دنیای اقتصاد: مسوولان اقتصادی کشور پس از درگذشت ناگهانی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، در پیام‌هایی جداگانه ضمن ابراز حزن و اندوه، نقش کم‌نظیر رئیس‌جمهوری فقید دوران سازندگی در تاریخ معاصر ایران را مورد تاکید قرار دادند.

ایران یکی از بزرگ‌ترین مفاخر خود را از دست داد

وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم در پیام خود از هاشمی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مفاخر ایران و خدمتگزاری صدیق یاد کرد که نام نیکش، در خاطر ملت به یادگار می‌ماند. پیام تسلیت علی طیب‌نیا به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

رحلت ناگهانی عالم مجاهد و فقیه انقلابی، یار دیرین حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، مبارز نستوه و خستگی ناپذیر، مفسر قرآن و سیاستمدار مدبر و شجاع، حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را به همه ملت ایران و به‌ویژه مقام معظم رهبری و حوزه‌های علمیه تسلیت و تعزیت می‌گویم.

به یقین آن بزرگمرد سفر کرده با خدمات بی‌بدیلی که در تمام دوره حیات پرافتخار خویش به‌ویژه نهضت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی داشتند نامی نیک از خود در خاطر ملت به یادگار گذاشتند و اینک ایران اسلامی یکی از بزرگ‌ترین مفاخر و خدمتگزاران صدیق خود را از دست داد.

همراهی با حضرت امام(ره) از ابتدای نهضت امام تا پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی، به‌ویژه فرماندهی ۸ سال دفاع مقدس و ۸ سال خدمتگزاری در کسوت ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام از آن بزرگمرد چهره‌ای یگانه ساخت.

اینک ایران اسلامی در غم از دست دادن یکی از بزرگ‌ترین رهبران خود ماتم زده و عزادار است.

اینجانب ضمن تسلیت مجدد این ضایعه جانسوز به ملت بزرگ ایران و مقام معظم رهبری و خانواده و تمام ارادتمندان آن مرحوم، رحمت و مغفرت خاصه الهی را برای ایشان مسئلت می‌نمایم.

رضوان الهی بر روح ایشان باد و حشر با اولیای الهی گوارای وجودشان باد.

با شجاعت اقتصاد را در مسیر مناسب قرار داد

رئیس کل بانک مرکزی نیز در پیام خود بر نقش بی‌بدیل مرحوم هاشمی در توسعه اقتصادی کشور تاکید کرد و یادآور شد که او با شجاعت و نوآوری، اقتصاد کشور را در مسیر مناسب و متناسب با ظرفیت‌های کشور قرار داد. متن پیام ولی‌اله سیف در ادامه آمده است:

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم مجاهد، بزرگمرد اخلاق‌مداری و سیاست‌ورزی و یاور انقلاب اسلامی، یار و همراه صدیق امام خمینی، رفیق همدل و همراه مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی -رحمت الله علیه- را به مردم شریف ایران تسلیت می گویم.

ایشان علاوه بر نقش‌آفرینی و تلاش‌های موثر و هدفمند در مسیر شکل گیری و تثبیت انقلاب اسلامی و نیز جانشینی فرماندهی کل قوا، نقش بی بدیلی در بازسازی ویرانی‌های پس از جنگ تحمیلی و تبیین و ترویج گفتمان سازندگی و توسعه اقتصادی داشتند و با شجاعت و نوآوری، اقتصاد کشور را در مسیر مناسب و متناسب با ظرفیت‌های ایران اسلامی قرار دادند.

اینجانب از طرف خود و همکارانم در نظام بانکی کشور، مصیبت جانکاه فقدان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به محضر رهبر فرزانه انقلاب، رئیس جمهوری محترم، خاندان محترم هاشمی و مردم عزیز ایران تسلیت گفته، از درگاه خداوند رحمان برای روح بلند و ملکوتی آن فقید سعید رحمت الهی و علو درجات خواستارم.

هاشمی زنده است چون تفکرش زنده است

همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پیام خود به این نکته اشاره کرد که هاشمی زنده است؛ زیرا تفکر و منش او برای کشور سرمایه‌ای ارزشمند است. در ادامه متن پیام محمدباقر نوبخت را می‌خوانیم:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

امروز ایران اسلامی در سوگ هجرت بزرگمردی عزادار است که عمر پربرکت خود را وقف آرمان، ملت و سرزمین خویش کرد. درگذشت عالم عالی‌قدر، مبارز نستوه، یار همیشگی حضرت امام و رهبر انقلاب و مرد روزهای سخت انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی موجب اندوه، تاثر و تالم عمیق گشت.

خدمات ارزشمند ایشان به انقلاب اسلامی، به اذعان همگان در تاریخ ایران کم‌نظیر بوده است.

مبارزات دوران قبل از انقلاب، نقش موثر در شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی، فرماندهی هشت سال دفاع مقدس به نیابت از بنیان‌گذار انقلاب، فرماندهی دوران سازندگی و حضور در سنگرهای مهم انقلاب از مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تا ریاست جمهوری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، تنها بخشی از کارنامه درخشان آن مرحوم بود و صدالبته که مردم شریف، غیور و فهمیده ایران اسلامی همواره قدردان وی خواهند بود.

به باور ملت ایران، هاشمی هنوز زنده است، چرا که اندیشه و تفکر ممتاز ایشان به‌ویژه در انتخاب خط مشی اعتدال و میانه‌روی از یکسو و مرجعیت در مصلحت‌اندیشی و ایجاد وحدت و همدلی در جامعه از سوی دیگر، سرمایه‌ای ارزشمند برای انقلاب بوده و خواهد بود.

اینجانب رحلت حضرت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی را محضر امام عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب، مراجع و علمای محترم، ملت بزرگوار ایران اسلامی و به‌ویژه خاندان معزز آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گویم و علو درجات الهی را برای ایشان از حضرت حق تعالی خواستارم.