مزیت خوزستان برای خارجی‌ها

دنیای‌اقتصاد- اهواز- محمد علاف‌پور: سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان گفت: خوزستان به‌رغم داشتن ظرفیت‌های بالای اقتصادی نتوانسته است به جایگاه اصلی خود دست یابد، به همین دلیل جذب سرمایه‌گذار خارجی برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی آن ضروری به نظر می‌رسد.سیدعلی بحرینی‌مقدم اظهار کرد: وجود کارخانه‌های سیمان، پتروشیمی، فولاد، صنایع نفتی و شهرک‌های صنعتی با ۷۰۰ واحد جایگاه اقتصادی استان را در کشور و منطقه به جایگاهی ویژه تبدیل کرده است.

وی افزود: همچنین وجود ۶ سد بزرگ در استان فرصت‌ مهم اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذار است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم. سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: موقعیت ویژه جغرافیایی خوزستان در تعامل با منطقه و جهان و دسترسی به آب‌های آزاد و مرز زمینی با عراق، وجود زیرساخت‌های لازم همچون فرودگاه‌های بین‌المللی، راه‌های مناسب و خطوط ریلی، منطقه آزاد تجاری اروند در آبادان و خرمشهر و برخورداری از نیمی از مساحت‌های تالاب‌های بین‌المللی به وسعت ۴۰۰ هکتار و حدود ۷۰ درصد نفت صادراتی ایران همچون استعدادهای ویژه اقتصادی این استان است که باید با بهره‌گیری از آن، استان را به جایگاه اصلی آن رساند.وی اضافه کرد: استفاده حداکثری از این فرصت‌ها و دستیابی به توسعه پایدار برابر با سند چشم‌انداز ایران در افق ۱۴۰۴ بر ارتقای توان تولید اقتصادی کشور خواهد افزود و قطعا برای مردم استان نیز رفاه نسبی به همراه خواهد داشت.بحرینی‌مقدم یادآور شد: توزیع نامتوازن اعتبارات و امکانات با توجه به تنوع زیست بوم طبیعی، جغرافیایی، فرهنگی - اجتماعی و قومی ضرورت و فوریت برنامه‌ریزی برای پویایی درون استان را آشکارتر می‌کند.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان گفت: گسترش و استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری یکی از رموز موفقیت استان در دستیابی به رشد پایدار و بالای اقتصادی است. وی گفت: بر همین اساس افزایش سرمایه‌گذاری هر چند شرط کافی در دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی نیست اما شرط لازم آن به‌شمار می‌رود.وی اضافه کرد: از این رو افزایش سرمایه‌گذاری و همچنین تخصیص بهینه سرمایه‌ها به فعالیت‌هایی که حداکثر کارآمدی بهره‌وری را داشته باشد ضرورتی اجتناب‌پذیر است.وی اظهار کرد: اهتمام به‌ اشاعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و ایجاد باورعمومی، تلاش به‌منظور استفاده بهینه و کامل از ظرفیت‌های استان، توسعه زیرساخت‌ها به‌منظور جذب سرمایه‌گذاری، یکپارچه‌سازی فرآیندهای جذب سرمایه‌گذاری در استان و حذف فعالیت‌های تکراری و موازی در دستگاه‌ها از برنامه‌های این معاونت است. بحرینی‌مقدم افزود: ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری به‌منظور کاهش زمان پاسخگویی، امکان ارائه خدمات غیرحضوری و تحت وب، شفافیت در امور و افزایش قدرت تصمیم‌گیری مراجعان، تقویت نگرش فرآیندی و حذف واسطه‌ها و توزیع عادلانه اطلاعات از دیگر برنامه‌های این معاونت است.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان همچنین اظهار کرد: توجه ویژه به بازار سرمایه و تقویت آن به‌عنوان متولی اصلی جذب و هدایت سرمایه از طریق افزایش آگاهی مردم و سرمایه‌گذاران خرد، انجام مطالعات و آماده‌سازی طرح‌های توجیهی فنی و اقتصادی طرح‌های منتخب از سوی مشاوران ذی‌صلاح، تلاش به‌منظور ایجاد چرخه کامل تولیدات در بسیاری از صنایع مادر و جلوگیری از خام‌فروشی و توجه ویژه به موضوع صادرات و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز صادرات از دیگر برنامه‌های این معاونت است.وی اضافه کرد: به‌منظور برندسازی و افزایش توان رقابتی شرکت‌های داخلی، توجه ویژه به موضوع خرید داخلی برای استفاده از همه ظرفیت‌های تولید استان، حفظ وضعیت موجود و استفاده حداکثری از منابع و تسهیلات به‌منظور نوسازی صنایع، استفاده از توان علمی دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان اقتصادی و صنعتی، تلاش برای ایجاد فضای اعتماد و اطمینان برای فعالان اقتصادی و ایجاد تنوع در فرصت‌های سرمایه‌گذاری نیز در دستور کار این معاونت است.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان اظهار کرد: ایجاد عزم و باور عمومی، اجتناب از بخشی‌نگری و حمایت همه‌جانبه دستگاه‌های دولتی و خصوصی راه میانبر به رفاه اقتصادی و معیشتی مردم خونگرم خوزستان است و به این منظور هرگونه بی‌توجهی و کم‌توجهی نه‌تنها آسیبی جدی به اقتصاد استان و به تبع آن کشور را به دنبال دارد بلکه سبب فرصت‌سوزی هم می‌شود.نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان نیز با حضور جمعی از مسوولان استان در اهواز برپا شد. معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت کرد که با مطالعه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشوق‌های در نظر گرفته شده، به سرمایه‌گذاری به‌ویژه در حوزه صنعت و تجارت استان اقدام کنند. مهرام روانبخش با اشاره به اهتمام ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به‌منظور تهیه و تدوین بسته‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در بخش‌های مختلف اظهار کرد: توانمندی‌ها و قابلیت‌های سرمایه‌گذاری استان به تفکیک حوزه‌های مختلف در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این بسته‌ها وضعیت اقتصادی، جغرافیایی، بازار و امکانات زیربنایی مدنظر قرار گرفته و به صورت دوره‌ای این اطلاعات به روز می‌شود. روانبخش با تاکید بر توجه توأمان به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی افزود: با توجه به تعدد و اهمیت واحدهای راکد و طرح‌های نیمه‌تمام استان، ترجیحا سرمایه‌گذاری باید به‌منظور تکمیل، نوسازی و فعالسازی این واحدها و نیز تکمیل زنجیره تولید صنایع بزرگ و مادر استان انجام شود. معاون طرح و برنامه سازمان صنعت و تجارت خوزستان، توجه به دانش فنی روز و قابلیت توسعه محصول، مطالعه بازار و عدم تکیه صرف بر بازار داخلی، توجه به ضرورت صادرات بخشی از محصول، مشارکت با شرکت‌های توانمند خارجی در سرمایه‌گذاری را به‌منظور تقویت و بازدهی بهتر سرمایه‌گذاری‌ها تعیین‌کننده و اثربخش دانست. روانبخش همچنین اجرای قانون رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری را عامل ایجاد ظرفیت جدید در فضای رقابتی کشور و استان دانست و سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی را نیز باعث ایجاد شرایط جدید دانست که باعث حرکت به سمت ثبات و بهره‌وری و کاهش موانع و محدودیت‌های اداری و اقتصادی می‌‌شود. وی افزود: شرایط جدید فرصت‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاران در خوزستان به وجود آورده و واقعیت‌های موجود مبتنی بر شرایط جدید پس از رفع تحریم‌ها و شرایط منحصربه‌فرد به‌منظور سرمایه‌گذاری مطمئن است.