سه خبر دولت در حوزه دیجیتال عکس: دنیای اقتصاد

دنیای اقتصاد: پارلمان بخش‌خصوصی روز گذشته در حالی میزبان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که در این روزها مباحثی همچون فعالیت استارت‌آپ‌ها، سرعت اینترنت، رجیستری موبایل و اپلیکیشن‌های موبایلی به بحث‌های داغ روز بدل شده است. تفاهم‌نامه کمیته مشترک بین بخش‌خصوصی و وزارت ارتباطات نیز در این نشست به امضای دو طرف رسید تا به‌واسطه آن همکاری‌های لازم بین بخش‌خصوصی و دولتی برای توسعه فعالیت آنها فراهم آید. البته محمود واعظی در این نشست مشکلات فعالان بخش‌خصوصی را شنید اما گلایه‌هایی را نیز از این بخش مطرح کرد.

او در بخشی از صحبت‌هایش گفت که در تمام جلسات از بخش‌خصوصی دعوت می‌کنیم، اما شاهد حضور جدی آنها نیستیم. حتی در برخی مواقع همبستگی لازم را بین تشکل‌های مرتبط نمی‌بینیم. واعظی دومین وزیر کابینه دولت یازدهم بود که در جمع فعالان اقتصادی نسبت به فعال نبودن بخش‌خصوصی در حوزه مربوط به وزارتخانه مطلوبش انتقاد کرد. پیش از این وزیر راه و شهرسازی نیز در نشست خود با فعالان بخش‌خصوصی، از انفعال این بخش سخن گفته بود. اظهارات عباس آخوندی، منفعل بودن و موضع‌گیری نادرست بخش‌خصوصی را در برابر اجرای هدفمندی یارانه‌ها نشانه گرفت و به سکوت بازار نسبت به توزیع سهام عدالت، اندیشه‌های سوسیالیستی و نظام قیمت‌گذاری انتقاداتی را وارد کرد. آنچه از صحبت‌های روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر می‌آید در حوزه استارت‌آپ‌ها از سال گذشته تاکنون معادل ۱۰۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه ایجاد شده و بیش از ۱۱۰ هزار اپلیکیشن بومی نوشته شده است. مساله رجیستری موبایل‌ها نیز از دیگر موارد مطروحه از سوی واعظی بود. وی در این باره عنوان کرد در صورتی که طرح پایلوت رجیستری با موفقیت انجام شود، از تیرماه سال آینده طرح رجیستری در کشور به اجرا درمی‌آید. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که پیش از این کارشناسان اعتقاد داشتند برای اجرای این طرح به زیرساخت‌هایی نیاز است. واعظی در بخش دیگری از سخنانش، درخصوص کانال‌های تلگرامی نیز اعلام کرد کانال‌هایی که بیش از ۵ هزار عضو دارند، باید در وزارت ارشاد ثبت شوند اما این عضو کابینه دولت حامل خبر دیگری نیز بود و آن رونمایی از فاز اول دولت الکترونیک در دهه فجر بود. اما بخش‌خصوصی نیز در این نشست از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود سخن گفت و اعتقاد بر این بود که ایران در این حوزه می‌تواند در منطقه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

تسلط بر بازارهای صادراتی فن‌آوری اطلاعات

رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست صبحانه کاری فعالان اقتصادی که با حضور محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: ما می‌توانیم در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به بازار صادراتی کشورهای عراق، افغانستان و بعضی کشورهای آسیای مرکزی تسلط پیدا کنیم و حرف قابل‌توجهی برای گفتن در این بازارها داریم.

