«ایران» در لیست مقاصد پیشنهادی بلومبرگ

دنیای اقتصاد، امیر شاملویی: نشریه بلومبرگ به مناسبت فرا رسیدن سال جدید میلادی دست به انتشار ۲۰ مقصد سفر عمده در جهان زده و ایران نیز در کنار کشورها و شهرهایی همچون پرتغال، مصر، ماداگاسکار، لندن، کیپ‌تاون و... در این فهرست جای گرفته است. در این لیست به آن دسته از کشورهای جهان که در سال جدید میلادی مورد توجه قرار خواهند گرفت، اشاره شده است. پیش از این نیز ایران در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در لیست مقاصد پیشنهادی برخی رسانه‌های معتبر دیگر قرار گرفته بود. به باور کارشناسان، معرفی ایران در چنین رسانه‌هایی می‌تواند بیانگر فرصت‌های فراوان پیش روی گردشگری ایران و اقبال گردشگران غربی به کشور باشد. گزارش بلومبرگ با اشاره به فرصت‌های سفر در سال جاری و با توجه به اطلاعات جمع‌آوری‌شده از قیمت هتل‌ها با استفاده از گوگل و آگاهی‌های دیگری که از متخصصان سفر در سراسر جهان دریافت شده است، ارزان‌ترین و گران‌ترین زمان‌ها برای سفر به جذابترین مناطق جهان را برشمرده است.

چرا ایران؟

این گزارش درباره ایران نوشته است: «برای مسافران، مساله دیدن ایران نیست بلکه چگونگی سفر به این کشور پیش از آن است که ازدحام گردشگران در این کشور بیشتر شود.» بلومبرگ در گزارش خود، فرآیند تقاضای ویزا در ایران را بلندمدت و پیچیده دانسته و خاطرنشان کرده است: «شهروندانی از ایالات متحده، کانادا و بریتانیا در تورها باید اسکورت شوند و مسافران باید کدهای پوششی خاصی را رعایت کنند. با این حال به حرف ما اطمینان کنید. دیدن این کشور ارزشش را دارد.» این گزارش در ادامه به توافق هسته‌ای اشاره کرده و افزوده است: «از زمان توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۷، چند شرکت سفر به ایران راه‌اندازی شده و خطوط هوایی معتبر اروپایی پروازهای خود را به این کشور از سر گرفته‌اند. در سفرهای شرکت کینگ به ایران، گردشگران می‌توانند به بازار کرمان بروند و از کاخ‌ها و مسجدهای موزاییک‌کاری‌شده در اصفهان دیدن کنند. همچنین مکان‌های تاریخی مانند شهر سلطنتی پرسپولیس را می‌بینند که قدمت آن به ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. به گفته برایان آلن، متخصص آسیا در شرکت سوبک، این نوع محل‌ها را در هیچ ‌جای دیگری نمی‌توانید پیدا کنید و همین امر منجر به برگزاری تورهایی به مقصد ایران در طول چهار سال گذشته شده است.»

بلومبرگ به غذاهای ایرانی و مهمان‌نوازی مردم نیز اشاره کرده و نوشته است: «به گفته آلن، یک هنجار فرهنگی در ایران وجود دارد که میهمانان جنبه الهی دارند و حبیب خدا دانسته می‌شوند. من غالبا می‌شنوم که مردم می‌گویند در سراسر جهان هرگز خوشامدگویی و استقبالی نظیر این کشور ندیده‌اند.» به نوشته بلومبرگ، بهترین زمان سفر به ایران اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر است؛ زمانی که وضعیت آب و هوایی برای بازدید از محل‌های فضای آزاد کشور مناسب است. همچنین در این گزارش ماه‌های نامناسب برای سفر به ایران، ایام تعطیلات و رمضان دانسته و دو هفته پایانی ماه مارس و ژوئن نیز به این موارد اضافه شده‌اند.

