ایرنا: مجموع صادرات نفت خام ایران به چهار مصرف‌کننده عمده آسیایی یعنی چین، هند، کره‌جنوبی و ژاپن در ماه دسامبر (آذر- دی) بیش از ۱۰۰درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت. به گزارش رویترز، اطلاعات رسمی دولتی و همچنین داده‌های کشتیرانی نشان می‌دهد مجموع واردات نفت خام چین، هند، کره‌جنوبی و ژاپن از ایران در ماه گذشته میلادی به یک میلیون و ۸۹۰ هزار بشکه در روز رسید. افزایش واردات نفت این کشورها از ایران برای سومین ماه پیاپی رخ داده است.

در آخرین ماه ۲۰۱۶ میلادی، واردات نفت کره‌جنوبی از ایران هفت برابر و واردات نفت هند سه برابر مقدار سال گذشته شد. هند و کره‌جنوبی در این دوره به ترتیب روزانه ۵۴۶ هزار و ۶۰۰ بشکه و ۴۱۰ هزار و ۳۸۷ بشکه در روز نفت از ایران خریدند. همچنین در ماه دسامبر، واردات نفت ژاپن از ایران با ۴۰ درصد افزایش به ۲۴۶ هزار و ۲۴۳ بشکه در روز رسید. چین نیز واردات نفت از ایران را ۳۰ درصد افزایش داد و به ۶۸۹ هزار و ۵۳۰ بشکه در روز رساند.به این ترتیب واردات سالانه نفت هند از ایران در سال ۲۰۱۶ به ۴۷۳ میلیون بشکه در روز رسید و ایران چهارمین تامین‌کننده بزرگ نفت هند در این سال شناخته شد.

به گزارش رویترز، آمارهای ردگیری تانکرها و گزارش موسسه تامسون رویترز نشان می‌دهد میزان واردات سالانه نفت هند از ایران در سال ۲۰۱۶ به رقمی بی‌سابقه رسیده است. این افزایش به دلیل از سرگیری خرید نفت برخی پالایشگاه‌های هندی از ایران بعد از لغو تحریم‌ها بوده است. افزایش قابل توجه خرید نفت از تهران موجب شده تا ایران به چهارمین تامین‌کننده بزرگ نفت هند در سال ۲۰۱۶ تبدیل شود، در حالی که ایران در سال ۲۰۱۵ در رتبه هفتم قرار داشت. ایران قبل از تحریم‌ها دومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند بود.

در سال ۲۰۱۶ میلادی، سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان، روزانه حدود ۴۷۳ هزار بشکه نفت از ایران خرید در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۰۸ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز بود. در ماه دسامبر، واردات نفت هند از ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر شد و به ۵۴۶ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز رسید. پالایشگاه‌های هندی ریلاینس اینداستریز، هندوستان پترولیوم، بهارات پترولیوم و میتال انرژی در سال گذشته خرید نفت از ایران را به دلیل تخفیف‌های ارائه شده از جانب تهران، از سر گرفتند.

افزایش صادرات نفت ایران از مهم‌ترین دستاوردهای توافق هسته‌ای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به شمار می‌آید. از سوی دیگر توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید و مستثنا شدن ایران از این دایره در این زمینه بی‌تاثیر نیست. طبق گزارش ۱۰ بهمن ماه خبرگزاری رویترز، مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران بر اساس اعلام منابع ثانویه (غیررسمی) در ماه فوریه (بهمن-اسفند) به دو میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز می‌رسد که بیشتر از صادرات روزانه دو میلیون و ١٦٠ هزار بشکه در ماه پیش از آن است. اروپا مقصد یک سوم نفت صادراتی ایران است و بقیه محموله‌های نفتی روانه آسیا می‌شود. ظرفیت تولید نفت ایران از ۲میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه زمان تحریم، اکنون به بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه رسیده است.