غلامحسین شافعی گفت: مقام معظم رهبری در حوزه توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید فراوانی دارند. وی با بیان اینکه در کشور ما این حوزه تا حدی جوان است، افزود: اما ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشور در این زمینه بالا است و ظرفیت‌های پیش روی کشور هم مخصوصا با توجه به جغرافیای ایران و نیاز کشورهای منطقه بالا است. شافعی تصریح کرد: ما امیدواریم با توجه جدی وزارت ارتباطات از ظرفیت بخش‌خصوصی برای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در داخل و خارج از کشور استفاده بیشتری شود. رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نقطه شروع می‌تواند همکاری بین بخش‌خصوصی و دولتی باشد، گفت: ظرفیت‌های اتاق بازرگانی ایران در این زمینه قابل توجه است.

ثبت کانال‌های تلگرامی

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست، گفت: دولت معتقد است که باید بنگاه‌ها را در اختیار بخش‌خصوصی قرار دهد و این موضوع یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است. وی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که فضا و بستر را در حوزه ICT طوری فراهم کنیم که بخش‌خصوصی همه امور را در دست بگیرد،‌ گفت: فقط در دو مورد شامل مباحث امنیتی و بخش زیرساخت‌ها می‌خواهیم امور در دست دولت باشد. وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم رگولاتوری کمتر دخالت کند. ولی بخش‌های خصوصی نمی‌توانند با هم همکاری کنند. اعتقاد داریم در کشور باید هر دو بخش‌خصوصی و دولتی با هم رشد کنند. وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های الکامپ و تلکام افزود: ما هم از اینکه نمایشگاه‌های ارتباطات و فناوری یک متولی ندارد، ناراحت هستیم و خواستار برگزاری نمایشگاه‌ها از طرف بخش‌خصوصی هستیم، اما همین الان با توجه به اینکه نمایشگاه الکامپ و تلکام را هر دو بخش‌خصوصی برگزار می‌کند، نمی‌توانیم آنها را مجبور کنیم که برگزاری هر دو نمایشگاه بر عهده یک بخش‌خصوصی باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در مورد حمایت در حوزه نرم‌‌افزاری گفت:‌ به بیش از ۳۰۰ شرکت وام وجوه اداره شده پرداخت شده است و تا کنون بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان با بهره کم و دوره تنفس یک تا ۳ ساله برای حمایت از این بخش پرداخت کرده‌ایم. واعظی همچنین در رابطه با ضرورت شکل‌گیری استارت آپ‌ها تصریح کرد: یکی از سیاست‌های جدی ما حمایت از استارت‌آپ‌ها بوده است و در سال گذشته ۱۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه ایجاد کرده‌ایم و بیش از ۱۱۰ هزار اپلیکیشن بومی نوشته شده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با کانال‌های دارای بیش از ۵ هزار نفر عضو، گفت: هدف ما در مورد این کانال‌ها این نیست که این کانال‌ها مجوز بگیرند؛ بلکه می‌خواهیم این کانال‌ها با توجه به اینکه نقش رسانه‌ای پیدا کرده‌اند، هویت خودشان را در وزارت ارشاد ثبت کنند. وی گفت: هم اکنون یک روزنامه که فقط ۱۵۰۰ نسخه از آن در روز خوانده می‌شود، ثبت می‌شود و متولی آن معلوم است. بنابراین ما می‌خواهیم متولی کانال‌ها معلوم باشد و این کار درستی است، زیرا سبب نظم‌دهی می‌شود و با توجه به اینکه گاهی مطالب، شایعات و حرف‌های بی‌ربطی در این کانال‌ها مطرح می‌شود، می‌توان با این کار این مسائل را ساماندهی کرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در گذشته ارزش بازار ICT حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود، افزود: هم‌اکنون ارزش این بازار به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و برنامه‌ریزی ما این است که تا پایان برنامه ششم ارزش این بازار سه برابر یعنی به حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برسد.

