سنا: مدیرعامل فرابورس ایران روشن شدن دوباره موتور عرضه‌های اولیه در بورس و فرابورس را پس از دو ماه وقفه تنها با همکاری و حمایت‌های شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و معاونت اجرایی سازمان بورس امکان‌پذیر دانست و تاکید کرد: اعضای هیات مدیره سازمان بورس نیز که موجب تصویب دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران شدند، نقش پررنگی در این زمینه ایفا کردند.

پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام روز یکشنبه گذشته فعالان بازار سرمایه شاهد نخستین عرضه اولیه سهام به روش ثبت سفارش بودند. در این راستا مدیرعامل فرابورس ایران اظهار کرد: به‌منظور عرضه اولیه به روش ثبت سفارش مدیر عرضه بسته به ویژگی‌های سهم حداقل ۵ روز پیش از ثبت سفارش باید گزارش کارشناسی درخصوص ارزشگذاری سهام، کف قیمت و دامنه آن در ثبت‌سفارش، تعداد سهم قابل عرضه و بعضا سقف تعهد خرید از سوی متعهد خرید را به بورس ارسال کند. فرابورس ایران یا بورس تهران نیز پس از بررسی و موافقت با عرضه اولیه حداقل دو روز کاری پیش از تاریخ عرضه اولیه، اطلاعیه عرضه را منتشر می‌کند. امیر هامونی با اشاره به عرضه اولیه سهام شرکت پاکدیس به‌عنوان نخستین شرکت با روش جدید، گفت: در این عرضه اولیه از طریق تسهیم حجم عرضه به متقاضیان خرید ۴۹ هزار و ۲۷۸ سهامدار حقیقی و حقوقی موفق به خرید سهام شدند که در نوع خود آمار قابل قبولی است. وی در ادامه توضیح داد: در گذشته به دلیل حجم بالای سفارش‌های خرید در روزهای عرضه اولیه، هسته معاملاتی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شد که بر این اساس شرکت مدیریت فناوری بورس، راه‌اندازی سامانه معاملاتی جدیدی را در دستور کار قرار داد که عرضه روز گذشته نیز در بستر همین سامانه جدید با موفقیت و بدون بروز مشکلات پیشین صورت گرفت.

به گفته وی این شیوه از عرضه اولیه موجب تقسیم عادلانه سهام عرضه اولیه به متقاضیان خرید می‌شود که به کمک آن طیف وسیعی از معامله‌گران بر اساس اولویت قیمتی سفارش‌های خرید خود که در روش حراج همزمان مطابق با اولویت زمانی و قیمتی بود، خواهد شد. هامونی با بیان اینکه دوره ثبت سفارش در روز عرضه اولیه حداقل دو ساعت است، عنوان کرد: در این دوره تمامی سهامداران اعم از حقیقی و حقوقی در دامنه‌ قیمتی اعلام‌شده اقدام به ثبت سفارش تا حداکثر سقف اعلامی برای سهام مورد نظر می‌کنند که امکان اصلاح و ویرایش سفارش‌های خرید در این بازه زمانی وجود دارد.

مدیرعامل فرابورس در تشریح حالات مختلف اعم از حجم سفارش‌های خرید و قیمت‌ها که نوع عرضه را مشخص می‌کنند، گفت: اگر تمامی سفارش‌های خرید در سقف دامنه تعیین‌شده بوده و حجم‌ این سفارش‌ها نیز بیشتر از اوراقی که قابل عرضه‌اند باشد اوراق، بین متقاضیان خرید تسهیم می‌شود. در حالت دوم اگر حجم سفارش‌ها با اوراق قابل عرضه، برابر باشد عرضه بر اساس اولویت قیمت متقاضیان خرید انجام خواهد شد. در حالت سوم نیز اگر حجم کل سفارش‌ها از تعداد اوراق قابل عرضه کمتر باشد پس از اعمال تعهد خرید توسط متعهدان خرید، عرضه صورت خواهد گرفت. هامونی عرضه اولیه به روش ثبت سفارش را ضرورت فعلی بازار سهام دانست و تاکید کرد: این شیوه جدید با برجسته کردن ارزیابی و تحلیل در فرآیند خرید سهام عرضه اولیه، مشکلاتی که پیش‌تر در جریان عرضه‌های اولیه به دلیل عدم نگاه کارشناسی و ارزیابی قیمت سهام رخ می‌داد را مرتفع کرده است.