رشد آماری فروش در ویترین کتابفروشی‌ها

دنیای اقتصاد:‌ وضعیت انتشار کتاب در سال‌های اخیر روند رو به بهبودی داشته است. به‌رغم کاهش نسبی تیراژ در این مدت، در بخش تنوع عناوین منتشر شده، بازار کتاب با روندی افزایشی مواجه بوده است و این موضوع می‌تواند امیدها را به توسعه این بازار افزایش دهد. البته نباید از نظر دور داشت که بازار کتاب‌های قاچاق، با گستردگی قابل توجه، امکان برآورد دقیق از میزان خرید و تیراژ کتاب را مخدوش می‌کند. به هر حال به نظر می‌رسد که در چند سال گذشته میزان کتابخوانی در جامعه ما نسبت به زمان پیش از آن قدری بهتر شده و کتابفروشی‌ها و ناشران نیز این نکته را تصدیق می‌کنند.

مصداق این نکته سخنان شامگاه یکشنبه سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب بندرعباس است. او گفت: در سال جاری تعداد ۶۰ هزار عنوان کتاب، چاپ اول و چاپ مجدد منتشر شده است و نسبت به سال گذشته افزایش ۸ درصدی را در این حوزه شاهد هستیم. وی تصریح کرد: در راستای توسعه و گسترش فرهنگ در استان‌ها، اعتبارات فرهنگی را ۲۳ درصد به‌صورت مستقیم و ۳۳ درصد به‌صورت غیرمستقیم به استان‌ها اختصاص دادیم. حمایت از ۱۲۰مولف، برگزاری ۱۳۰ جشنواره ادبی و برگزاری ۵۰ مراسم کتاب تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها بوده است. طبق گفته‌های این مسوول، سال گذشته تعداد کل کتاب‌های منتشر شده در کشور به صورت چاپ اول و چاپ مجدد کمی بیش از ۵۵هزار عنوان بوده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد تیراژ کتاب‌ها نیز در یک روند آرام و خزنده دارد مسیر صعودی را طی می‌کند و طبق بررسی‌های میدانی، می‌شود این رشد را ۵تا ۱۵ درصد تخمین زد. البته بررسی دقیق‌تر این موضوع در گزارش‌های بعدی «دنیای اقتصاد» منتشر خواهد شد.

فروش کتاب‌های سلبریتی‌ها

اما شاید نکته مهم‌تر این باشد که در یکی، دو ماه اخیر ضریب رسیدن برخی کتاب‌ها به چاپ‌های دوم و سوم افزایش یافته است. در واقع برخی از کتاب‌ها که نام چهره‌های شناخته شده بر آنها نقش بسته است، ‌در مدت زمان کوتاهی به چاپ‌های بعدی می‌رسد. برای مثال کتاب تاریخ عشق با ترجمه ترانه علیدوستی که در یک سال گذشته با حضور در سریال شهرزاد و فیلم فروشنده، ‌بیش از گذشته در میان مخاطبان آثار تصویری محبوبیت پیدا کرده، در کمتر از دو ماه به چاپ سوم رسید. همین‌طور می‌توان کتاب‌هایی را مثال زد که در آنها نام چهره‌های مشهوری همچون عادل فردوسی پور، صابر ابر، بهاره رهنما، سروش صحت، رضا فیاضی، رضا کیانیان، نیکی کریمی، نرگس آبیار و... آمده است و بیشتر این کتاب‌ها در زمان انتشار خود توانسته‌اند با استقبال قابل‌توجهی روبه‌رو شوند. شاید در این میان مورد فرزاد حسنی از همه جالب‌تر باشد. بسیاری از خوانندگان کتابی که پای آن نام فرزاد حسنی خورده به واسطه مشابه بودن نام او با مجری معروف برنامه‌های تلویزیونی، به اشتباه و با نیت خریدن کتاب داستانی این مجری معروف، آن را خریداری کرده‌اند؛ درحالی‌که نویسنده آن کتاب کسی دیگر با نام مشابه بوده است.

بازار کتاب در هفته گذشته

افزون بر این، بازار فروش کتاب‌های حوزه علوم انسانی در هفته گذشته، متاثر از شرایط اجتماعی حاکم، روزهای پر نوسانی را پشت‌سر گذاشت. درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به عنوان مهم‌ترین رویداد روزهای اخیر تاثیر مستقیمی بر حوزه کتاب داشته؛ به طوری که استقبال گسترده عمومی از آثار مرتبط با ایشان، به‌خصوص کتاب «هاشمی بدون روتوش» را به همراه داشت و این اثر را در صدر فهرست پرفروش‌های بازار کتاب در حوزه علوم انسانی قرار داد. جایگاه دوم این فهرست را نیز کتاب «فلسفه اخلاق کانت»، شصت و سومین جلد از مجموعه دانشنامه فلسفی استنفورد به خود اختصاص داد. مجموعه‌ای از دو سال گذشته از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد و بسیار مورد توجه علاقه‌مندان به حوزه فلسفه قرار گرفت، به طوری که به اظهار برخی کتابفروشان، مشتریان این مجموعه طی دو سال گذشته، به‌طور مستمر پیگیر انتشار عناوین تازه آن بوده‌اند که البته قیمت مناسب آثار این مجموعه نیز تاثیر غیر قابل انکاری در استقبال از آن داشته است.

اما پس از آثار فلسفی که با ۵ اثر نقش پر رنگی در میان ۱۰ کتاب پرفروش هفته سوم دی ماه داشتند، آثار حوزه روانشناسی و مدیریت رفتار بیش از سایر حوزه‌ها خودنمایی می‌کنند. کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» که به واسطه موضوع اثر، برگزاری مراسم مختلف رونمایی و نقد در کشور و به‌خصوص شهرت عادل فردوسی‌پور مترجم آن، به چاپ سی و هشتم رسیده و همواره جایگاه ثابتی در فهرست پرفروش‌های بازار کتاب در دو سال گذشته داشته، در جایگاه چهارم این فهرست جای گرفته است. همچنین استقبال از آثاری چون «جستارهایی درباب عشق»، «معجزه وجود دارد» و «در ستایش بطالت» باعث شده تا کتابفروشان جایگاه ثابتی را برای این آثار در ویترین خود قرار دهند.

رشد آماری فروش در ویترین کتابفروشی‌ها