وی اظهار کرد: وظیفه دولت فراهم‌سازی بستر برای ایجاد محیط کسب‌وکار در این حوزه است تا فعالان اقتصادی هم بتوانند سرمایه‌های خود را حفظ کنند و هم از این بخش سود ببرند.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های دولت حل مشکل اشتغال است و ما مخالف روش دولت قبل در ایجاد اشتغال با استخدام در دوایر دولتی هستیم. واعظی درخصوص توانایی ایران برای صادرات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما توانایی‌های بسیاری درحوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره صادرات داریم و نیروهای مستعد و جوان و تحصیلکرده در حوزه‌های ICT بسیار داریم که هم‌اکنون در کشورهای دیگر با حقوق‌های خوب اشتغال دارند و آمادگی آن را دارند که در کشور خود خدمت کنند. بخش‌خصوصی باید این افراد را حمایت کند و از استعدادهای آنها استفاده کند. وی همچنین در رابطه با خلأ قانون و مقررات اظهار کرد: همان‌طور که فضای مجازی گسترش می‌یابد، ICT هم گسترش می‌یابد، اما دیگران می‌خواهند آنچه درباره قانون در فضای واقعی وجود دارد در فضای مجازی هم تسری دهند و بنابراین وظایف ما و شما این است که در دولت و شورای عالی فضای مجازی برای ایجاد قانون همکاری کنیم و در مجلس آن را به تصویب برسانیم. وی عنوان کرد: ۳ سال پیش وقتی ما نگاه خود را به حوزه ICT به‌عنوان محیطی برای ایجاد کسب‌وکار داشتیم، پذیرفتنش برای همه سخت بود، اما الان این موضوع پذیرفته شده است که این حوزه می‌تواند شرایط اقتصادی کشور را متحول کند. وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه کمیته مشترک بین بخش‌خصوصی و وزارت ارتباطات به امضا می‌رسد، گفت: امیدوارم به این تفاهم‌نامه توجه ویژه‌ای شود تا به اهداف مدنظر برسیم.

دستاورد‌های برجام

وی همچنین با اشاره به دستاوردهای برجام گفت: قبلا با ذلت یک میلیون بشکه نفت می‌فروختیم و پول آن را نمی‌گرفتیم، اما الان به راحتی بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم و پول آن پیش ماست، این از دستاوردهای برجام است. وی تصریح کرد: الان با بیش از ۸۰۰ بانک دنیا رابطه کارگزاری برقرار کرده‌ایم. وی همچنین به خرید هواپیما اشاره کرد و گفت: عده‌ای به آن انتقاد می‌کنند و من این موضوع را نمی‌فهمم، در حالی که این مساله یکی از دستاوردهای برجام است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به بیانات مقام معظم رهبری درباره برجام اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری راجع به بدعهدی آمریکایی‌ها درباره برجام اشاره کرده‌اند، اما عده‌ای به اسم بدعهدی‌های آمریکا، دولت را می‌زنند. وی با اشاره به سالگرد برجام گفت: صداوسیما می‌گوید برجام آمد و فرقی ایجاد نکرد و حتی وضعیت بدتر شده است، اما در حوزه ICT به ما فشار می‌آورند و حتی مجلس گذشته به ما کارت زرد داد. انتظار داریم که شما فعالان بخش‌خصوصی به میدان بیایید و بگویید که ما داریم شغل ایجاد می‌کنیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در حوزه برجام از اتاق بازرگانی انتظار داریم همان‌طور که قبل از برجام به میدان آمدند تا توفیقات لازم انجام شد اکنون کمک کنند دولت مخدوش نشود. وقتی که ما از موضوع برجام دفاع می‌کنیم می‌گویند دولت از کار خود حمایت می‌کند، اما وقتی شما بگویید اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

