، کاهش تقاضای سفته‌بازی ارز را رقم زد. روز پنج‌شنبه هم با کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، تنها رشد ۱۰ تومانی نرخ دلار در ساعات پایانی معاملات رقم خورد. اما در هفته اخیر اولین هفته صعودی ارزش جهانی دلار در سال ۲۰۱۷ رقم خورد؛ تداوم روند صعودی ارزش جهانی دلار و بازگشت تقاضا با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز می‌تواند بر دلار اثرگذار باشد.

بازار سکه

اهرم طلا برای سکه

هر سکه طرح جدید با رشد ۹/ ۰ درصدی برای دومین هفته متوالی صعودی شد. رشد اونس طلا با وجود افت دلار از قیمت سکه حمایت کرد. در هفته اخیر؛ افت شاخص دلار در کنار تشدید نگرانی‌ها نسبت به سیاست‌های ترامپ و ریسک‌های سیاسی ناشی از انتخابات فرانسه و آلمان، اونس طلا را به سقف ۳ ماهه (۱۲۴۴ دلار) رساند. اما در ادامه وعده سیاست‌های ترامپ برای کاهش گسترده مالیات با رشد شاخص دلار و آمارهای مناسب اقتصادی چین با تقویت ریسک‌‌پذیری معامله‌گران اونس طلا را با افت همراه کرد. همچنان حمایت سطح تکنیکال ۱۲۱۸دلاری از طلا محتمل است. در بازار ارز نیز تداوم شرایط رکودی عامل فشار بر نرخ دلار شد. با وجود نزدیک شدن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه به ۱۰۰ هزار تومان، اما کاهش انتظارات برای رشد قابل توجه دلار و طلا حباب را تا حدی تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا از سقف 3 ماهه

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۲۵ دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار و افت تقاضای محافظه‌کارانه، اونس طلا را از سقف ۳ماهه پایین آورد. اظهارات ترامپ در مورد اعلام برنامه‌‌ای «فوق العاده» برای کاهش مالیات در هفته‌های آتی با بازگشت چشم‌انداز سیاست‌های تورم‌زای ترامپ (رشد شاخص دلار) و با بازگشت ریسک‌پذیری در کنار رشد صادرات چین به بالاترین سطح در ۲ سال اخیر، شاخص MSCI World Index به بالاترین سطح از ژوئن ۲۰۱۵ رسید. همچنان ریسک‌های انتخابات فرانسه و آلمان از طلا حمایت می‌کنند. اما چشم‌انداز روند افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر طلا است. با اینکه برخی نمایندگان فدرال رزرو افزایش نرخ بهره در مارس را محتمل می‌دانند اما جیمز بولارد اعلام کرد به دلیل نامشخص بودن اثرات سیاست‌های اقتصادی ترامپ بر نرخ تورم یا رشد اقتصادی، پایین ماندن نرخ بهره در ۲۰۱۷ محتمل است.

بازار اوراق مسکن

مقاومت 77 هزار تومانی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت هفتگی ۷/ ۰درصدی همراه شدند. پس از رشد حدود ۱۰ درصدی اوراق از کف ۶۹ هزار تومانی در ۳ هفته، اوراق در بازه ۷۲ تا ۷۶ هزار تومانی نوسان دارند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق در سطح ۸/ ۲۱ درصد تثبیت شده است. با وجود خوش‌بینی‌ها به خروج تدریجی مسکن از رکود، با رشد ۴۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در دی نسبت به آذر، برخلاف روند سال‌های گذشته و رشد تعداد معاملات و قیمت مسکن در یک سال اخیر، اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مقاومت سطح ۷۷ هزار تومانی را رقم زده است. در سمت عرضه نیز با وجود توقف روند نزولی صدور پروانه‌های ساخت در تابستان، اما تعمیق رکود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مسکن در بهار بر زمان‌بر بودن خروج سمت عرضه از رکود تاکید دارد.

بازار نفت

رشد آرام نفت با خوش‌بینی‌ها

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۵۳ دلار معامله ‌شد. خوش‌بینی‌ها به تعهد ۹۰ درصدی اوپک به کاهش تولیدات و چشم‌انداز رشد تقاضای نفت در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) عامل حمایت از قیمت نفت شد. آژانس بین‌المللی انرژی کاهش یک میلیون بشکه در روز تولیدات اوپک را در ژانویه و تعهد ۱۱۶ درصدی عربستان و سطح بالای تعهد روسیه به توافق برای کاهش تولیدات در ژانویه را پیش‌بینی کرد. همچنین رشد تقاضا با سردی هوا در اروپا و چشم‌انداز رشد تقاضای چین و هند و کشورهای درحال توسعه، از ۳/ ۱‌میلیون بشکه به ۴/ ۱ میلیون بشکه افزایش داشت. در عین حال رشد تولیدات برزیل، کانادا و آمریکا ۷۵۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده است. بنابراین بازگشت تولیدات شیل و افزایش ۸/ ۱۳ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری در گزارش EIA مانع از رشد شدید نفت است.