دستاوردهای مجمع جهانی اقتصاد

اولیور کان
مجمع جهانی اقتصاد

نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد اغلب همچون یک کارگاه گفت‌وگو فرض می‌شود، با این حال، ملاقات‌های کاری بسیاری از سوی جوامع مختلف در سراسر مناطق جهان در آن صورت می‌گیرد که شامل تمام بخش‌های اقتصادی و تمام حوزه‌های جامعه نیز می‌شود. وقتی اجلاس داووس به پایان برسد، کار این مجمع در مورد پروژه‌هایی که با هدف حمایت از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد انجام می‌شوند، ادامه می‌یابد. در ادامه به برخی از مواردی که در سال جاری در اجلاس سالانه داووس مطرح شد، اشاره می‌شود:

1- یک صندوق جدید با حمایت دولت نروژ راه‌اندازی شده است که منابعی حدود 400 میلیون دلار برای کشورهایی که در حال کاهش جنگل‌زدایی هستند و استفاده کمتری از جنگل‌ها و زغال‌سنگ می‌کنند، فراهم آورده و از 5 میلیون هکتار مساحت چنین کشورهایی محافظت می‌کنند. این صندوق می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری 6/ 1 میلیارد دلاری در کشاورزی بدون جنگل‌زدایی شده و همچنین به ایجاد شغل و رشد اقتصادی منتهی شود.

2- ائتلاف برای آمادگی مبارزه با اپیدمی‌ها که به‌طور رسمی در نشست سالانه راه‌اندازی شد و هدف از آن واکنش سریع و آنی نسبت به بیماری‌های اپیدمیک و همه‌گیر است که با ایجاد واکسن‌هایی همراه خواهد بود که می‌توانند به آسانی در صورت وقوع چنین رخدادهایی توزیع شوند.

3- امضاکنندگان چشم‌انداز جدید مجمع جهانی اقتصاد، برای پروژه اشتغال اعراب گفتند که آنها از سال 2013 تاکنون به 250 هزار نفر کمک کرده‌اند تا دوباره مهارت‌هایی را کسب کنند و در حال حاضر هدف آنها این است که یک میلیون نفر را در حال حاضر و آینده مورد هدف قرار دهند تا به بازآموزی مهارت‌ها کمک کنند.

4- مجمع جهانی اقتصاد با سازمان علوم دریایی دانشگاه کالیفرنیا در سانتاباربارا به توافق رسیده است تا ائتلافی تشکیل دهند که از اقیانوس‌های جهان و منابع دریایی موجود در آن حفاظت کنند و علاوه بر آن یک صندوق بین‌المللی برای حیات وحش جهان تاسیس خواهد شد که برآورد می‌شود ارزش آن حدود 5/ 2 تریلیون دلار است.

5- مجمع جهانی اقتصاد یک ائتلاف عمومی-خصوصی را به راه انداخته است تا زنجیره تامینی از باتری‌های پایدار ایجاد کند. انتظار می‌رود بازار باتری‌های لیتیوم- یون تا سال 2024 به 70 میلیارد دلار برسد هنوز تولید آنها با معضلاتی روبه‌رو است که از جمله آنها می‌توان به‌کار کشیدن از کودکان، خطرات سلامت و ایمنی برای کارگران، تاثیرات زیست‌ محیطی و پایداری چرخه حیات اشاره کرد.

6- دولت‌ها و بسیاری از کسب و کارهایی که قدمتی 40ساله دارند، از جمله برخی از بزرگ‌ترین کالاهای مصرفی جهان، شرکت‌های خرده‌فروشی و بازیافت، طرحی را تایید کرده‌اند که به موجب آن استفاده مجدد از منابع بسته‌بندی را در جهان افزایش داده و نرخ بازیافت در جهان را نیز برای بسته‌بندی‌های پلاستیکی افزایش دهند و از 14درصد کنونی به 70 درصد برسانند.

7- گری وایت، کارآفرین اجتماعی در همکاری مشترکی با مت دمون اعلام کرد که یک طرح بزرگ به ارزش 2/ 1میلیون دلار با مشارکت شرکت «استلا آرتوییس» در دست دارد که به تمیز کردن آب برای 5/ 3 میلیون نفر کمک می‌کند.

8- یک سازمان اجتماعی دیگر به نام «گودویو اینترنشنال» نیز یک برنامه بین‌المللی دیگر را اعلام کرده است که از برده‌داری و بهره‌کشی مدرن در زنجیره‌های تامین جلوگیری می‌کند. تخمین زده می‌شود که حدود 21میلیون نفر در سراسر جهان در وضعیتی اجباری و محدود در سراسر جهان مشغول به کار هستند. این برنامه از سوی تعدادی از کسب و کارهای جهانی در محدوده متنوعی از صنایع مختلف تحت پوشش و پشتیبانی قرار گرفته است.

9- برخی از بزرگ‌ترین فراهم‌کنندگان خدمات مالی، ارتباطات فناوری و شرکت‌های تلکام (ارتباطات از راه دور) و جوامع بشردوستانه بین‌المللی با 6 اصل موافقت کرده‌اند تا بهتر قادر باشند پرداخت‌های پولی دیجیتالی را در جمعیت‌های دچار بحران مدیریت کرده و انجام دهند. پول دیجیتالی سابقه خوبی در مورد ایفای نقش مثبت در رونق برخی از اقتصادهای محلی و افزایش کارآفرینی در آنها دارد.

10- در پایان، 100 کسب وکار پیشرو قرارداد همکاری فشرده و پاسخگویانه‌ای را امضا کردند که به موجب آن شورای کسب و کارهای بین‌المللی مجمع جهانی اقتصاد اکنون بتواند چارچوبی را بسط دهد که بتواند در بلندمدت آثار مثبتی برای اقتصاد به همراه داشته باشد.