معاون وزیر راه و شهرسازی جزئیات انتظارات شش‌گانه این وزارتخانه از سازمان نظام مهندسی ساختمان را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان گفت: بهبود کیفیت ساخت و سازها، توجه به محیط زیست، ارتقای ایمنی ساختمان‌ها، کاهش حوادث ساختمانی، حذف افراد فاقد صلاحیت از چرخه ساخت و سازها و همچنین استخدام کارگران ماهر مهم‌ترین انتظارات از سازمان نظام مهندسی ساختمان است. وی افزود: اعتلای مهندسی به این‌معناست که مهندسی و خدماتی که مهندسان ارائه می‌دهند در نهایت باید بتواند به رضایتمندی بهره‌برداران که همان مردم هستند، منجر شود.

مظاهریان ادامه داد: در نهایت مردم باید احساس کنند سازمان نظام مهندسی ساختمان، بهره‌مندی‌هایی را عاید آنها کرده است و آن بهره‌مندی بهبود کیفیت ساخت‌و‌ساز و مسکن‌هایی است که ساخته می‌شوند. مردم، حق دارند در ساختمان‌هایی زندگی کنند که کیفیت بهتری دارد، ایمن‌تر است و مصرف انرژی در آنها پایین‌تر است. این اهداف نشان می‌دهد که کار بزرگی پیش‌روی این سازمان است و اگر اصلاحات لازم انجام گیرد اهداف تشکیل سازمان‌های نظام مهندسی دور از دسترس نخواهد بود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره کاهش حوادث ساختمانی و انتظاراتی که در این بخش از مهندسان وجود دارد به آمار حوادث ساختمانی اشاره کرد و گفت: آمار حوادث ناشی از کار در ایران نشان می‌دهد سالانه ۱۵۰۰ نفر جان خود را در اثر حوادث ناشی از کار از دست می‌دهند. متاسفانه ۶۰درصد این حادثه‌ها در فرآیندهای تولید ساختمان است. این رقم، غیرقابل قبول است و تلاش‌های مضاعفی باید صورت بگیرد تا این آمار کاهش پیدا کند. یکی از مسائلی که در این زمینه باید مدنظر قرار بگیرد عدم به کارگیری افراد فاقدصلاحیت در فرآیند ساختمان‌سازی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مطابق قانون نظام‌ مهندسی ساختمان، تنها افراد با صلاحیت حق دخالت در ساخت و ساز را دارند.

مظاهریان گفت: مجموعه وزارت راه و شهرسازی و همچنین جامعه مهندسی انتظار دارد در مورد ساخت و ساز نیز مانند سایر تخصص‌ها، همچون طبابت، تعمیرات و سایر تخصص‌ها، متخصصان واقعی به این امر وارد شوند. در واقع باید افراد متخصص که در زمینه کاری تجربه دارند و صلاحیت آنها رسما تایید شده به ساخت و ساز بپردازند. در صنعت ساختمان متاسفانه ما همچنان شاهد مداخله افراد فاقد صلاحیت هستیم. در حالی که جامعه مهندسی آمادگی برای ایفای نقش خود دارد و شهرداری‌ها از توجه به قانون و جلوگیری از حضور افراد فاقد صلاحیت، خودداری می‌کنند. به گفته این مقام مسوول، کسانی هنوز مبادرت به ساخت مسکن و ساختمان می‌کنند که فاقد هرنوع صلاحیتی در این زمینه هستند و مهندسان در بسیاری موارد کنار گذاشته می‌شوند.

وی ادامه داد: باید به این سمت حرکت کنیم که در ساخت مسکن، پیمانکار ساخت، مهندس واجد شرایط باشد. حتی کارگر ساختمانی نیز باید کارگر ماهری باشد که قبلا صلاحیتش را وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی به رسمیت شناخته و درجه‌بندی‌ داشته باشد. اگر به این سمت حرکت کنیم که دست‌اندرکاران ساخت، واجد صلاحیت باشند آن وقت می‌توان تضمین کرد که شاهد کاهش حوادث ناشی از کار در ساختمان باشیم. وی گفت: حوادث ساختمان دارای دو بحث فنی و حقوقی است. بحث حقوقی آن قاعدتا به وزارت راه و شهرسازی مرتبط نیست و در این زمینه باید قوه قضائیه اظهار نظر و مقصران را شناسایی کند. مظاهریان تصریح کرد: کارگروه حوادث ساختمان، بحث را معطوف به مسائل فنی کرده است و اینکه افراد بتوانند در بحث فنی متوجه اشکالات وارده شده و از آنها درس گرفته و در فرآیند ساخت، اصلاحات لازم را انجام دهند.

وی افزود: توجه به مسائل فنی سبب می‌شود تا ابعاد مختلف حادثه شناسایی شود. اما وقتی مباحث حقوقی مطرح می‌شود معمولا افراد به دلیل آنکه سعی در بی‌گناه جلوه دادن خود دارند ابعاد مختلف حادثه را به درستی تشریح نمی‌کنند. بنابراین ترجیح ما این است که این دو بخش کاملا از هم جدا باشند تا بتوانیم فرآیندهای ساخت و ساز را به درستی شناسایی و اصلاح کنیم. وی در مورد پیگیری حوادث ساختمانی ناشی از گودبرداری‌ها و ساخت و سازهای بی‌ضابطه و همچنین عدم رعایت نکات فنی و مهندسی گفت: پیگیری حوادث ‌ساختمانی از طریق مباحث مقررات ملی ساختمان و ترویج مقررات ملی ساختمان قابل انجام است. همچنین یافته‌های مستندسازی حوادث، کمک می‌کند مقررات و کدهای ساختمانی متناسب با نوع حادثه اصلاح شود و به‌این طریق، حوادث کاهش پیدا کند.