دنیای اقتصاد- اصفهان- نسرین احمدی‌فخر: دکتر قمشی، رئیس دانشکده علوم آب دانشگاه چمران اهواز اخیرا در مصاحبه‌ای با «دنیای اقتصاد» نسبت به انتقال آب به فلات مرکزی انتقاد کرده است.برای پیگیری این خبر به سراغ مجمع فعالان آب استان اصفهان رفته‌ایم تا در این زمینه نظر فعالان آب این استان را جویا شویم.

مهدی بصیری یکی از فعالان این مجمع ضمن تاکید براینکه کمبود آب در زاینده‌رود و وجود آب مازاد در حوضه کارون ناشی از توزیع منابع آب در این دو حوضه است، گفت: از منابع آب تولیدی در رشته‌کوه‌های زاگرس میانی ۹۲ درصد وارد حوضه کارون و فقط ۸ درصد آن وارد حوضه زاینده‌رود می‌شود. از این‌رو با توجه به توسعه بیش از ظرفیت محیط که در اثر تصمیم‌گیری‌های ملی در حوضه زاینده‌رود به وجود آمده است، نیاز به تامین کسری شدید آب دراین حوضه است. ضمن اینکه لازم است مراقب ایجاد مصارف جدید باشیم و فقط شرایط حفظ اکوسیستم‌های حیاتی حوضه زاینده‌رود و حقابه‌های کشاورزان فراهم شود.او ادامه داد: این در حالی است که نسبت جمعیت در این دو حوضه ۵۶ درصد و ۴۴ درصد است. سرانه آب تجدیدپذیر در حوضه زاینده‌رود یک‌سوم میانگین کشوری است. همچنین سرانه آب تجدیدپذیر در حوضه کارون سه برابر میانگین کشوری است.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان درباره نگرانی‌های دکترقمشی گفت: ایشان که باخبر هستند کم‌آبی کارون به علت ذخیره آب در پشت سدهای کارون است، پس چرا تلاش برای نگران کردن مردم وجود دارد؟ اگر حوضه کارون کم‌آب است، بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب آب موردنیاز طرح توسعه ۵۵۰ هزار هکتاری از چه منبعی قرار است تامین شود؟ چرا صحبت از افزایش وسعت طرح به ۸۰۰ هزار هکتار توسعه است؟بصیری ادامه داد: اکنون حجم آب ذخیره سدهای خوزستان حدود ۱۳ میلیارد مترمکعب و حجم آب ذخیره سد زاینده‌رود فقط ۲۴۸ میلیون مترمکعب است. همچنین کل حجم آب انتقالی از کارون به حوضه زاینده‌رود کمتر از ۵ درصد حجم آب کارون است. عضو هیات ‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: اگر استانی نگاه کنید، سالانه ۱۸۰۰ میلیون مترمکعب از استان اصفهان وارد سرشاخه‌های دز و کارون می‌شود و در مقابل کل حجم آب انتقالی از کارون به زاینده‌رود کمتر از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در سال است.

بصیری با اشاره به اینکه طرح بهشت‌آباد قرار است ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب به فلات مرکزی منتقل کند، گفت: سهم یزد و کرمان از آب انتقالی ۴۲۸ میلیون مترمکعب و سهم حوضه زاینده‌رود از آن ۱۵۲ میلیون مترمکعب است. واقعیت آن است که ۱۵۲ میلیون مترمکعب سهم حوضه زاینده‌رود از بهشت‌آباد مطلقا ارتباطی به اصفهان ندارد و برای تامین بخشی از ۲۳۷میلیون مترمکعب تخصیص دولت به چهارمحال و بختیاری است تا بحران کمبود آب شرب در اصفهان تا حدی برطرف شود. نماینده مجمع فعالان آب اصفهان در پایان گفت: حقابه‌داران زاینده‌رود و مردم اصفهان خواستار احیای زاینده‌رود در شرایط طبیعی آن هستند. درصورتی که بتوان راهکارهای عملی دیگری برای تامین کسری آب در حوضه زاینده‌رود به‌کار بست، جای بسی خوشبختی است. شاید شایسته آن باشد تا در شرایط حاضر با تدبیر و عشق به سرزمینمان، راهکارهای خود را ارائه دهیم.