مرد همه کاره کابینه ترامپ

دنیای اقتصاد: یک هفته پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود که ترامپ به همراه خانواده‌اش به گفت‌وگوی تلویزیونی پرداخت و در آن برنامه تاکید کرد که قصد ندارد اقوام خود را وارد دولت کند، حالا بیش از دو ماه از برنامه گذشته و ترامپ خلف وعده کرده است؛ رئیس‌جمهوری منتخب جرد کوشنر، داماد خود را به‌عنوان مشاور ارشدش انتخاب کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا دامادش جرد کوشنر را به‌عنوان یکی از مشاوران ارشد کاخ سفید و مسوول مبادلات تجاری و خاورمیانه منصوب کرد. جرد کوشنر نقشی کلیدی در مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ داشت و سمت او در کاخ سفید مسائل سیاست خارجی و داخلی را در بر خواهد گرفت.او که همسر ایوانکا ترامپ است، در ساخت‌وساز ملک تخصص دارد و گفته می‌شود منافع اقتصادی او طیف وسیعی را در برمی‌گیرد. همچنین وی یک یهودی است و گفته می‌شود نقشی اساسی در مذاکرات موسوم به صلح در خاورمیانه خواهد داشت.

این انتصاب در حالی صورت می‌گیرد که به تازگی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به جانشینش توصیه کرد سعی نکند کاخ سفید را مثل یک کار و کاسبی خانوادگی اداره کند. انتصاب کوشنر جنجالی خواهد بود؛ زیرا ممکن است ناقض قوانین مربوط به تاثیر روابط خانوادگی بر استخدام افراد در دولت باشد. به علاوه منافع مالی او به‌طور بالقوه می‌تواند با فعالیت او در این سمت در تضاد باشد.ترامپ گفت: جرد یک سرمایه بزرگ و یک مشاور قابل اعتماد برای من در سراسر مبارزات و دوره انتقالی بوده و من افتخار می‌کنم از او در یک پست ممتاز در دولتم استفاده کنم. ترامپ که خود تاجر ملک در نیویورک است، روز ۲۰ ژانویه به‌عنوان چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا سوگند خواهد خورد.اعضای تیم ترامپ چنین استدلال کرده‌اند قانونی که مقام‌های دولتی را از استخدام بستگان خود ممنوع می‌کند، شامل سمت‌های کاخ سفید نمی‌شود.

بر اساس قوانین فدرال آمریکا، کارمندان دولت نمی‌توانند از طریق کسب‌وکار جداگانه‌ای درآمد داشته باشند. نمایندگان حزب دموکرات در کنگره آمریکا هم نسبت به تصمیم دونالد ترامپ برای انتصاب کوشنر به یکی از سمت‌های مهم در دفتر ریاست جمهوری ابراز نگرانی کرده‌اند. وکیل کوشنر گفته است که او در صورت تصدی سمت مشاور کاخ سفید از ریاست کسب‌وکار خانوادگی خود در زمینه معامله املاک کناره‌گیری خواهد کرد.کوشنر در طول مبارزات انتخاباتی اغلب در کنار ترامپ دیده می‌شد و نقش مهمی در استراتژی او در فضای مجازی داشت. گفته می‌شود او در کنار گذاشتن کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی از تیم انتقال قدرت ترامپ نقش داشت. کریستی زمانی که دادستان ایالت نیوجرسی بود، پدر جرد کوشنر را در ارتباط با فرار مالیاتی محاکمه کرد و پدر کوشنر زندانی شد. همچنین گفته می‌شود کوشنر در مصاحبه‌ها برای تعیین اعضای کابینه و ملاقات‌های دونالد ترامپ با رهبران خارجی شرکت داشته است.

اعضای ارشد کمیته امور حقوقی مجلس نمایندگان کنگره با ارسال نامه‌ای به وزارت دادگستری و اداره حفظ ضوابط اخلاقی دولت فدرال خواستار رسیدگی به تصمیم ترامپ در چارچوب قوانین ضدخویشاوندسالاری شده‌اند. این نامه بنا به درخواست گروهی از نمایندگان مجلس از حزب دموکرات تهیه و ارسال شده است.به گفته آنان، این قوانین ممکن است حدود اختیارات جرد کوشنر در سمت مشاور رئیس‌جمهوری را محدود کند. قرار نیست کوشنر به خاطر تصدی این سمت حقوقی دریافت کند. نویسندگان نامه خواسته‌اند که موضوع «احتمال تضاد منافع» نیز در بررسی انتصاب کوشنر مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا به گفته آنان، این امکان وجود دارد که وی در مقام ارائه مشورت به رئیس‌جمهوری آینده، تحت تاثیر ملاحظات مربوط به منافع ناشی از فعالیت‌های تجاری خود قرار
گیرد.

در نامه‌ای که کمیته امور حقوقی برای دادستان کل آمریکا ارسال داشته نوشته است کوشنر قرار است با پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان دیدار و در مورد سیاست اصلاح ساختار مالیاتی با او گفت‌وگو کند. در ادامه نامه آمده است که این موضوع دست کم باعث بروز این نگرانی می‌شود که ممکن است وی در توصیه سیاست مالیاتی، تغییراتی را توصیه کند که از لحاظ مالی به نفع کوشنر و خانواده او تمام می‌شود.طبق قانون مقابله با خویشاوندسالاری در تشکیلات دولت فدرال آمریکا، هیچ مقام دولتی نمی‌تواند یکی از منسوبان خود را به سمت و مقامی در اداره یا سازمان محل انتصاب یا تحت اداره خود منصوب کند. به گفته نویسندگان نامه، مقام دولتی شامل رئیس‌جمهوری و «منسوبان» شامل داماد افراد هم می‌شود. در مقابل، نزدیکان ترامپ گفته‌اند که قرار نیست جرد کوشنر در سمت مشاور رئیس‌جمهوری حقوقی دریافت کند و در نتیجه، مشمول این قانون نمی‌شود.