آشتی‌کنان فتح و حماس زیر سایه پوتین

دنیای اقتصاد: پوتین این روزها سلطان بلامنازع خاورمیانه شده است. از تحرکات او در سوریه تا برگزاری مذاکرات آستانه و اکنون میانجیگری میان گروه‌های فلسطینی. ظاهرا در دوره‌گذاری که قرار بود قدرت از اوباما به ترامپ واگذار شود، روس‌ها سایه خود را بر سر خاورمیانه گسترده‌اند تا با دستی پر با جانشین اوباما وارد مذاکره شوند. بی‌جهت نسیت که برخی تحلیلگران معتقدند ترامپ در خاورمیانه آچمز شده و باید با کارت پوتین بازی کند. به گزارش الجزیره، گروه‌های فلسطینی فتح و حماس پس از نشستی سه روزه در مسکو درباره آشتی ملی با نظارت روسیه، اعلام کردند که به توافقی برای تشکیل دولت وحدت ملی قبل از برگزاری انتخابات دست یافته‌اند. عزام‌الاحمد، از رهبران جنبش فتح در کنفرانسی خبری گفت: «ما توافق کردیم که ظرف ۴۸ ساعت آتی نزد محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برویم تا وی رایزنی‌هایش را برای تشکیل دولت وحدت ملی آغاز کند.» پیش‌بینی می‌شود که پس از تشکیل دولت وحدت ملی، شورای ملی فلسطین نشستی را برگزار کند و انتخابات پارلمانی برگزار شود.

به گزارش الجزیره، این دو سازمان «یک شورای ملی جدید» تشکیل خواهند داد که شامل فلسطینیان در تبعید نیز می‌شود. عزام احمد گفت: «امروز شرایط برای چنین مساله‌ای بهتر از قبل است.» همچنین جنبش جهاد اسلامی نیز که مدت‌ها در این مذاکرات دخیل نبود، اکنون در این مذاکرات حضور دارد. بر همین اساس، نمایندگانی از فتح، حماس و جنبش جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های فلسطینی از روز یکشنبه رایزنی‌های غیررسمی را در مسکو با هدف تحقق مجدد وحدت مردم فلسطین برگزار کردند. نمایندگان گروه‌های فلسطینی همچنین روز دوشنبه با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار کردند و از وی خواستند تا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس به کار بندد. الاحمد با بیان اینکه لاوروف این درخواست را درک می‌کند، از شکست کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه در پیشبرد حل‌وفصل نزاع فلسطین و اسرائیل انتقاد کرد. وی گفت: «ما هرگونه رابطه با کمیته چهارجانبه را متوقف کردیم و با آن در چارچوب کمیته‌ای چهارجانبه به‌عنوان یک چارچوب تعامل نخواهیم داشت، بلکه با اعضای آن تعامل داریم. این کمیته موفق نشد و باید به‌دنبال برگ برنده‌های جدید و روشی جدید برای تعامل با نزاع فلسطینی، عربی و اسرائیلی باشد.»


موسی ابو مرزوق، از رهبران حماس تصریح کرد: «ما بر این باوریم که روسیه نقش گسترده‌ای دارد که می‌تواند در کمیته چهارجانبه این نقش را ایفا کند.» وی افزود: «دولت وحدت ملی مکانیزمی است که تمامی پرونده‌هایی را مورد بررسی قرار خواهد داد که هنگام دودستگی فلسطینی‌ها شکل گرفتند و در نتیجه الزاما بیشتر مسائلی که از زمان دودستگی متوقف شدند، اجرا خواهند شد.»


الجزیره می‌نویسد محمود عباس، رهبر جنبش فتح پس از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶ و پس از درگیری با حماس که منجر به تسخیر غزه از سوی این گروه شد، روابطی با هم نداشتند. سال گذشته، دولت فلسطینی اولین انتخابات شهرداری‌ها در اراضی غربی و نوار غزه پس از ۱۰ سال را به تعویق انداخت پس از آنکه دیوان عالی حکم داد که این انتخابات باید فقط در اراضی غربی برگزار شود. آخرین باری که فتح و حماس در انتخابات حضور داشتند به سال ۲۰۰۶ باز می‌گردد.