آشکار شدن چهره‌ دوروی آمریکا

دنیای اقتصاد: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته برای اولین باربه صدور فرمان ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور ازجمله ایران به آمریکا ازسوی رئیس‌جمهوری آمریکا واکنش نشان داد و این اقدام را عملکرد افرادی که تازه واردعالم سیاست شده‌اند توصیف کرد.

حسن روحانی در مراسم روز ملی فناوری فضایی و پس از رونمایی از ماهواره‌های ناهید ١، پیام امیرکبیر و سامانه انتقال مداری سامان ١ گفت: اینکه رئیس‌جمهور کشوری، تصور کند، اگر ویزای کشورش را برای مردم چند کشور ممنوع کند، می‌تواند میان انسان‌ها فاصله بیندازد، اشتباه است البته از کسانی که به‌تازگی وارد عالم سیاست شده‌اند بیش از این انتظار نمی‌رود و تا خود و اطرافیانش بخواهند این مسائل را درک کنند، زمان زیادی طول می‌کشد و خسارات زیادی به مردم کشور خود و سایر ملت‌های جهان وارد خواهد کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی اظهار کرد: دولتمردان و مسوولان آمریکا سال‌ها شعار می‌دادند که ما با دولت ایران مخالف هستیم، اما دوست مردم این کشوریم، اما امروز به وضوح پرده از این دورویی، برداشته شده و کسانی که شعارشان در دنیا، عدم تبعیض است، دست به این اقدام غلط که اساس آن برمبنای تبعیض انسان‌ها و زیرپا گذاشتن حقوق آنهاست، می‌زنند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آمریکایی‌ها، همواره بر اینکه به تعهدات خود پایبند هستند، شعار می‌دهند، گفت: اما امروز آنها تمام اصول و تعهدات بین‌المللی را زیرپا گذاشته‌اند.رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه دنیای امروز، دنیای ارتباطات و پیوند افکار است، گفت: امروز دیگر دورانی که بخواهیم از دیوار برای فاصله میان ملت‌ها استفاده کنیم، سپری شده است.رئیس‌جمهوری تاکید کرد: ما در شرایطی قرار داریم که باید به‌خوبی پیام خود را به مردم جهان برسانیم، ملت ایران در طول سال‌های گذشته با تلاش، ایثار و فداکاری، در دنیای سیاست، توانست قدرت ایران و ملت ایران را به نمایش گذارد.براساس فرمان اجرایی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که روز ۹ بهمن امضا شد، اتباع هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، سومالی، سودان و لیبی تا ۹۰ روز آینده نمی‌توانند ویزای ورود به آمریکا بگیرند. ورود پناهجویان به آمریکا نیز به مدت ۱۲۰ روز معلق شده است.

مخالفت امام (ره ) با مبارزه مسلحانه

روحانی در بخش دیگری از سخنانش در مراسم روز فناوری فضایی، با اشاره به اینکه در دوران مبارزات نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی، عده‌ای به‌دنبال مبارزه مسلحانه بوده و تصور می‌کردند که باید با جنگ مسلحانه انقلاب را پیش ببریم، گفت: اگر بنا بود، انقلاب با جنگ مسلحانه پیش برود، مشخص نبود، چه تعداد انسان در این بین کشته می‌شدند. آنچه باعث شد که مزدوران داخلی و خارجی نتوانند برای آینده ایران تصمیم بگیرند، یکپارچگی ملت ایران بود.به گزارش خبرآنلاین روحانی افزود:یک شخصیت به مهمی امام خمینی (ره) انقلابی را به این عظمت به ثمر رساند و چه موافقان و چه مخالفان می‌دانند که تا چه اندازه این انقلاب مهم و تاثیرگذار است. کسی نیست که نگوید انقلاب ما صادر نشده است. روحانی با بیان اینکه امروز مطالعه و تحقیق در زمینه‌های گوناگون علمی، ‌بدون فضای مجازی و اینترنت امکان‌پذیر نیست، گفت: امروز علم و دانش سرعت بیشتری پیدا کرده و روز جداسازی افکار ملت‌ها از هم نیست.

تکنولوژی فضایی و اقتدار کشور

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش دراین مراسم، تکنولوژی فضایی را موجب اقتدار کشور دانست و با تاکید بر اینکه ایران اسلامی امروز سازنده ماهواره‌های متنوع و پرتابگرهای مورد نیاز است، از وزارت ارتباطات خواست توان خود را برای تامین همه نیازهای ارتباطی جامعه به‌کار گیرد.

