دنیای اقتصاد-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته جو مثبتی را شاهد بود، هر‌چند عرضه‌های سنگین در اکثر روزهای آن به چشم می‌خورد.

در هفته گذشته کاهش چشمگیر قیمت‌ها، گزارش‌های مناسب برخی نمادها و حمایت برخی بازیگران عمده بازار موجب شد تا شاخص کل بتواند یک درصد رشد را تجربه کند. هر چند این شرایط در حالی رخ داد که عرضه‌های سنگین برخی معامله‌گران حقوقی را به دلیل نیاز به نقدینگی (با توجه به نزدیک شدن به پایان سال جاری) نیز شاهد بودیم.همین امر در پایان هفته روند رشد شاخص را متوقف کرد. در حالی که گزارش‌های ۹ماهه برخی شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های وابسته به بازار جهانی شرایط خوبی را حکایت می‌کند، این امکان وجود دارد که بازار با ورود نقدینگی، شرایط بهتری را تجربه کند.

در بازار سهام در کنار تحولات درون بازاری شرایط بیرونی نیز بر بازار موثر بود. هر چند دولت در خلال دو هفته جاری توانسته است روند رشد دلار را متوقف کند و حتی به عقب براند اما همچنان با شروع به کار دولت جدید آمریکا منازعات سیاسی امکان بروز مجدد دارند. در صحنه بازار جهانی معامله‌گران همچنان شاهد ثبات نسبی هستند. در صحنه بازار جهانی قیمت هر بشکه نفت برنت در کانال ۵۴تا ۵۵دلار باقی مانده است. در بازار جهانی فلزات بهای هر تن مس ۵هزار و ۷۳۶دلار گزارش شده است. همچنین بهای هر تن روی و سرب به ترتیب ۲هزار و ۷۵۵دلار و ۲هزار و ۲۷۷دلار گزارش شده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن شاخص کل با رشد ۱۰۱واحدی مواجه شد. نمادهای گل‌گهر، فولاد مبارکه، هلدینگ خلیج فارس و ایران خودرو بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند. در بازار روز چهارشنبه هر چند حجم معاملات در بورس به ۲۳۸میلیارد تومان رسید ولی نزدیک به ۱۲۵میلیارد تومان آن را معاملات بلوکی تشکیل می‌داد. در بازار روز چهارشنبه در تحولات مهم خبر اعلام بازداشت مدیرعامل کنتورسازی و تفهیم اتهام وی از اهمیت برخوردار بود. محمدعلی شیری‌زاده، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این خبر به «سنا» گفت: بررسی این پرونده همچنان ادامه دارد و سازمان بورس با جدیت این پرونده را پیگیری خواهد کرد تا سهامداران به حقوق خود برسند. وی با بیان اینکه این پرونده به شکل ویژه و با سرعت زیاد پیگیری می‌شود، در ادامه تصریح کرد: دادسرایی که مسوول پیگیری این پرونده است از اهمیت آن مطلع و با جدیت پیگیر است.

در گروه خودرویی، ایران خودرو با ارائه گزارش مثبت در گزارش ۹ماهه مورد توجه بازار بود.

براساس گزارش منتشره ایران خودرو سود ۷۸ ریالی هر سهم «خودرو» به ۱۲۲ ریال افزایش یافت و ۵۲ درصد از این رقم هم محقق شد تا نماد این شرکت قبل از شروع معاملات روز شنبه موقتا بسته شود. اما سایپا سود هر سهم را تنها ۴ درصد بیشتر کرد و به جای ۱۰۲ ریال قبلی، ۱۰۶ ریال برای هر سهم سود پیش‌بینی کرد. «خساپا» در عملکرد ۹ ماهه هم تنها ۱۸ درصد معادل ۱۹ ریال از سود اعلامی را پوشش داده است. در گروه فولادی، فولاد ارفع توانست در گزارش ۹ماهه سود هر سهم را از ۹ریال به ۲۴۴ریال افزایش دهد. در گروه خودرویی همچنین مدیرعامل ایران‌خودرو از فروش سایت خراسان به شریک خارجی و سایت‌های تبریز، مازندران و فارس به مشتریان داخلی با هدف ایجاد ظرفیت جدید در خطوط تولید مرکزی خبر داد.

در این گروه شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است.

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به‌عنوان پانصد و هفتمین شرکت پذیرفته شده و نماد «کاوه» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است. در این گروه همچنین کالسیمین برای تعدیلی دیگر متوقف شد. در گروه تجهیزات مدیرعامل راه آهن گفت: شرکت ایرانی مپنا و زیمنس آلمان برای تامین و ساخت لکوموتیو برقی و انتقال دانش فنی آن به کشور به توافق نهایی رسیدند. سعید محمدزاده گفت: این قرارداد که در چارچوب قوانین کشور انجام شده و بر اساس آن بنا است نیروهای داخلی بخش قابل توجهی از پروژه را به انجام برسانند، هفته آینده به امضا خواهد رسید. در گروه غذایی سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای وارد‌کنندگان و عرضه‌کنندگان شکر را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شکر معاف کرد. این بخشنامه بعد از اعتراض‌های مودیان نسبت به اخذ مالیات بر ارزش افزوده این کالا صادر شده است.

در گروه حمل‌ونقل «حریل» در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم منتهی به ۳۰/ ۱۲/ ۹۵شرکت را مبلغ ۴۸ ریال اعلام کرد که نسبت به پیش‌بینی قبلی با افزایش ۲۶ درصدی همراه بوده است. شرکت در ۹ ماه ۴۵ ریال سود ساخته و توانسته ۹۴ درصد از سود پیش‌بینی شده خود را پوشش دهد. برخی از دلایل این تعدیل مثبت شامل افزایش ۳۲ درصدی فروش به دلیل استفاده موقتی از ناوگان استیجاری به علت عدم به‌کار‌گیری ناوگان جدید بر اساس اولین پیش‌بینی بوده که عمدتا در سه ماه سوم سال ۱۳۹۵ روی داده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل با شاخص مثبت بود که در آن شاخص با رشد۱۰۱واحدی معادل ۱/ ۰ درصد به ۷۹هزار و ۳۸۲واحد رسید.