دنیای اقتصاد: سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت که روز گذشته میزبان اصحاب رسانه بود به ارائه گزارش عملکرد این معاونت پرداخت. «اجرای کد شناسایی کالا تا یک ماه آینده»، «آمادگی برای اجرای طرح رجیستری تلفن همراه»، «نشان تجاری برای ۴۰ شرکت واردکننده خودرو» و «افزایش تولید داخلی سیگار و کاهش واردات و قاچاق این محصول» از محورهای مهم این نشست بود. یدالله صادقی در مورد آخرین وضعیت کد شناسایی کالا در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز که قرار بود ۲۳آبان‌ماه سال جاری راه‌اندازی شود، گفت: در طرح کد شناسایی کالا اقدامات متنوعی صورت گرفته و یکی از پیش‌نیازها ایجاد کارگروه‌هایی در این رابطه بود. مرکز توسعه تجارت الکترونیک، سامانه‌های مربوطه را طراحی و پیاده‌سازی کرده است و دستورالعمل‌های مربوطه نیز تدوین شدند. از طرفی ۱۰ کارگروه در همین رابطه شکل گرفتند تا نحوه‌ شناسایی کالا مشخص شود. وی با اعلام اینکه ۲۵ بهمن‌ماه سال جاری طرح کد شناسایی کالا راه‌اندازی می‌شود، گفت: کالاها در سه گروه تقسیم بندی شدند که درخصوص برخی کالاها همچون سیگار و موبایل اقدامات لازم انجام شده و از مرحله پایلوت نیز عبور کرده و اکنون در حال رفع اشکال هستیم تا به مرحله اجرا برسیم.

صادقی افزود: در بخش تجاری مانند طراحی سامانه و تدوین فرآیندهای اجرایی مربوط به عملیات رجیسترینگ موبایل انجام شده و اخیرا نیز نامه‌ای به دولت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مبنی بر آمادگی کامل ما برای اجرای این طرح در کشور ارسال شد. اکنون همکاران ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید آمادگی خود را اعلام کنند. طرح رجیستری گوشی‌های موبایل یکی از تمهیداتی است که با اجرای آن در صورت ورود غیرقانونی گوشی تلفن همراه به کشور اجازه فعال کردن سیم‌کارت روی آن داده نمی‌شود. آن طور که مسوولان اعلام کرده‌اند تمام گوشی‌های موجود در بازار کشور و نیز در دست مردم تا پیش از آغاز رسمی طرح مجاز محسوب می‌شوند. صادقی همچنین در مورد ساماندهی شبکه‌های توزیع در کشور گفت: تلاش ما براین بوده که عمده کالاها از طریق شرکت‌های پخش توزیع شود؛ علاوه بر این فروشگاه‌های زنجیره‌ای داریم که شش تا هفت درصد سیستم خرده‌فروشی را در کشور بر عهده دارند که تلاش دولت این است تا سهم این فروشگاه‌ها افزایش یابد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد فعالیت‌های اینترنتی نیز گفت: حدود ۲۲هزار شرکت و فرد در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و از وزارت صنعت، معدن و تجارت نماد فعالیت گرفته‌اند و در حال حاضر روند اخذ پروانه کسب را طی می‌کنند تا به‌صورت مجاز فعالیت کنند. صادقی افزود: عده‌ای هم به‌صورت غیرمجاز در حال فعالیت هستند که ما سعی داریم آنها را به مسیر مجاز سوق دهیم. وی گفت: مساله‌ دیگر، سیستم الکترونیکی شدن اسناد تجاری در مسیر واردات و تولید کالا است که بسیار کمک‌کننده خواهد بود. صادقی در ادامه با اشاره به انباشتگی ۱۹میلیون حلقه لاستیک در سال گذشته، گفت: با توجه به این میزان انباشتگی، باز هم شاهد واردات لاستیک به کشور بودیم؛ چراکه در این زمینه محدودیتی وجود نداشت.از این رو، تصمیم گرفتیم واردات لاستیک را به سمت برندهای اصلی دنیا سوق دهیم تا فقط لاستیک‌هایی که بالاترین سطح استاندارد کیفی را در اتحادیه اروپا دارند وارد شوند.