فرصت‌های برجام

رئیس‌جمهوری درادامه سخنانش با بیان اینکه عده‌ای معتقد بودند که ما نمی‌توانیم در برابر قدرت‌های جهانی مذاکره کرده و پیروز شویم، گفت: این در حالی بود که اصول و زبان مذاکره و فشارهای تبلیغاتی و نفوذ در سازمان‌های بین‌المللی در اختیار قدرت‌های بزرگ بود، اما ما از روز اول معتقد بودیم که ایران، توان، قدرت، منطق، دانش و هنر را دارد که در یک مذاکرات پیچیده، علمی، فنی، سیاسی و حقوقی بتواند در برابر قدرت‌های جهان استدلال و گفت‌وگو کرده و به قراردادی برسد که به‌خوبی منافع و خط قرمزهای کشور را حفظ کند. روحانی اظهار کرد: ما در یک مذاکره بزرگ بهترین افراد را به این صحنه فرستادیم که هماوردهای قوی و با تجربه‌ای بودند و توانستند با حمایت مردم در این مذاکرات حضور پیدا کنند.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب به لحاظ جایگاه بلندشان در کشور، از ابتدا مذاکرات و مذاکره‌کنندگان را مورد حمایت قرار داده و آنها را هدایت کردند و با حمایت ملت، هدایت‌های رهبری و لطف خدا توانستیم به پیروزی برسیم. رئیس شورای‌عالی امنیت ملی افزود: امروز برجام و مذاکرات هسته‌ای پایان یافته و یک‌سال از اجرای آن گذشته و اکثر بندهای آن اجرا شده است و اجرای برخی از بندها نیز با مشکلاتی مسیر خود را پیش می‌برد اما مهم‌تر از مذاکرات هسته‌ای و برجام، پیام برجام و فرصتی است که برجام برای ما ایجاد کرده است. او همچنین گفت: لازم بود در مقعطی قدرت و توان سیاسی را در مذاکرات به نمایش بگذاریم.

بازکردن گره‌های کور با برجام

روحانی با بیان اینکه پیام برجام این است که در سایر مسائل جهانی و منطقه‌ای مذاکره یکی از راه‌حل‌هایی است که می‌تواند گره‌های کور را باز کند، گفت: اینکه در آستانه می‌نشینیم در کنار مقامات سوری و مخالفان آن صحبت می‌کنیم، همان پیام برجام است، اگر فردا موفق شدیم یمن را با مذاکره حل کنیم؛ یعنی پیام برجام.

به گزارش «ایرنا» رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: تا می‌رویم با کشوری مذاکره کنیم، فردی می‌گوید ما خودمان بلد هستیم مذاکره کنیم، خب اهلا و سهلا. تا می‌رویم هواپیما و قطار بخریم می‌گویند خودمان بلدیم بخریم یا درست کنیم. وقتی می‌خواهیم ماهواره بخریم می‌گویند خودمان بلدیم درست کنیم؛ به‌نظر من خطای بزرگی در این وسط صورت می‌گیرد و آن این است که این افراد تصور می‌کنند که فعالیت و حرکت به معنای این است که از دنیا و پیشرفت‌های آن باید فاصله بگیریم.روحانی گفت: اینکه برخی فکر می‌کنند فعالیت به این معنی است که از دنیا و تجربه آن استفاده نکنیم یا برخی فکر می‌کنند از دنیا فقط باید بخریم و ما توان انجام کار را نداریم؛ هر دو غلط است. ما ایرانی و صاحب فرهنگ و هوش هستیم و می‌توانیم اختراع کنیم؛ کار علمی انجام دهیم و قدم‌های مهمی بر داریم. از آن طرف هم دنیا تجربه زیادی دارد که باید از آن استفاده کنیم.

روحانی افزود: همین سانتریفیوژها را می‌توانستیم درست کنیم، ولی ۲۵ یا ۲۶ سال پیش به طریقی یک سانتریفیوژ وارد کردیم که کارها را تسهیل کرد. بعد از آن، آن را قطعه‌قطعه و کپی کردیم و پس از مدتی از کسی که گرفته بودیم، نقشه آن را گرفتیم و ساختیم و من از روز اول یعنی از سال ۶۱ بالای سر این کار هستم. همچنین حسن روحانی رئیس‌جمهوری، روز گذشته در مراسم ترحیم شهدای فداکار آتش‌نشانی که در مدرسه عالی شهیدمطهری برگزار شد، حضور یافت.