رجیستری موبایل تیرماه اجرا می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص زیرساخت‌های آی تی و شبکه انتقال نیز گفت: در رابطه با زیرساخت‌ها در هیچ جای کشور مشکل نداریم و شرایطی به وجود آورده‌ایم که در هر نقطه‌ای از کشور، زیرساخت‌ها راجع به شبکه انتقال و آی‌تی فراهم است. وی با اشاره به بانکداری الکترونیک عنوان کرد: سه و نیم سال قبل گفتیم که در بانکداری الکترونیک پیشرو هستیم، ولی الان در جا می‌زنیم. در این خصوص احتیاط بیش از حد به خرج می‌دهند. واعظی همچنین درباره امضای دیجیتال گفت: برای تحقق امضای دیجیتال اکنون چندگانگی‌هایی وجود دارد. واعظی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه حوزه ICT حوزه درآمدزایی در کشور به حساب می‌آید درباره وضعیت اجرای رجیستری گوشی‌های تلفن همراه در کشور گفت: رجیستری کار فنی است و باید با حوصله انجام شود. تمام نرم‌افزارهای مورد نیاز در این خصوص تهیه شده، اما موقعی این کار انجام می‌شود که موجب نارضایتی مردم و اجرای ناقص و شکست طرح نشود. وی اضافه کرد: در صورتی که اجرای رجیستری با تاخیر همراه باشد بهتر از آن طرح شکست بخورد یا نارضایتی مردم را فراهم آورد. بنابراین باید به منتقدان گفت که فعلا عجله نکنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: اگر طرح پایلوت رجیستری با موفقیت انجام شود از تیرماه سال آینده طرح رجیستری در کشور به اجرا درمی‌آید. وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به گلایه‌های موجود از ارتباط کم وزارت ارتباطات با فعالان بخش‌خصوصی گفت: بارها از مسوولان اتاق بازرگانی دعوت شده است که در جلسات ما حضور یابند؛ اما در این جلسات حضور نیافتند یا به سرعت آن را ترک کردند. از سویی بین تشکل‌های مربوط به این بخش نیز همبستگی وجود ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: دولت توجه ویژه‌ای به بخش‌خصوصی در این باره دارد و باید اذعان داشت که در این خصوص شعار نمی‌دهند و شرایط لازم برای حضور بخش‌خصوصی در این بخش فراهم است. واعظی درخصوص ایجاد شبکه ملی اطلاعات گفت: با همه امکانات موجود بستر لازم برای رونق کسب‌وکار فراهم شده است و فاز اول دولت الکترونیک در دهه فجر رونمایی می‌شود. امیدواریم شرکت‌های خصوصی بتوانند هر کدام بخشی از این امر را در اختیار بگیرند. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه ICT گفت: دولت وظیفه دارد تا شرایط و بستر لازم برای امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه ICT را فراهم کند؛ اما این شما فعالان بخش‌خصوصی هستید که باید شرایط لازم برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را فراهم کنید. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درخصوص وضعیت شرکت‌های خصولتی گفت: در حوزه ICT موضوعی به‌نام شرکت‌های خصولتی نداریم، هرچند در بخش‌های دیگر شرکت‌هایی خصولتی وجود دارد و ما آنها را برنمی‌تابیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درخصوص مشکلات اختلال در شبکه تلفن‌همراه گفت: اپراتورها در حال تغییر وضعیت از نسل ۳ به نسل ۴ هستند و اختلالات موجود ناشی از این امر است، هرچند این اختلالات بیشتر در شبکه همراه اول رخ می‌دهد. وی همچنین درباره سرعت پایین اینترنت در کشور گفت: در کشور به ما از دو طرف فشار می‌آورند؛ برخی می‌گویند چرا سرعت اینترنت پایین است و از افغانستان نیز عقب‌ترین هستیم و برخی می‌گویند چقدر اینترنت را باز گذاشته‌اید؛ اما باید اذعان داشت که ما آرام آرام در حال پیشروی هستیم. واعظی درخصوص مجوزدهی به فعالان اقتصادی در فضای مجازی گفت: بخشی از فعالان این بخش حتی نمی‌دانند باید از کجا مجوز بگیرند، بنابراین باید پنجره‌ای واحد برای مجوزدهی‌ها درباره کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد شود. محمد جواد آذری‌جهرمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات نیز در این نشست از تاثیرگذاری دریافت یارانه‌ها در حجم ارتباطات موبایلی و اینترنتی شهروندان خبر داد. وی اظهار کرد: امروز در کشور با یک چالش مواجهیم که برگرفته از خواسته عمومی است. اکنون خواسته مردم کاهش تعرفه‌های ارتباطی است و به همین دلیل در زمان پرداخت یارانه‌ها دیده شده که رشد استفاده از شبکه‌های موبایلی قابل‌توجه می‌شود و این نشان از آن دارد که مردم علاقه‌مند به استفاده از ارتباطات هستند اما گاهی توان مالی آنها اجازه نمی‌دهد.

