دنیای اقتصاد: دولت اوباما در حالی طی چند روز آینده کاخ سفید را تسلیم ترامپ می‌کند که نتوانست در یکی از مهم‌ترین پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که مساله اسرائیل- فلسطین است به نتیجه‌ای دست یابد. در روزهای اولی که جان کری آغاز به کار کرده بود، پرونده به‌دست راهی سرزمین‌های اشغالی می‌شد و امید داشت که بتواند در ۴ سالی که سکان وزارت خارجه را در دست دارد این پرونده را به سرانجام برساند اما طی ۸ سالی که اوباما بر مسند ریاست‌جمهوری تکیه زده بود رابطه این کشور با اسرائیل سیر سینوسی داشت و به گفته برخی بسیار متشنج بود.

با این حال، این بار فرانسوی‌ها «میدان‌دار» شده‌اند و تلاش کردند با برگزاری نشست صلح در پاریس بتوانند تحرکی به پرونده اسرائیل- فلسطین بدهند. شرکت‌کنندگان در کنفرانس صلح خاورمیانه در پاریس که متشکل از نمایندگانی از ۷۰ کشور و پنج سازمان بین‌المللی بودند اگرچه دیدگاه‌های مختلفی داشتند اما به نظر می‌رسد یک چیز باعث برجسته شدن این کنفرانس شد. به گزارش الجزیره، وزیر خارجه فرانسه در بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی صلح در پاریس تاکید کرد، هر گونه راه‌حل درگیری‌های اسرائیل و فلسطین باید با استناد به مرزهای سال ۱۹۶۷ و قطعنامه‌های بین‌المللی باشد. ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به قطعنامه‌هایی که از اسرائیل می‌خواهد از اراضی اشغال شده از زمان جنگ سال ۱۹۶۷ عقب‌نشینی کند، گفت: «این قطعنامه‌ها باید اساس مذاکرات قرار بگیرند بنابراین اساس همان مرزهای سال ۱۹۶۷ و قطعنامه‌های اساسی سازمان ملل است.»

بیانیه پایانی کنفرانس در مورد صلح چه گفت

این کنفرانس صلح اگرچه همچون بسیاری دیگر از کنفرانس‌ها به تاریخ خواهد پیوست اما به دلیل تعدد دیدگاه‌ها تنها به ذکر محورهایی کلی بسنده شد. بیانیه پایانی این کنفرانس را می‌توان در این محورها خلاصه کرد:

* شرکت‌کنندگان در کنفرانس صلح خاورمیانه در پاریس نسبت به انجام هرگونه اقدام یکجانبه قبل از بررسی مسائل وضعیت نهایی از جمله مسائل قدس، مرزها، امنیت و آوارگان هشدار دادند.

* از هرگونه انتقاد صریح از طرح‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در زمینه انتقال سفارت آمریکا به قدس اجتناب شد، در حالی که همگی بر برگزاری کنفرانسی جدید همزمان با پایان سال ۲۰۱۷ توافق کردند.

* از تلاش‌ها برای پیشبرد صلح در خاورمیانه استقبال شد از جمله قطعنامه اخیر ۲۳۳۴ شورای امنیت که در زمینه محکومیت هرگونه شهرک‌سازی بود.

* شرکت‌کنندگان در کنفرانس همچنین به ارائه پیشنهادهای اقتصادی به هر دو طرف برای پیشبرد روند مذاکرات متعهد شدند.

دیدگاه‌های متعدد

فرانسوا اولاند،‌ رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی خود گفت: این کنفرانس با هدف دیکته‌ کردن مسائل و جزئیات مذاکرات به اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها نیست. مذاکرات مستقیم به تنهایی می‌تواند صلح را محقق کند. اولاند تاکید کرد: «جنگ‌های عراق، یمن، سوریه و جنگ علیه داعش جامعه‌ جهانی را در سال‌های اخیر به تکاپو واداشته اما در عین حال باعث شده نگاه‌ها به مساله صلح در خاورمیانه کمتر شود.» اولاند تصریح کرد: مذاکرات با هدف ارائه تضمین‌ها و انگیزه به دو طرف برای نشستن پای میزه مذاکره است و راه‌حل دو کشوری یک رویای دور از دسترس نیست و همچنان هدف جامعه جهانی است. فرانسوا فیون، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از حزب جمهوری‌خواهان نیز گفت:‌ «کنفرانس پاریس منجر به چیزی نخواهد شد.» فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان با هشدار در مورد خطر وقوع افزایش درگیری‌ها در خاورمیانه گفت ایده انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس منجر به تهدید و واکنش تند فلسطینی‌ها خواهد شد و باید از آن اجتناب شود. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز تاکید کرد: «عربستان بر اصول خود در حمایت از مساله فلسطین تاکید دارد. راه‌حل دو کشوری و قطعنامه‌های بین‌المللی تنها اساس حل درگیری‌هاست که مورد حمایت عربستان است.

این حق فلسطینی‌هاست که کشور مستقل‌شان را در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تشکیل دهند و عربستان باور دارد که راه‌حل درگیری‌ها وجود دارد اما اراده سیاسی نیست.» وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد بیانیه پایانی کنفرانس صلح خاورمیانه در پاریس را امضا نکرده است. به گزارش روزنامه رای‌الیوم، وزارت خارجه انگلیس با اعلام این مطلب اعتراض خود را نسبت به کنفرانس پاریس که بدون حضور طرفین درگیر برگزار شد اعلام کرد. در بیانیه وزارت خارجه انگلیس آمده است: «زمان برگزاری این کنفرانس که چند روز قبل از مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا است، زمان مناسبی نبود.»