یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

غلبه ریسک بازگشایی بانک‌ها بر بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۳۵ واحدی (۴۳/ ۰ درصدی) همراه شد. تداوم فضای منفی پس از بازگشایی «وبملت» عامل فشار بر بورس است. با وجود تشدید فشار فروش «وبملت» و افت ۴/ ۴ درصدی، اما در ساعات پایانی معاملات صف‌های عرضه این سهم از سوی حقوقی‌ها خریداری شد. اختصاص ۴/ ۱۷ درصد از ارزش معاملات به گروه بانکی از اثرات مثبت بازگشایی نمادهای بانکی بر تحرک نقدینگی است. همچنین ۱۶ درصد از ارزش معاملات در گروه خودرویی بر حرکت هم‌سوی این دوگروه تاکید دارد. بازگشایی سایر نمادهای بانکی در برآوردهای اولیه، افت بیش از ۱۶۰۰واحدی را رقم زد. پس از تخلیه این شوک، می‌توان متعادل شدن بازار سهام و آغاز یک روند منطقی صعودی را انتظار داشت. همچنان روند صعودی «غگلپا» پس از عرضه اولیه در روزهای اخیر و پوشش ۸۰درصدی سودآوری «غشان» فضای مثبت را در غذایی‌ها ایجاد کرده است.

بازار ارز

شرایط تعادلی بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت 7 تومانی به نرخ 3865 تومان معامله شد. در روزهای اخیر پس از رسیدن نرخ دلار به کف 3800تومانی، همچنین با کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، شرایط تعادلی در بازار ارز نوسانات نرخ دلار بالاتر از سطح 3850 تومانی را رقم زد. با توجه به افت حدود 3 درصدی ارزش جهانی دلار در یک ماه اخیر، کاهش تقاضای آربیتراژی با افت نرخ درهم، با توجه به رابطه مستقیم نرخ دلار و درهم، همچنین کاهش تقاضای مناطق مرزی عامل فشار بر دلار شد. علاوه بر این اظهارات بازارساز با تقویت چشم‌انداز مداخله دولت در مسیر صعودی نرخ دلار، تقویت احتیاط معامله‌گران را رقم زد. همچنین با توجه به آغاز سال نوی چینی به مدت یک هفته، به‌صورت سنتی باعث کاهش تقاضای درهم حواله‌ای و دلار شده و تا حدی کاهش حجم معاملات را رقم زد.

بازار سکه

افت آرام سکه با دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۴ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۷۲ هزار تومان معامله شد. افت ۷ تومانی نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی عامل فشار بر قیمت سکه شد. در هفته اخیر با بازگشت شاخص دلار از کف ۷ هفته‌ای در کنار کاهش تقاضای فیزیکی و افت تقاضای محافظه کارانه طلا عامل فشار بر طلا شد. با عبور بازارهای سهام از سقف‌های روانی، تقویت ریسک گریزی معامله‌گران، اولین هفته نزولی اونس طلا را در سال ۲۰۱۷، رقم زد. در بازار ارز نیز شاهد افت اندک نرخ دلار بودیم. همچنان کاهش تقاضا با فشار عوامل بنیادین و احتیاط میان معامله‌گران در مسیر صعودی دلار، بازگشت دلار به سقف‌های پیشین را دور از انتظار کرده است. امری که روز گذشته با بیش واکنشی سکه به افت دلار، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را اندکی تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

اولین افت هفتگی طلا در ۲۰۱۷

اونس طلای جهانی با افت 5/ 1 درصدی، اولین هفته نزولی در سال 2017 را ثبت کرد. افزایش ریسک گریزی معامله‌گران، کاهش تقاضای فیزیکی از سوی چین با آغاز تعطیلات سال نو، در کنار توقف بازگشت شاخص دلار به مسیر صعودی حمایت سطح 1200 دلاری اونس طلا را شکست. در روزهای اخیر گزارش‌های مناسب فصلی شرکت ها، در کنار نشانه‌های تعهد ترامپ به وعده‌های انتخاباتی از جمله ترغیب تولیدات داخلی با کاهش مالیات و نوسازی زیرساخت ها، همچنین چشم‌انداز سیاست‌های تورم زای ترامپ و افزایش نرخ بازده اسناد خزانه آمریکا، چشم‌انداز سیگنال افزایش نرخ بهره روز جمعه اونس طلا را وارد کانال 1180 دلاری کرد. با این وجود در ساعات پایانی معاملات، رشد اقتصادی آمریکا (9/ 1 درصد) کمتر از پیش‌بینی‌ها به دلیل کاهش تجارت، اونس طلا را با رشد اندکی همراه کرد. در هفته جاری نشست فدرال رزرو و آمار اشتغال آمریکا بر اونس طلا اثرگذار هستند.

بازار اوراق مسکن

تداوم حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) پس از ۴ روز صعودی، با افت ۶/ ۰ درصدی همراه شدند. از ابتدای دی «تسه»ها در بازه ۷۰ تا ۷۵ هزار تومانی نوسان دارند. با وجود رشد بیش از ۴۰درصدی تعداد معاملات مسکن در دی، اما افت قابل توجه تقاضا از ابتدای پاییز عامل فشار بر «تسه»ها است؛ پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در سطح وام کنونی در کنار سهم بیش از ۳۰درصدی هزینه‌های مسکن به‌صورت میانگین در سبد خانوار، عامل فشار بر تقاضای مسکن است. بنابراین با وجود تقویت چشم‌انداز خروج مسکن از رکود، اما همچنان رشد غیرتورمی مسکن، رشد تنها ۹/ ۹درصدی در یک سال اخیر، همچنین کندی خروج سمت عرضه از رکود، بر زمانبر بودن خروج مسکن از رکود تاکید دارد. امری که نگرانی‌ها از تشدید قیمت مسکن را در بلندمدت تشدید کرده است.

بازار نفت

سایه شیل بر نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 4/ 1 درصدی برای ششمین هفته در 7 هفته اخیرصعودی شد. خوش‌بینی‌ها به تعهد اعضای اوپک و غیراوپک به کاهش تولیدات از قیمت نفت حمایت کرد. وزیر انرژی عربستان تعهد 80 درصدی اعضا به توافق را اعلام و پیش‌بینی کرد با تعهد کامل به توافق، موجودی نفت در میانه 2017 با کاهش 300میلیون بشکه به میانگین 5 ساله خواهد رسید. با این وجود، رشد (15 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای دوازدهمین هفته در 13 هفته اخیر عامل فشار بر قیمت نفت است. چشم‌انداز حذف مازاد عرضه اختلاف قراردادهای آتی کوتا ه مدت و بلندمدت (کونتانگو) را کاهش داده بود. اما در شرایط کنونی چشم‌انداز افزایش تولیدات شیل در نیمه دوم 2017 و 2018، با افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها، همچنان نگرانی‌ها از بازگشت بازار به تعادل را به وجود آورده است.