دست‌های پشت پرده؟

دنیای اقتصاد: روز جمعه دربی شهر تبریز بین تراکتورسازی و ماشین‌سازی برگزار شد که دو تیم در پایان ۹۰دقیقه به تساوی بدون گل رضایت دادند. طبعا این نتیجه برای تراکتورسازی که در تلاش برای کاهش اختلافش با پرسپولیس در صدر جدول بود، نمی‌توانست ایده‌آل و مطلوب تلقی شود؛ به‌ویژه که نیمه دوم این مسابقه تحت‌تاثیر سوت‌های مهم و بحث‌برانگیز داور مسابقه قرار گرفت. در شرایطی که مهدی کیانی به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین بازیکنان تراکتور دو اخطاره بود و در آستانه از دست دادن بازی مهم با پرسپولیس قرار داشت، وحید کاظمی به‌عنوان قاضی میدان به او کارت زرد داد تا خشم کاپیتان تراکتورسازان برانگیخته شود و کارت قرمز را هم بگیرد.

حالا کیانی بازی با پرسپولیس را از دست داده و غیر از او، مهدی شریفی و خالد شفیعی هم کارت گرفته‌اند و نمی‌توانند هفته بیستم برابر پرسپولیس به میدان بروند. همین مسائل باعث شده تراکتورسازی برای آن بازی مهم در موضع ضعف قرار بگیرد. حالا بسیاری از مسوولان و هواداران این تیم مدعی هستند اراده‌ای وجود دارد که جلوی قهرمانی تراکتور را بگیرد؛ از جمله خود کیانی که در ۲۴ساعت گذشته چندین بار مدعی شده فوتبال ایران «پاک» نیست.

خشم کاپیتان

عصبانیت مهدی کیانی از دست داور دربی تبریز پایان‌ناپذیر است. او که هنوز باور نمی‌کند بازی با پرسپولیس را از دست داده، دیروز مصاحبه دیگری در این مورد انجام داد. کاپیتان تراکتورسازان حتی به پیش‌بینی امیر عابدینی در مورد قهرمانی پرسپولیس هم اشاره کرد و پرسید چرا این مسوول فدراسیون فوتبال علایق رنگی‌اش را به همین راحتی بروز می‌دهد؟ کیانی به «ایسنا» می‌گوید: «داور در رقم خوردن این نتیجه‌ بی‌تاثیر نبود. او خطاها را ۷۰ به ۳۰ به سود ماشین‌سازی سوت می‌زد. داور به‌دنبال کارت دادن بود. او من، مهدی شریفی و خالد شفیعی را سه اخطاره کرد. من در تمام فصل به بازیکنان تیم گوشزد کرده‌ام که به داوران اعتراض نکنند، اما حتی به من به‌عنوان کاپیتان تیم اجازه سوال پرسیدن نداد و با کوچکترین حرف من را اخراج کرد. اگر آن توپ خطا بود، من فوتبال را کنار می‌گذارم. این فوتبال جوانمردانه و پاک نیست. من اصلا بی‌ادبی نکردم ولی این فوتبال خسته‌کننده شده‌ است. برای دربی که سه امتیاز برای هر دو تیم مهم و حیاتی است، داوری کم تجربه را می‌آورند. پرسپولیس اگر می‌خواهد قهرمان شود در زمین شود. دیگر نیازی نیست که یک هفته‌ قبل، جو و صحبت‌هایی را راه بیندازند. آقای عابدینی بزرگ فوتبال ماست ولی این درست نیست در حالی که ۱۲هفته‌ تا پایان مسابقات مانده، بگوید پرسپولیس قهرمان است و تراکتورسازی نمی‌تواند قهرمان شود. خواهش می‌کنم به من بگویید این حرف یعنی چه؟ ایشان پیشکسوت فوتبال ما هستند و نباید چنین حرف‌هایی بزنند. ما می‌خواهیم دیدارهایمان همزمان با پرسپولیس باشد تا عدالت رعایت شود.»