وی همچنین اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته چندین مرتبه در دیتا و صوت کاهش تعرفه رخ داده، اما این تغییر تعرفه‌ها نیز شرایط را به گونه‌ای پیش می‌برد که شرکت‌های نوپا در رقابت دچار مشکلات بیشتر شده و به گلایه می‌پردازند. برهمین اساس اکنون ما با این چالش مواجهیم که تعرفه‌ها به گونه‌ای طراحی شود که در عین رضایت مردم، شرکت‌های نوپا نیز متضرر نشوند. مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: البته برای اینکه چنین اتفاقی رخ دهد، شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک با یکدیگر متحد شده تا بتوانند زمان سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند، برهمین اساس ما نیز در وزارت ارتباطات مشوق‌های متعددی را در نظر گرفته‌ایم تا این اتفاق رخ دهد. وی در ادامه به نقش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در این زمینه اشاره کرد و افزود: به‌نظر می‌رسد در این زمینه این سازمان نتوانسته به خوبی نقش خود را ایفا کند اما به هر صورت با این شیوه در آینده شرکت‌های کوچک دچار مشکلات بیشتری خواهند شد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به انتقاد برخی رسانه‌ها درخصوص انتشار اخباری که طی روزهای گذشته در ارتباط با افزایش ظرفیت ترانزیت پهنای باند مطرح شده بود، پرداخت و گفت: در کشور ترافیک و قیمت پهنای باند عامل مهمی در توسعه به‌شمار می‌روند و سیاست وزارت ارتباطات برآن است که نظام تعرفه‌گذاری به سمتی پیش برود که استفاده از پهنای باند به سمت پهنای باند داخل هدایت شود. آذری‌جهرمی ادامه داد: در این حوزه طی روزهای گذشته مجلس مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که در انتشار اخبار آن برخی رسانه‌ها مطالبی را منتشر کردند که خلاف واقع بوده است. در این زمینه باید توجه داشت که ترانزیت به معنی عبور ترافیک از کشور است که براساس مجوز مجلس ۳۰ ترابیت از ظرفیت ترافیک منطقه می‌تواند از ایران عبور کند که این هدف‌گذاری هدفی بزرگ است و نیاز به تغییر ساختار شرکت زیرساخت و سرمایه‌گذاری دولت دارد. وی همچنین یادآور شد: طبق مصوبه مجلس دولت مجاز شده برخلاف گذشته در این حوزه از سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی نیز بهره بگیرد که این سرمایه‌گذاری اگرچه ممکن است زودبازده نباشد، اما قطعا پرمنفعت خواهد بود. مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به نرم‌افزارهای مختلفی که این روزها مورداستفاده قرار می‌گیرند، اشاره کرد و گفت: در این حوزه اتفاقاتی رخ داده و بیشتر کشور با برخی حواشی درخصوص شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار مواجه شده است اما حاشیه‌های ایجادشده چنان زیاد بوده که از اتفاقات اصلی صرف‌نظر شده است. اکنون برخی نرم‌افزارهای حمل‌ونقل شهری روی کار آمده و اعتراض آژانس‌داران را به همراه داشته است اما به این نکته توجه نمی‌شد که به واسطه این نرم‌افزارها و فعالیت آنها، چه میزان اشتغال ایجاد شده است.