لری الیوت و ژروم وردن
گاردین

در داووس 2017 بانک‌ها به گرمی مورد استقبال قرار گرفتند، بریتانیا با برخورد سردی روبه‌رو شد و ترس از تغییرات آب و هوایی بر مجمع جهانی اقتصاد سایه افکند.

هراس از ترامپ

اگر چه دونالد ترامپ در آن سوی اقیانوس اطلس حضور داشت و برای مراسم تحلیف خود آماده می‌شد، اما در ذهن همه بود. بیشتر انتقادهای وارد شده به رئیس‌جمهوری جدید آمریکا شدیدا خصوصی و محرمانه بود و از آن حکایت می‌کرد که هیچ کس نمی‌خواهد در خط آتش توییتر دونالد ترامپ قرار بگیرد. یکی از همین افراد اظهار کرد که برخی از مدیران آمریکایی از اینکه با رهبران چینی ژست عکاسی می‌گرفتند، عصبی بودند.

بانک‌ها در داووس

بانک‌ها، به ویژه آن دسته از بانک‌ها که در شهر لندن قرار دارند، مزایای غیرمنتظره‌ای از حال و هوای جدید پوپولیسمی که غرب را در نوردیده است، برده‌اند. آنها که به دلیل ایجاد کردن بحران مالی جهانی مورد تنفر قرار داشتند، اکنون از سوی همه اقشار گوناگون مورد تمجید قرار گرفته‌اند. دولت بریتانیا به شدت علاقه‌مند است تا بار دیگر به گلدمن ساکس، استنلی مورگان و سایر نام‌های وال‌استریت اطمینان دهد که آنها قادر خواهند بود در لندن به فعالیت خود ادامه دهند، در حالی که رهبران اروپایی فرصت دزدی مشاغل را به دست می‌آورند. بانک‌ها کاملا از اینکه دیگر در وضعیت بدی نیستند، آگاهند و به این اشاره می‌کنند که اگر معامله‌ای را که می‌خواهند به دست نیاورند، لندن را ترک خواهند کرد.

اظهارات سوروس

آقای مارتین سورل، رئیس بنگاه تبلیغاتی غول پیکر WPP، اظهار می‌کند که پس از غلط از آب درآمدن پیش‌بینی‌های مطمئنی که سال گذشته در داووس صورت گرفت و طبق آن هیلاری کلینتون به‌عنوان رئیس‌جمهوری آینده آمریکا انتخاب شده و برگزیت هرگز رخ نمی‌داد، از پیش‌بینی کردن خارج شده است. امسال، بسیاری از شرکت‌کنندگان در داووس، تنبیه شده و حاضر نبودند اعتبار خود را صرف پیش‌بینی مواردی مانند انتخابات فرانسه کنند. اما جورج سوروس، که هنوز در 86 سالگی خبرساز است، پیش‌بینی کرد که بازارها به زودی سقوط خواهند کرد، ترزا می‌ مدتی طولانی دوام نخواهد آورد و اینکه بازرسی‌ها و تعادل‌های ایالات متحده موجب توقف ترامپ به‌عنوان یک دیکتاتور خواهند شد. ما پول زیادی روی ایده دیگر سوروس نمی‌گذاریم- که طبق آن بریتانیا ممکن است پس از خروج از اتحادیه اروپا، دوباره به آن ملحق شود.

بریتانیا و استقبال سرد

ترزا می‌و فیلیپ هموند وظیفه نامطلوبی داشتند و برای جمعیت هوادار باقی ماندن در اتحادیه اروپا در داووس، شرح می‌دادند که دولت اکنون عوض شده و تصمیمات به گونه دیگری گرفته می‌شوند. عدم استقبال از ترزا می‌شاید قابل درک باشد به رغم اینکه وی می‌خواهد به مخاطبانش این اطمینان را برگرداند که دیدگاه وی مبتنی بر یک بریتانیای جهانی بوده است تا یک اقتصاد تحت محاصره. اما با وجود تاکید مداوم بر این نکته که بریتانیا می‌تواند مالیات‌ها را کاهش داده و مقررات را نیز در صورت لزوم تسهیل کند، هنوز نتوانسته است کمک شایانی به وضعیت بریتانیا بکند. مارتین ولف از فایننشال تایمز انجام این کارها به ایجاد کشوری چون «سنگاپور روی رود تایمز» تشبیه کرده اما به نظر می‌رسد اروپایی‌ها با این مساله شوخی ندارند.