سه مقصد نخست

سریلانکا از دیگر مقاصدی است که در گزارش بلومبرگ به آن اشاره شده است. براساس این گزارش، در پارک ملی «یالا» در این کشور، پلنگ‌های بسیاری یافت می‌شوند؛ چیزی که در تورهای آفریقایی به ندرت می‌توان دید. البته این تنها دلیل برای دیدن سریلانکا نیست. علاوه‌بر آن، بلومبرگ به خرابه‌های باستانی «انگکور وات» و فرصت دیدن نهنگ‌های آبی و کوهان‌دار از سواحل شرقی این کشور اشاره کرده است که موجب شگفتی گردشگران خواهد شد. فنلاند نیز در رده بعدی معرفی از سوی بلومبرگ قرار گرفته است. پایتخت این کشور، هلسینکی، در سال ۲۰۱۷ و در یکصدمین سال تاسیس خود یک هتل بزرگ به نام سنت جورج را در تابستان سال جاری افتتاح می‌کند که به ساختمان‌های تاریخی قرن نوزدهم شباهت دارد و به دقت توسط معماران طراحی شده است. اما هیجان اصلی این کشور در «لپلند» قرار دارد که در آن ماجراجویان شکار می‌توانند تجارب شگفت‌انگیزی داشته باشند. طبق این گزارش در سال ۲۰۱۷ فنلاند از محیط‌زیست بکر خود استفاده خواهد کرد. پرتغال نیز دیگر کشور مهم در این فهرست است. براساس گزارش بلومبرگ، وضعیت پرتغال در گردشگری اروپا رو به بهبود است و لیسبون از این نظر اهمیت یافته است. جنبه هنری این شهر در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است.

مقاصد بکر در لیست بلومبرگ

از سوی دیگر، نقش کشورهای آسیایی در گردشگری سال ۲۰۱۷ با دیده شدن نام میانمار در فهرست بلومبرگ، پر اهمیت به نظر می‌رسد. این کشور در سال ۲۰۱۲ به دنبال نیم قرن آشوب سیاسی، مرزهای خود را باز و به فهرست کشورهای مهم گردشگرپذیر صعود کرد. از نظر کارشناسان گردشگری بلومبرگ، مالت دیگر مقصد جذاب سال ۲۰۱۷ خواهد بود. این کشور امسال به احتمال زیاد رشد قابل قبولی در گردشگری خواهد داشت. طبق این گزارش، پس از اظهار این مطلب که والتا پایتخت مالت، به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا در سال ۲۰۱۸ انتخاب خواهد شد، خانه‌های متروکه به سبک باروک در این کشور بسیار مهم شده‌اند و بازگشایی آنها به عنوان کسب و کارهای کوچکی در این کشور محسوب می‌شوند. گزارش بلومبرگ، پرو را نیز در لیست مقاصد مهم سال ۲۰۱۷خود جای داده است. این گزارش تاکید کرده است که با توجه به بهبود زیرساخت‌ها در این کشور، دسترسی به این مکان‌ها راحت‌تر شده است.

سایر مقاصد اصلی که در این فهرست آمده‌اند، سن بارتلمی، روآندا و هامبورگ هستند. کلمبیا نیز در این گزارش، میان مقاصد جذاب سال ۲۰۱۷ قرار گرفته است. طبق گزارش بلومبرگ، این کشور در نهایت، دغدغه در مورد سایه تهدیدات امنیتی را کنار گذاشته و امسال می‌تواند سالی باشد که مسافران از سراسر جهان ویژگی‌های خارق‌العاده این کشور را از دره کورکورا که کهنسال‌ترین درختان نخل در آن قرار دارد، تا صحرای تاتاکوآ که کمتر شناخته شده است، کشف کنند. این گزارش با اشاره به مصر و اهرام چنین ادامه داده است: «اکنون زمان رفتن به مصر است که سال‌ها تحت نا‌آرامی‌های سیاسی و اجتماعی قرار داشت اما به تازگی دوباره گردشگران به آن توجه کرده‌اند. علاوه‌بر افزایش امنیت، بسیاری از شرکت‌های اقامتی دارای برند، شروع به همکاری مجدد با مصر کرده‌اند. » جزایر تورکس و کایکوس با داشتن یکی از زیباترین سواحل، هتل‌های مجلل و پروازهای دائمی از ایالات متحده از جمله مقاصد جذاب سفر از دیدگاه بلومبرگ خواهد بود.

براساس این گزارش، ژاپن نیز در سال‌جاری مورد توجه گردشگران قرار خواهد گرفت، اما سفر به آن در صورت آشنا نبودن به زبان ژاپنی برای گردشگران تا حدودی مشکل‌ساز است. در راستای تلاش برای المپیک ۲۰۲۰، این کشور در جهت رفع این مشکل نیز تلاش می‌کند. یکی دیگر از مقاصد آفریقایی مهم در فهرست بلومبرگ، ماداگاسکار است. تنوع خارق‌العاده این جزیره آن را در حد و اندازه جزایر گالاپاگوس قرار می‌دهد. دیگر مقاصدی که از دید بلومبرگ دور نمانده‌اند، شامل شهر لندن در انگلستان، کیپ‌تاون در آفریقای جنوبی، تورنتو در کانادا، شانگهای در چین و میامی در ایالات متحده آمریکا می‌شوند.