جماران نوشت: پس از افزایش شایعات و طرح موضوعات بی‌اساس درباره علت و چگونگی درگذشت آیت‌الله هاشمی در رسانه‌های بیگانه، محمد هاشمی به‌صورت رسمی به این شایعات پاسخ داد.وی با تاکید بر این نکته که اولین نفری بود که در کنار آیت‌الله هاشمی حاضر شد با تاکید بر تلاش تیم پزشکی در احیای آیت‌الله هاشمی گفت: به‌رغم تلاش‌های تیم پزشکی برای احیا متاسفانه موفق نشدند و این نشان می‌داد که آقای هاشمی قبل از انتقال به بیمارستان رحلت کردند و هیچ آثاری از خفگی، کبودی و... وجود نداشت.محمد هاشمی با تاکید بر صحت اعلام تیم پزشکی مبنی‌بر ایست قلبی گفت: آن چیزی که پزشکان اعلام کردند ایست قلبی بوده، این اعلام صحیح و درست بوده است و معاندان هم سعی می‌کنند با طرح موضوعاتی، تفرقه و شبهه ایجاد کنند.

تکذیب شایعات در مورد علت درگذشت هاشمی

از سوی دیگر احمد مازنی، نماینده تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام دفتری در مجموعه سعدآباد دارد که ایشان دو روز در هفته در آنجا مستقر می‌شدند و هم ملاقات‌ها و هم برخی جلسات خودشان را در آنجا برگزار می‌کردند. این تصمیم به این دلیل بود که با توجه به شرایط سنی که ایشان داشت به نوعی استراحتی داشته باشند. در همان ساختمان محل کار که متعلق به مجمع بود این امکان برایشان تدارک دیده شده بود. برای استفاده از امکانات ورزشی آن‌طور که برای من نقل شده ایشان همیشه تنها می‌رفتند و ورزش می‌کردند. موقع شنا همه را از استخر بیرون می‌کردند. آن روز هم به همین صورت رفتند داخل استخر. خودشان گفته بودند نزدیک اذان بیرون می‌آیند که برای نماز مغرب آماده شوند. همه محافظان هم بیرون استخر منتظر بودند تا طبق روال همیشگی همان موقعی که گفته‌اند خودشان بیرون بیایند، اما محافظان ایشان متوجه می‌شوند که تاخیری پیش آمده وقتی مراجعه کردند، دیدند آن اتفاقی که نباید رخ داده است. ایشان متاسفانه سکته کرده بود. در حالی که همه فکر می‌کردند مثل همیشه باید در آب و مشغول شنا باشند. این اتفاق و همین‌طور کهولت سنی که ایشان داشته باعث بروز این حادثه شد.

جمع‌آوری وسایل شخصی آیت‌الله از مجمع

در خبری دیگر انتخاب نوشت: غلامعلی رجایی، مشاور مرحوم آیت‌الله هاشمی در یادداشتی نوشت: در رفسنجان از عماد نوه هاشمی بزرگ پرسیدم دفتر روز نوشت‌ها را دیدی؟ حاج آقا خاطرات را تا چه روزی نوشته؟ گفت: تا یک روز قبل - شنبه - نوشته است. خاطرات یکشنبه هاشمی نوشته نشد.غلامعلی رجایی در این یادداشت، آورده است: روز و روزهایی تلخ چهارشنبه، سه روز پس از ارتحال هاشمی بزرگ، بعد از حضور در حسینیه امام خمینی درحضور رهبری به مجمع رفتم. فاطمه خانم با بعضی نوه‌ها آمده بودند تا وسایل شخصی پدرشان را جمع کنند. تمام وسایل عزیزما در عقب یک وانت جمع شد. دو تابلو یک میز کوچک و چند کارتن کتاب. همه وسایلی بود که از شیخ ما از مجمع بیرون برده شد. البته چند هزار جلدکتاب هنوز در اتاق ملاقات بالا و پایین هست که باید به‌تدریج بیرون برده شوند. ادب و بزرگ منشی این خانواده را ببینید. گفتند فعلا اینها باشند تا رئیس بعدی مجمع اگر بخواهد در روزهای اول در دفتر کارش حاضر شود، اتاق بدون کتاب نباشد.

پاسخ وزیر بهداشت به یک شایعه

از سوی دیگر روز گذشته وزیر بهداشت برخی شایعات در مورد آخرین دیدارش با آیت‌الله هاشمی را تکذیب کرد. به گزارش انتخاب، براساس این شایعات آیت‌الله هاشمی در این دیدار به وزیر بهداشت گفته بود که درصورت نیازبه گزینه جایگزینی برای روحانی، او را به‌عنوان نامزد دوم معرفی خواهد کرد.قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ضمن تکذیب این شایعات عنوان کرد: متاسفم از اینکه در کشورم هر دروغ و تهمتی رواج پیدا کرده و بدون برخورد در رسانه منتشر می‌شود. او افزود: فاسدترین افراد از حربه تخریب استفاده می‌کنند.