چند سوال بی‌جواب

مهدی کیانی و بقیه تراکتوری‌ها در حالی از ناداوری در بازی روز جمعه شکایت دارند که بسیاری از کارشناسان داوری معتقدند پنالتی اعلام شده به سود این تیم در دقیقه۸۲ بازی اشتباه بوده است! در واقع در روزی که تراکتورسازی از نظر فنی یکی از ضعیف‌ترین بازی‌هایش را به نمایش گذاشت، داور بازی به اشتباه این فرصت را به آنها داد که گل بزنند و بازی را ببرند، اما محمد ابراهیمی که در این چند هفته فرشته نجات تبریزی‌ها بوده، این ضربه را از دست داد. دیروز باشگاه تراکتورسازی بیانیه‌ای داد و در آن از فدراسیون فوتبال خواست با بخشیدن کیانی برای بازی با پرسپولیس، اشتباهات داوری رخ داده به ضرر این تیم در دربی تبریز را جبران کند! فارغ از شگفت‌انگیز بودن این پیشنهاد، در بخشی از بیانیه مورد نظر آمده است: «درصحنه پنالتی تیم تراکتورسازی نیز شاهد بودیم دروازه‌بان تیم حریف بیش از سه متر از دروازه خود جلو آمده است که تمامی کارشناسان در این موضوع نظر مشترکی داشتند و آقای غیاثی به‌عنوان کارشناس داوری این سوال را می‌پرسد که آقای داور چگونه حرکت روبه‌جلوی حداقل سه متری دروازه‌بان را قبل از زدن ضربه ندیدی؟» این در حالی است که همین آقای غیاثی که در بیانیه تراکتور به سخنان او استناد شده، یکی از کارشناسانی بود که اصل پنالتی گرفته شده برای سرخپوشان تبریزی را اشتباه دانسته است!

در مورد اخطار منجر به محرومیت مهدی کیانی هم شاید بهترین حرف را امیر قلعه‌نویی زد؛ سرمربی تراکتورسازی بعد از مسابقه در مصاحبه با رادیو گفت: «من از کیانی دلخورم و در رختکن هم به او گفتم. به فرض که داور یک خطای اشتباه وسط زمین گرفته، کاپیتان باتجربه ما چرا باید اعتراض کند و کارت بگیرد؟» سوال دیگر اینکه مگر در همین مسابقه هفته گذشته بین پرسپولیس و گسترش‌فولاد، جلال حسینی به خاطر اعتراض به داور کارت نگرفت و یک بازی محروم نشد؟ پس چرا تکرار همان اتفاقی که برای کاپیتان پرسپولیس رخ داد در مورد کاپیتان تراکتورسازی، به دست‌های پشت پرده منتسب می‌شود؟

از سوی دیگر اعتراض تراکتورسازان به عدم برگزاری همزمان مسابقات این تیم با بازی‌های پرسپولیس در حالی همچنان پابرجاست که مسوولان سازمان لیگ بارها به این سوال پاسخ داده‌اند. طبق برنامه فعلی لیگ شانزدهم، قرار بوده چهار هفته تراکتور زودتر از پرسپولیس بازی کند که این فرجه روز جمعه به پایان رسید و از حالا به بعد هم قرار است چهار مرتبه پرسپولیس پیش از تراکتورسازی به مصاف رقبایش برود. سه هفته پایانی هم که بین همه تیم‌ها به شکل همزمان برگزار خواهد شد؛ خب بقیه جنجال‌ها به خاطر چیست؟

ماجرای علی دایی

اما مسوولان تراکتورسازی تنها کسانی نبودند که در این چند روز نتایج فوتبال ایران را به دست‌های پشت پرده نسبت دادند؛ چه اینکه علی دایی هم در نشست خبری پیش از بازی نفت تهران با استقلال خوزستان مدعی شد برخی‌ها قصد داشتند پرسپولیس را در لیگ و استقلال را در جام حذفی قهرمان کنند؛ یک ادعای عجیب و غیرمستند که دایی به خاطرش بلافاصله به کمیته اخلاق هم احضار شده است. این ادعای دایی سه روز بعد از آن مطرح شد که احمد صالحی دو پنالتی پرسپولیس را برابر گسترش‌فولاد اعلام نکرد و با وجود دادن دو کارت زرد به یک بازیکن حریف، در اشتباهی عجیب و تاریخی او را اخراج نکرد!