هجوم مردان دیروز به داووس

انوخ پاول اشتباه می‌کرد وقتی می‌گفت هر کار سیاسی منجر به شکست می‌شود. برای برخی افراد، خصوصا سیاستمداران، این ماجرا به داووس ختم می‌شود. «جورج اوزبورن»، یکی از این فعالان محبوب مجمع جهانی اقتصاد است که پیش تر در زمینه اقتصاد جهانی با کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول بحث کرده بود. اجلاس داووس شانس بزرگی برای این دانشجوی پیشین آکسفورد بود و به نظر می‌رسید اوزبورن دوباره در این اجلاس توانست خود را مطرح کند. سایر وزنه‌های سنگین سیاسی پیشین نمی‌توانستند از مواردی همچون دیوید کامرون فاصله بگیرند و به‌طور گسترده‌ای کسانی را که در برگزاری همه‌پرسی در مورد خروج از اتحادیه اروپا نقش داشتند، مورد انتقاد قرار دادند.

ترس شدید از تغییر وضعیت آب و هوایی در جهان

آن دسته از فعالانی که نگران سال‌ها پیشرفت اندک صورت گرفته در زمینه تغییر وضعیت آب و هوایی هستند، چندان دل خوشی از به قدرت رسیدن ترامپ در کاخ سفید ندارند. نخست‌وزیر نروژ ارنا سولبرگ در جمع بسیاری از افراد سخن گفت که وی هشدار داده است که ترامپ به سهولت توافق پاریس را اجرا نخواهد کرد تا گرمایش کره زمین را زیر 2 درجه سانتیگراد نگه دارد. فعالانی که در این زمینه در داووس مشغول کارند، معتقدند از نزدیک تحولات دولت ترامپ را دنبال می‌کنند و از این می‌ترسند که این وضعیت بر شرایط تغییر آب و هوا در جهان اثر بگذارد.

تحرکات چینی در داووس

در داووس یک سخنگو می‌تواند نقش مهمی در مطرح کردن موضوعات مربوط به کشورش به خصوص در کنفرانس‌های برگزار شده ایفا کند. این مورد برای رئیس‌جمهوری چین«شی جین پینگ» نیز اتفاق افتاد و به مثابه فرصتی تلقی می‌شود که پکن بتواند زعامت و رهبری جهانی شدن را از واشنگتن انتقال داده و خود سردمدار آن شود. سخنانی که در این اجلاس مطرح شد گویای آن است که چین ممکن است در هر صورت نتواند پیروز جنگ تجاری در برابر ایالات متحده آمریکا شود. با این حال، در داووس سخنان «جک ما» رئیس شرکت علی بابا شنیده شد که آمریکا را به دلیل اتلاف منابع مالی بر بخش نظامی خود نسبت به صرف مخارج بر زیرساخت‌هایش سرزنش می‌کرد.

صادق خان یا بوریس جدید

صادق خان امسال در داووس حاضر شد و بسیاری از مباحث را مطرح کرد. او به روسای بانک‌ها و سیاستمداران نمی‌گفت که لندن برای کسب و کار باز است و همچنین هشدار می‌داد که برگزیت موجب شکاف در بریتانیا خواهد شد. وضعیت حزب کارگر اخیرا خوب نبوده است اما پیروزی در حوزه شهرداری یک نقطه روشن برای آن بود. با بررسی واکنش کسب و کار بریتانیا به سخنان صادق خان، مشخص است که لندن مرد درستی را برای جنگیدن با مذاکرات برگزیت انتخاب کرده است. صادق خان نخستین سیاستمداری نیست که از «سیتی هال» و داووس برای گام برداشتن در راستای اهداف بزرگ‌تر استفاده می‌کند.