یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

غلبه فضای منفی بر بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۷۶ واحدی (۲۲/ ۰ درصدی) همراه شد. غلبه فضای منفی پس از ۶ روز رشد متوالی، شاخص ۲۶ گروه از ۳۷ صنعت را منفی کرد. با وجود تعدیل مثبت ۵۶ درصدی در گزارش ۹ ماهه «خودرو»، اما مقاومت سطح تکنیکال فشار فروش را در این نماد تشدید کرد. بنابراین «خودرو» در کنار «خساپا» با پوشش ۱۷ درصدی سود در گزارش ۹ماهه، بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. بازگشایی نماد «فخوز» پس از تعدیل مثبت ۱۲۶ درصدی، همچنین پوشش ۷۶ درصدی سودآوری «شپنا» در گزارش ۹ ماهه از این نمادها حمایت کرد. اما همچنان فشار فروش، مانع از رشد قابل توجه «شپنا» بود. همچنان رشد انتظارات بیش از واقعیت، ریسک‌های سیاسی، بازگشت نرخ دلار از سقف و توقف گسترده نمادها، افت ۲۵ درصدی حجم و ارزش معاملات را نسبت به میانگین دی رقم زد.

بازار ارز

سه عامل فشار بر دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۴۰ تومانی به نرخ ۳۸۱۵ تومان معامله شد. پس از افت ماهانه ۸/ ۲ درصدی نرخ دلار در دی، در اولین روز معاملاتی بهمن افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها عامل فشار بر دلار شد. همچنین افت ۴/ ۲ درصدی ارزش جهانی دلار در ۳ هفته اخیر تقاضای آربیتراژی دلار را کاهش داد؛ افت نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، همچنین کاهش تقاضای دلار از سوی مناطق مرزی بر دلار فشار می‌آورند. در کنار این عوامل اظهارات بازارساز در هفته‌های اخیر با چشم‌انداز تقویت سمت عرضه ارز، با تقویت احتیاط میان معامله‌گران روند نزولی دلار را شدت بخشید. بنابراین با شکسته شدن حمایت ۳۹۰۰ تومانی روند نزولی دلار تشدید شد. امری که با افزایش حجم معاملات آتی با چشم‌انداز کاهشی نرخ دلار، عامل دیگر فشار بر معاملات نقدی دلار شد.

بازار سکه

ناامیدی سکه از دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۱۴ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان معامله شد. افت ۴۰ تومانی نرخ دلار در شرایط رشد اندک اونس طلا عامل فشار بر قیمت سکه شد. با وجود اینکه پیش‌تر با سیگنال‌های تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا اونس طلا نزدیک به کف ۱۲۰۰ دلاری حرکت می‌کرد اما سخنان تند ترامپ در مراسم تحلیف ، با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران و افت شاخص دلار اونس طلا را با رشد ۱۰ دلاری همراه کرد. در بازار ارز نیز روز گذشته با کاهش ارزش جهانی دلار در کنار افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، افت قابل توجه نرخ دلار رقم خورد. با کاهش انتظارات از رشد قابل توجه دلار، شاهد بیش‌واکنشی سکه به افت دلار بودیم؛ امری که حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا حدی تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

رشد اونس با ریسک ترامپ

اونس طلای جهانی با رشد ۱/ ۱ درصدی برای چهارمین هفته متوالی صعودی و به قیمت ۱۲۱۰ دلار معامله شد. افت ۴/ ۰ درصدی شاخص دلار در کنار تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران عامل حمایت از اونس طلا شد. در هفته اخیر با نوسانات شاخص دلار، شاهد تشدید نوسانات اونس طلا بالاتر از سطح ۱۲۰۰ دلاری بودیم. روز جمعه سخنرانی نسبتا تند و ملی‌گرایانه ترامپ در مراسم تحلیف و ریسک نامشخص بودن سیاست‌های تجاری و نظامی وی، با افت شاخص دلار و تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران در ساعات پایانی معاملات از اونس طلا حمایت کرد. پیش‌تر در ابتدای هفته، اظهارات ترامپ در مورد اثرات منفی ارزش بالای دلار، کاهش شاخص دلار را رقم زد. اما در ادامه سیگنال‌های جنت یلن از چند بار افزایش نرخ بهره در سال جاری در کنار آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا، شاخص دلار را از کف بازگرداند.

بازار اوراق مسکن

شروع منفی «تسه»ها در بهمن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۹/ ۰درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۴ تومان معامله شدند. کاهش تقاضای مسکن حرکت «تسه»ها را در بازه ۷۰ تا ۷۵ هزار تومانی رقم زده است. با توجه به رابطه مستقیم نرخ سود و قیمت اوراق، نرخ سود واقعی اوراق در شرایط کنونی در سطح ۶/ ۲۱ درصدی قرار گرفته است. همچنان با توجه به متوسط سهم ۳۳ درصدی هزینه مسکن از درآمدهای خانوار، پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر تقاضای مسکن است. با وجود این، سیگنال‌هایی از جمله افزایش قیمت مسکن و رشد تعداد معاملات مسکن و افزایش صدور پروانه‌های ساخت، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. با وجود زمانبر بودن خروج مسکن از رکود، با توجه به رشد قیمت کمتر از نرخ تورم، اما این عامل مانع از افت شدید قیمت «تسه»ها است.

بازار نفت

برآیند صفر بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۱/ ۰ درصدی به قیمت ۴۲/ ۵۲دلار معامله شد. افت ۴/ ۰ درصدی شاخص دلار در کنار خوش‌بینی‌ها به کاهش تولیدات اوپک در هفته اخیر عامل حمایت از قیمت نفت شد. اما همچنان چشم‌انداز میزان تعهد ۲۴ تولیدکننده به کاهش تولید، عامل اثرگذار بر بازار نفت است. در هفته اخیر وزیر انرژی عربستان اعلام کرد در شرایط کنونی ۵/ ۱ میلیون بشکه از ۸/ ۱ میلیون بشکه توافق شده، کاهش یافته است. نشست اوپک و روسیه در وین برای بررسی نحوه نظارت بر اعضا، می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد. همچنان روز گذشته افزایش ۲۹ موردی تعداد دکل‌های نفتی عامل فشار بر قیمت نفت شد؛ تعداد دکل‌های نفتی به بالاترین سطح در ۱۴ ماه اخیر رسیده است. همچنان چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل، ریسک ترامپ و چشم‌انداز روابط تجاری آمریکا و چین ریسک‌های موجود در بازار نفت هستند.