مهم‌‌ترین رویدادهای سال جدید برای کسب‌وکارهای جدید

نویسنده: James Martin

مترجم: مریم رضایی

بخش دوم

هفته گذشته در همین ستون عنوان شد که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، محرک اقتصاد تکنولوژی در سال ۲۰۱۷ خواهند بود و بیشتر استارت‌آپ‌ها در سال جدید حول هوش مصنوعی شکل خواهند گرفت. به جز هوش مصنوعی، دو رویداد مهم دیگر را که به عقیده کارشناسان بر شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها در این سال موثرند، نام بردیم که عبارت است از چت‌بات‌ها و امنیت سایبری. به هر حال، شاید کارآفرینی هستید که به دنبال ایده‌های بزرگ می‌گردید، یا کسب‌وکار کوچکی دارید و می‌خواهید بدانید عرصه‌های رقابتی جدید در دنیا کدامند، یا سرمایه‌گذاری هستید که دوست دارید هر چه زودتر از رویدادهای جدید در عرصه کسب‌وکار مطلع شوید تا به سودآوری برسید، یا فقط مصرف‌کننده هستید و می‌خواهید بدانید محصولات، خدمات و تکنولوژی‌های جدیدی که در سال جدید زندگی شما را بهتر می‌کنند، کدامند. در بخش دوم این مطلب، به تعدادی دیگر از این رویدادها اشاره می‌کنیم.

1) استارت‌آپ‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

بعد از همه‌گیر شدن پدیده پوکمون گو، واقعیت افزوده به خیلی از افراد معرفی شد. همتای بزرگ واقعیت افزوده، یعنی واقعیت مجازی نیز پتانسیل‌های هیجان‌انگیزی برای بنگاه‌ها در سال ۲۰۱۷ و پس از آن خواهد داشت. شرکت تحقیقاتی IDC پیش‌بینی کرده در طول سال جدید، انتظار می‌رود ۳۰ درصد شرکت‌های مصرف‌کننده محور، واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی را در اقدامات بازاریابی خود امتحان کنند. این شرکت می‌گوید: «واسطه‌ها مجراهایی ضروری برای درگیر کردن مشتری هستند و بسیار سریع‌تر از آنچه بسیاری افراد پیش‌بینی کرده‌اند، همه جا را فرامی‌گیرند. شرکت IDC انتظار دارد واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی تا سال ۲۰۲۱ در سطوح بسیار گسترده‌ای مورد استفاده قرار گیرد؛ زمانی که بیش از یک میلیارد نفر از مردم دنیا به‌طور دائم به اپلیکیشن‌ها، محتوا و داده، از طریق یک پلت‌فرم واقعیت افزوده یا مجازی دسترسی خواهند داشت.»

اما واقعیت مجازی، تکنولوژی‌ای صرفا برای سرگرمی نخواهد بود. زاک هولمکویست، مدیر تکنولوژی و از موسسان سرویس ابری تیم (Teem) برای مدیریت نیروی کار، پیش‌بینی می‌کند: «در سال ۲۰۱۷، استارت‌آپ‌های بیشتری از واقعیت مجازی برای مشارکت با کارمندان داخلی و نیز کارمندان دورکار و «گیگی» خود استفاده خواهند کرد. واقعیت مجازی تعریف رایج کارمند را تغییر خواهد داد و هم کارمندان حاضر در محیط کار و هم کارمندان گیگی را که از راه دور با شرکت‌ها مشارکت می‌کنند، دربرخواهد گرفت. اقتصاد گیگی همچنان رشد خواهد کرد و شرکت‌ها را مجبور می‌کند از کلیه منابع موجود برای توسعه این حوزه استفاده کنند. واقعیت مجازی در راه رسیدن به این هدف به آنها کمک خواهد کرد.»

2) پوشیدنی‌های نوآورانه

عینک‌های استثنایی شرکت اسنپ که به افراد امکان می‌دهد حدود ۱۰ ثانیه فیلم را ضبط کنند و سپس به اشتراک بگذارند، جان تازه‌ای به دسته‌بندی تکنولوژی‌های پوشیدنی بخشیده است. به گفته گرگوری کندی، مدیر سازمان
Uncharted Minds که کنفرانس و رویدادهای مهم را برگزار می‌کند، «به نظر می‌رسد رویکرد جالب، عجیب و کم‌هزینه اسنپ ترکیبی از ویژگی‌های خاص و شرایط قیمتی را در نظر گرفته که دیگر بازیگران این عرصه در اولین موج تکنولوژی‌های پوشیدنی آن را نادیده گرفتند.»

۳) اشیای هوشمند

«اشیای هوشمند» از تلاقی هوش مصنوعی و اینترنت اشیا (ToI) به وجود آمده و جزو 10 رویداد برتر استراتژیک سال 2017 از سوی موسسه گارتنر قرار گرفته است. طبق اعلام این موسسه، اینترنت اشیای هوشمند فراتر از اجرای مدل‌های برنامه‌ریزی غیرمنعطف رفته و از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بهره‌برداری می‌کند تا رفتارهای پیشرفته را ترویج دهد و به صورت طبیعی‌تری با محیط و افراد تعامل داشته باشد. با رواج اشیای هوشمند مثل پهپادها، اتومبیل‌های خودران و ابزارهای هوشمند، گارتنر پیش‌بینی تحول از اشیای هوشمند مستقل به سوی مدل اشیای هوشمند مشارکتی را مطرح کرده است. به‌طور مثال، اتومبیل‌های خودران یکی از مخل‌ترین تکنولوژی‌های سال 2016 محسوب می‌شوند که استفاده از آنها در سال 2017 رواج بیشتری خواهد یافت و به تدریج به اتفاقی عادی تبدیل می‌شود. می‌توان گفت آسیا در رقابت برای استفاده از این نوع اتومبیل پیشتاز بوده، به طوری که اولین تاکسی‌های خودران در دنیا، در اوت 2016 در سنگاپور رونمایی شد.

۴) رونق اقتصاد گیگی

شرکت‌هایی مثل اوبر به این دلیل به محبوبیت و اعتبار دست یافتند که توانستند کاربران را به‌طور مستقیم با هم مرتبط کنند. در مورد اوبر، مثلا رانندگان به‌طور مستقیم با مسافران ارتباط پیدا کردند. در همین زمینه، شرکت‌های دیگری مثل Airbnb پیدا شدند که مالکان خانه‌ها را با توریست‌هایی که به دنبال مکان اقامتی بودند، ارتباط دادند یا شرکت‌هایی که افراد آزادکار را با کارفرماها آشنا کردند. این رویداد در سال 2017 رشد بیشتری خواهد یافت و افراد هر چه بیشتر به این نوع روش انجام کسب‌وکار عادت خواهند کرد. همچنین تمایل به سمت کسب‌وکارهای کوچک که تمرکز خدمات اقتصاد گیگی هستند، بیشتر خواهد شد. تاکنون بخش عمده رشدی که در اقتصاد گیگی حاصل شده حول صنایع بنگاه به مصرف‌کننده (B2C) متمرکز بوده است. این در حالی است که برخی بنگاه‌های حرفه‌ای، به جای تمرکز صرف بر مصرف‌کننده، به کسب‌وکارهای کوچک نیز
روی آورده‌اند.

منبع: CIO