40 نشان تجاری واردات خودرو

وی همچنین در مورد عدم صدور مجوز برای واردکنندگان خودرو که فاقد نمایندگی رسمی از شرکت مادر هستند، گفت: دولت دستورالعملی را درباره ساماندهی بازار ارز صادر کرد که در بند ۶این دستورالعمل، وزارت صنعت مکلف شده که کالاهای سرمایه‌ای و بادوام از جمله خودرو، سیستم خدمات پس از فروش و نمایندگی داشته باشند. صادقی گفت: در شرایط فنی، واردکنندگان صاحب نمایندگی باید، مدل‌ها و کالاهایی را به کشور بیاورند که نمایندگی آنها در کشور وجود داشته باشد و اگر نمی‌توانند خدمات پس از فروش را تامین کنند، با پرداخت مبلغی به نمایندگی‌ها، این کار برای آنها انجام می‌شد.

صادقی با تاکید بر اینکه نمایندگی‌های خودرو در حال حاضر ظرفیت تامین بازار را دارند، گفت: بیش از ۴۰ نشان تجاری برند در زمینه خودرو داریم که اینها از کشورهای اصلی نمایندگی گرفته‌اند و در حال حاضر برندهای بسیار معتبری از کشورهای اروپایی و آسیایی در کشور نمایندگی دارند. وی در مورد اینکه برخی از نمایندگی‌های موجود در ایران در سایت اصلی برند به ثبت نرسیده است، گفت: ملاک ما این نیست که یک شرکت باید در سایت برند اصلی ثبت شده باشد؛ بلکه ما مستنداتی را از نمایندگی‌ها دریافت می‌کنیم که به تایید شرکت اصلی و نمایندگان اتاق بازرگانی در مبدا رسیده باشد. صادقی یادآور شد: شرکت‌هایی که در گذشته از طریق واسطه به اخذ نمایندگی یک خودروساز اقدام کرده‌اند، ۶ ماه مهلت داشتند نسبت به تغییر شرایط اقدام کنند. البته این مدت برای یک دوره سه ماهه تمدید شده و باید طبق دستورالعمل لازم اقدام کنند.

کاهش واردات و قاچاق سیگار

از سوی دیگر، رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، به ارائه آماری در مورد افزایش تولید داخلی سیگار، کاهش واردات و قاچاق سیگار در کشور پرداخت. وی گفت: ۳۲میلیارد نخ سیگار از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۶درصد افزایش یافته است. علی‌اصغر رمزی افزود: میزان مصرف سیگار در کشور در ۹ ماه منتهی به آذر سال جاری، ۴۱ میلیارد نخ ثبت شده که ۷۸درصد مصرف سیگار کشور از محل تولیدات داخلی تامین شده است. رمزی با بیان اینکه تاکنون اکثر برندهای وارداتی تبدیل به تولید داخلی شده‌اند، تصریح کرد: در این مدت ۱۲ میلیارد نخ بیشتر از مدت مشابه سال قبل تولید شده است. به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری تولید سیگار به ۴۵میلیارد نخ برسد که در مقایسه با برآورد مصرف سال قبل که ۵۵ میلیارد نخ بوده، بیش از ۸۰ درصد مصرف سیگار کشور از محل تولیدات داخلی تامین می‌شود. رمزی افزود: نسبت تولید داخلی به مصرف در سال گذشته حدود ۵۵ درصد بوده که این آمار بیانگر عملکرد مطلوب در اجرای این تکلیف قانونی و تحول در صنعت دخانیات کشور بوده است. وی، واردات سیگار در ۹ ماه منتهی به آذرماه سال جاری را ۷/ ۳ میلیارد نخ عنوان کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۷ درصد کاهش یافته است. رمزی این کاهش را به دو عامل نسبت داد؛ عامل اول اجرای تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه و تبدیل واردات به تولید داخلی با همان برند اصلی بوده است. علت دوم نیز افزایش عوارض واردات سیگار در قانون بودجه امسال به ازای هر نخ ۵۰۰ ریال است. رمزی همچنین با اشاره به کاهش ۴۵ درصدی قاچاق سیگار در امسال، گفت: میزان قاچاق سیگار در ۹ ماه منتهی به آذر ۹۵، ۴/ ۵ میلیارد نخ گزارش شده که میزان قاچاق در مدت مشابه سال قبل ۸/ ۹ میلیارد نخ بوده است.