دنیای اقتصاد: اونس طلا سومین هفته ژانویه ۲۰۱۷ را با مقاومت مقابل رشد دلار آغاز کرد. دلیل این مقاومت از یکسو بهبود چهره فنی فلز زرد در دو هفته گذشته و از سوی دیگر، افزایش عدم قطعیت اقتصادی و سیاسی در آغاز هفته‌ای بود که بنا است در آن جزئیات بیشتری از روند «برگزیت» مشخص شود و دونالد ترامپ هم ریاست‌جمهوری خود را آغاز کند. اونس در حالی صبح روز گذشته در ابتدای کانال ۱۲۰۰ دلار نوسان کرد که هفته گذشته با وجود رشد تا قیمت ۱۲۰۷ دلار، به کانال ۱۱۰۰دلار بازگشته بود.

شاخص دلار که هفته گذشته تحت‌فشار قرار گرفته بود، صبح دوشنبه تقویت شد تا اونس از اوج ساعات صبح پایین بیاید. با این همه، اونس طلا در اولین ساعات هفته سوم سال ۲۰۱۷ نسبت به هفته قبل قوی‌تر بود. اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت ۱۱۹۷ دلار ایستاده بود، روز اول هفته جدید را با قیمت ۱۲۰۴ دلار آغاز کرد و تا بهای ۱۲۰۹ دلار هم بالا رفت، گرچه بعد رو به نوسان در ابتدای کانال ۱۲۰۰ دلار آورد. قیمتی که تا ساعت ۷ عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، ۱۲۰۳ دلار بود؛ البته هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دوشنبه رقم خورده باشد.

شاخص دلار که هفته گذشته روی عدد ۱۸/ ۱۰۱ واحد ایستاده بود، صبح دوشنبه از مرز ۵/ ۱۰۱ واحد گذشت. این امر تا حدی طلا را تضعیف کرد، اما رشد هفته‌های گذشته طلا به «شناسایی سود» معامله‌گران در بازار فلزات گرانبها انجامید. اونس طلا هفته‌های اول و دوم ژانویه دو رشد ۲ درصدی را برای خود ثبت کرده بود. همزمان با مزیت فنی، نگرانی‌های جهانی نیز به کمک طلا آمد. درحالی‌که بنا است نخست‌وزیر بریتانیا امروز سه‌شنبه جزئیات بیشتری از طرح‌های خود را برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ارائه دهد، بازارهای دوشنبه نگرانی خود از روند برگزیت را نشان دادند. صبح روز گذشته، همزمان با افت ارزش پوند، بازارهای سهام نیز شاهد افت شاخص‌ها شدند. خروج سرمایه از بورس به رشد طلا کمک کرد، گرچه رشد ارزش دلار مانع رشد بیشتر فلز زرد شد. اونس در حالی روز گذشته در ابتدای کانال ۱۲۰۰ دلار نوسان کرد که هفته گذشته به‌رغم رشد تا قیمت ۱۲۰۷ دلار، به کانال ۱۱۰۰ دلار بازگشته بود.

برایان لان، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «گلدسیلور» می‌گوید: «افزایش خرید طلا در بازارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که سرمایه گذاران نگران آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ در آمریکا و روند برگزیت هستند. تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی و نوظهور نیز با افزایش روبه‌رو شده است. سال جدید چینی در پیش است و این مساله تاثیر زیادی بر رشد تقاضا در بازار این کشور داشته است.» وانگ تائو تحلیلگر فنی برجسته نیز معتقد است: «سطح مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی ۱۲۱۰ دلار است و سطح حمایتی قیمت طلا نیز در روزهای آینده ۱۱۷۲ دلار است.» تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» هم نشان می‌دهد که قیمت جهانی هر اونس طلا در شرایط کنونی بین ۱۱۸۱ تا ۱۲۱۴ دلار در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی، تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که سطح مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی ۱۲۰۸ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت این فلز زرد تا ۱۲۱۴ دلار افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در کوتاه‌مدت ۱۲۰۰ دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت تا ۱۱۸۱ دلار کاهش خواهد داشت.

تازه‌ترین تحلیل کارشناسان اقتصادی «اینوستینگ» هم نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر نشست بانک مرکزی اروپا، انتشار آمارهای مهم اقتصادی چین و برگزاری مراسم ادای سوگند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا قرار خواهد داشت. بازارهای آمریکا روز دوشنبه به مناسبت روز مارتین لوترکینگ تعطیل بودند، اما امروز سه‌شنبه آمارهای مهم اقتصادی انگلیس و آلمان منتشر خواهد شد و ویلیام دادلی، رئیس بانک مرکزی نیویورک و ترزا می، ‌نخست‌وزیر بریتانیا سخنرانی‌های مهمی انجام خواهند داد. روز چهارشنبه جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا در سانفرانسیسکو سخنرانی خواهد کرد. بانک مرکزی اروپا نیز روز پنج‌شنبه تازه‌ترین تصمیمات درباره سیاست‌های پولی را اعلام می‌کند.