دنیای اقتصاد: فوریه هم مانند ژانویه برای فلز زرد خوش یمن بود. اونس طلا در آغازین روزهای ماه دوم سال میلادی نه تنها خود را در کانال ۱۲۰۰ دلار تثبیت کرد بلکه تا یک قدمی مرز ۱۲۲۰ دلار پیش رفت. اونس طلا که در ماه ژانویه با حدود ۵ درصد رشد به قیمت ۱۲۱۰ دلار جهش کرده بود، روز جمعه، سوم فوریه، روی بهای ۱۲۱۹ دلار ایستاد تا در هفته‌ای که میان ژانویه و فوریه تقسیم شده بود، بیشتر از ۲ درصد رشد کند. این روند باعث شده سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای به ادامه رشد ارزش طلا در نخستین هفته کامل فوریه امید داشته باشند. پیش از آغاز هفته کاری جدید، مرور ۵ روز کاری هفته‌ای که با وجود تعطیلی بازارهای چین، اونس را به اوج ۵/ ۲ماهه برد، خواندنی است.بهای اونس در اولین روز هفته میلادی با ۴ دلار رشد به عدد ۱۱۹۵ دلار رسید. رشد روز دوشنبه عمدتا ناشی از پایان موقعیت فروش دسته‌ای از معامله‌گران و افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن بود. به این ترتیب اونس که جمعه دو هفته پیش به کف ۳ هفته‌ای رفته بود، دوشنبه شاهد جهش اصلاحی شد. افت شاخص دلار در این روز هم دیگر یار طلا بود. افت دوشنبه دلار مربوط به ادامه عصبیت بازار درباره اقدامات رئیس‌جمهور تازه آمریکا و تعدیل کف ۶ هفته‌ای هفته پیش از آن بود.

سه‌شنبه روز جهشی قابل توجه بود. اونس در روز دوم هفته که آخرین روز ژانویه بود با ۱۵ دلار رشد روی بهای ۱۲۱۰ دلار ایستاد. جهش این روز هم عمدتا ناشی از افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و اثرگذاری بازارهای خارجی بود. سه‌شنبه همزمان با جهش طلا، نقره هم به اوج ۵/ ۲ ماهه رفت. بازارهای جهانی در دومین روز هفته همچنان متوجه فرمان‌های اجرایی دونالد ترامپ برای ممنوعیت صدور ویزا برای اتباع ۷ کشور عمدتا مسلمان بودند. این نگرانی‌ها به‌علاوه اشاره دوباره رئیس‌جمهوری تازه آمریکا به لزوم کاهش ارزش دلار برای نفع بردن تجارت آمریکا، باعث افت بیشتر شاخص دلار شد. سه‌شنبه شاخص دلار به زیر مرز ۱۰۰ واحد سقوط کرد و روی عدد ۵۱/ ۹۹ واحد ایستاد. همزمان بهای نفت خام هم رشد کرد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار طلا به نفع این کالای سرمایه‌ای کار کرده باشند.

چهارشنبه، اول فوریه روز پایان اولین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا در سال ۲۰۱۷ بود. بانک مرکزی آمریکا در این نشست نرخ‌های بهره را ثابت نگه داشت ولی جزئیات بیانیه‌ای که منتشر کرد،‌ روند طلا را افزایشی کرد. ثبات نرخ‌های بهره می‌توانست به نفع طلا تمام شود، اما مهم‌تر تاثیر پذیرفتن معامله‌گران از اشاره بیانیه به نگرانی‌های تورمی بود. اگر تورم آمریکا به رشد خود ادامه دهد، طلا از برندگان عمده خواهد بود. اونس پیش از انتشار بیانیه تا قیمت ۱۱۹۷ دلار افت کرد، اما با انتشار بیانیه و توجه به موضوع تورم دوباره به قیمت ۱۲۱۰ دلار بازگشت. این در حالی بود که شاخص دلار هم به‌دلیل اشاره بیانیه به خوش‌بینی اقتصادی در حال رشد بود. روند مهم‌تر برای طلا پنج‌شنبه رقم خورد که با هضم بیشتر داده‌ها و با وجود ادامه رشد شاخص دلار، اونس تا اوج تقریبا ۵/ ۲ ماهه ۱۲۱۵ دلار رشد کرد. اونس در حالی پنج‌شنبه به اوج بیش از دو ماهه رفت که علاوه‌بر ادامه رشد دلار، داده‌های خوب گزارش چهارشنبه ADP درباره اشتغالزایی بخش خصوصی نیز همچنان مورد توجه بود. دیگر عامل کمک‌کننده به طلا در روز پنج‌شنبه ادامه جنجال‌سازی‌های ترامپ بود. پنج‌شنبه خبر جدال لفظی رئیس‌جمهور تازه آمریکا با نخست‌وزیر استرالیا مورد توجه رسانه‌ها بود، گرچه این خبر بعدا تکذیب شد.

اونس روز جمعه را با تعدیلی اندک با بهای ۱۲۱۳ دلار آغاز کرد و بعد در انتظار انتشار گزارش اشتغال‌زایی آمریکا در ماه ژانویه به نوسان پیرامون قیمت‌های ۱۲۱۳ و ۱۲۱۴ دلار روآورد. تا ساعت ۵ بعدازظهر به وقت تهران تحت‌تاثیر عقب‌نشینی اصلاحی قیمت ۱۲۱۰ دلار برای اونس ثبت شد، اما با انتشار داده‌های متناقض از بازار کار آمریکا، اونس تا یک قدمی مرز ۱۲۲۰دلار اوج گرفت. بر اساس گزارش روز جمعه، اشتغالزایی در ماه ژانویه بسیار بهتر از انتظار بوده، ولی نرخ بیکاری با ۱/ ۰درصد افزایش به ۸/ ۴درصد رسیده است.

ریخته‌گری فوریه در طلای ژانویه