شام با شایعه تبانی!

دنیای اقتصاد: وضعیت خوب پرسپولیس و استقلال در هفته‌های اخیر، بیشترین امیدواری را برای برگزاری یک دربی مهیج و تماشایی به وجود آورده است. در عین حال اما، چهارشنبه‌شب یک بدسلیقگی محض در قبال این مسابقه اتفاق افتاد که آن را با حجم فراوانی از تردیدها و نگرانی‌ها در هم آمیخت. ماجرا این بود که اسپانسر مشترک دو باشگاه در فاصله کمتر از پنج روز به آغاز دربی۸۴ تصمیم گرفت نشستی مشترک بین بازیکنان این دو تیم تشکیل بدهد؛ یکی از آن کارهایی که سال‌ها پیش در فوتبال ایران به یک عادت درآمد و البته مدتها بود که دیگر شاهدش نبودیم. با این وجود ظاهرا سامانه پیامکی حامی این دو تیم توجهی به سوءظن‌های حاصل از اجرای این برنامه نداشت و صرفا در جهت تبلیغ خودش و افزایش عضوگیری، هم‌نشینی بازیکنان دو تیم را ترتیب داد. بلافاصله بعد از آنکه سرخابی‌ها در این محفل دور هم نشستند، انتقادهای فراوانی نسبت به برگزاری آن به انتشار رسید و شبکه‌های اجتماعی را در بر گرفت. کار به جایی کشید که حتی بازیکنان دو تیم هم ناچار به واکنش شدند و بعضا از این اتفاق گله کردند.

در کانون شایعه

مسابقه پرسپولیس و استقلال از آن دست بازی‌هایی است که خیلی بیشتر از اندازه استاندارد مساوی می‌شود. به این ترتیب همیشه شایعات جورواجوری در مورد «دستوری» بودن نتیجه این بازی در محافل غیررسمی به انتشار رسیده است. گاهی که چند بازی متوالی دو تیم مساوی شده، حتی هواداران از روی سکوها شعار «تبانی، تبانی» سر داده‌اند. حالا فرض کنید در چنین فضایی، سرخابی‌ها را هم کنار هم بنشانی و از آنها تصاویر قد و نیم‌قد بگیری. واضح است که نتیجه نهایی، تشدید شایعات خواهد بود. حالا اگر یکشنبه از قضا این مسابقه سرد و کسل‌کننده از کار در بیاید و با نتیجه مساوی به پایان برسد، شایعه‌پردازان سینه سپر خواهند کرد که از قبل در این مورد هشدار داده بودند. با این اوصاف سوال این است که واقعا چه نیازی به این قبیل برنامه‌ها وجود دارد؟ آیا واقعا این همه بیلبورد و عکس تبلیغاتی و مصاحبه اختصاصی و برنامه اینترنتی برای سامانه پیامکی کافی نیست؟ آقایان برخی از ستاره‌های پرسپولیس و استقلال را وادار می‌کنند بوق و شیپور به دست بگیرند و با تکان دادن پرچم برای این سامانه تبلیغ کنند. حتی خبرهایی داشتیم در مورد آنکه شب بازی پرسپولیس و نفت آبادان، مهدی طارمی به دلیل سرپیچی از اجرای یکی از همین برنامه‌های تبلیغاتی با مدیران باشگاه درگیر شد و تا آستانه ترک اردو هم پیش رفت. خب این همه برنامه، بس نیست که حالا روی قاب شهرآورد پایتخت هم غبار می‌اندازند؟

تبانی نمی‌کنیم!

بعد از اجرای این شب‌نشینی عجیب، حجم شایعات در مورد دربی پیش‌رو چنان افزایش پیدا کرد که برخی بازیکنان هم وادار به واکنش شدند. در بارزترین نمونه، حسین ماهینی روی صفحه‌اش شایعه تساوی اجباری در بازی یکشنبه را رد کرد و گفت هیچ توصیه‌ای در این مورد به بازیکنان دو تیم نشده است. از سوی دیگر مهدی طارمی هم برگزاری چنین هم‌نشینی‌هایی را خنده‌دار توصیف کرد و مدعی شد هیچ کجای دنیا بازیکنان دو تیم رقیب را کنار هم نمی‌نشانند؛ چرا که دربی مهم‌ترین مسابقه هر کشور است و نباید کیفیت آن را با چنین سهل‌انگاری‌هایی تحت تاثیر قرار داد.

یادگار دوران دعوا

صرف اولین شام مشترک بین بازیکنان پرسپولیس و استقلال پیش از دربی تهران، پس از آن رخ داد که یکی از نبردهای این دو تیم در تاریخ نهم دی۷۹ به جنجال کشیده شد. آن بازی که با نتیجه مساوی ۲-۲ به پایان رسید، تحت تاثیر زد و خورد برومند و رافت قرار گرفت و پس از پایان بازی هم نفرات دو تیم به جان هم افتادند. در آن زمان حتی برخی ستاره‌های سرخابی روانه بازداشتگاه شدند. بعد از آن بود که به بهانه کاستن از تنش‌ها قبل از رویارویی دو تیم، بازیکنان را به شام مشترک دعوت می‌کردند. حاصل این رویکرد، کاسته شدن از بار کیفی بازی و اتفاقا تبدیل آن به صحنه نبرد گلادیاتوری بود؛ آنجا که بازیکنان برای اثبات طبیعی بودن مسابقه به ساق پای هم یورش می‌بردند و بازی چرکی را به نمایش می‌گذاشتند. تجربه نشان داده زیباترین تقابل‌های دو تیم، مربوط به زمانی بوده که اردوگاه سرخابی‌ها کاملا دور از هم نگه داشته شده است. حالا باید دید این بازگشت به عادت ناپسند، چه تاثیری روی دربی۸۴ خواهد گذاشت؟