دنیای اقتصاد: روز سه‌شنبه، سکه و دلار برای دومین روز متوالی برخلاف جهت یکدیگر حرکت کردند. در سومین روز هفته، کاهش ۱۵ تومانی دلار اثری در قیمت سکه نداشت و فلز گران بهای داخلی با افزایش ۸ هزار تومانی تا قیمت یک میلیون و ۲۰۹ هزار تومان بالا رفت. در ادامه این روند، در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با افزایش ۶ هزار تومانی از کانال یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومان عبور کرد و به قیمت یک میلیون و ۲۱۵ هزار تومان رسید، حال آنکه شاخص ارزی با ۱۵ تومان افت دیگر به قیمت ۳ هزار و ۸۳۵ تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی و نوسان آن پیرامون قیمت هزار و ۲۳۰ دلار تا ساعت ۳ بعدازظهر یکی از عواملی بود که سکه را در مسیر صعودی قرار داد. این در حالی است که همچنان گروهی از فعالان، رشد فلز گران بهای داخلی را بیشتر وابسته به انتظارات معامله‌گران دانسته‌اند.

به گفته آنها، نزدیک شدن به ایام ۲۲ بهمن و افزایش تقاضا در آستانه پایان سال ۹۵ از عواملی هستند که انتظارات افزایشی معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. در چنین فضایی تغییر انتظارات موجب می‌شود که خریداران بزرگ وارد بازار شوند و با افزایش سطح خرید میزان حجم فیزیکی سکه موجود در بازار را کاهش دهند. افزایش بهای سکه‌های کوچک‌تر نیم سکه و ربع سکه نیز در راستای انتظارات افزایشی معامله‌گران تفسیر شده است. به گفته فعالان، انتظارات افزایشی در بازار سکه موجب شده که در دو روز اخیر سکه‌بازان کمتر به روند قیمت دلار توجه کنند تا کاهش قیمت این ارز تاثیر چندانی در نرخ فروش فلز گران بهای داخلی نداشته باشد. این در حالی است که سکه به طور سنتی از کانال دلار اثر می‌پذیرفت. روز سه‌شنبه، قدرت کاهشی‌ها در بازار ارز چیره بود و نیروهای افزایشی نتوانستند در برابر شکسته شدن نقاط حمایتی مهمی مانند ۳ هزار و ۸۵۰ تومان مقاومت کنند. به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم و افت تقاضا از عوامل مهمی بود که در زمینه کاهش قیمت دلار تاثیر داشت، ولی این عوامل نتوانستند روند سکه را معکوس کنند.

روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۲۱۳ هزار تومان آغاز کرد که افزایشی ۴ هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. به گفته فعالان، شروع سکه در کانال بالاتر یکی از نشانه‌های عطش سکه‌بازان برای افزایش قیمت بود. در چنین فضایی، بالا رفتن اونس طلا از محدوده هزار و ۲۳۰ دلار زمینه‌های افزایش را فراهم‌تر کرد و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی تا نقطه یک میلیون و ۲۱۷ هزار تومان بالا رفت. با این حال با تعدیل جزیی روند بهای اونس تا ساعت ۳ بعدازظهر، سکه تمام بهار آزادی نیز از سقف ابتدای روز پایین آمد.

چشم‌انداز بازارها در یک همایش

چنانچه مشاهده شد، روز سه‌شنبه رفتار و انتظارات معامله‌گران در تعیین جهت قیمت سکه نقش بارزی داشت. با توجه به اهمیت چنین متغیرهایی، گروه «دنیای اقتصاد» در نظر دارد در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۶ در تاریخ ۱۸ اسفندماه، به تحلیل عوامل اثرگذار در آینده قیمت‌ها بپردازد. سخنرانان در این همایش به ابهامات و سوالات سرمایه‌گذاران، مصرف‌کننده‌ها و طیف‌های مختلف فعال در بازارهای اقتصادی ایران درباره موضوعات مرتبط با چشم‌انداز قیمت‌ها پاسخ خواهند داد و عوامل اثرگذار در رفتار معامله‌گران بازارها را بیان خواهند کرد. متقاضیان شرکت در این همایش می‌توانند برای ثبت‌نام با شماره تلفن ۴۲۷۱۰۱۵۱ تماس بگیرند یا به سایت www.ieoc.ir مراجعه کنند.

جدایی سکه طلا از دلار