دنیای 2017 در اختیار استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی

نویسنده: James Martin

مترجم: مریم رضایی

بخش اول

طبق مجموعه تحقیقات و مصاحبه‌هایی که اخیرا صورت گرفته، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، محرک اقتصاد تکنولوژی در سال ۲۰۱۷ خواهند بود. کارشناسان می‌گویند در سال ۲۰۱۷ و پس از آن، هوش مصنوعی به استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند در بخش‌هایی که پیش‌تر در آنها اختلال کامل ایجاد نشده بود، اختلال ایجاد کنند. هوش مصنوعی در مراحل اولیه خود به سر می‌برد و پتانسیل‌های گسترده‌ای در آینده دارد. در بخش اول این مطلب به ۳ رویداد مهم اثرگذار بر شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها در سال ۲۰۱۷ اشاره می‌کنیم و هفته آینده به موارد دیگر می‌پردازیم.

1) استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

به گفته لودو اولریخ، از مدیران شرکت Salesforce، در سال ۲۰۱۶ شرکت‌های بزرگ منابع خود را برای پیش‌بینی مسائل با استفاده از هوش مصنوعی، به بهینه‌سازی و هوشمندسازی بیشتر تکنولوژی اختصاص دادند. همزمان، تکنولوژی هم آنقدر پیشرفت کرد تا شرکت‌های کوچک‌تر هم بتوانند در انقلاب هوش مصنوعی مشارکت داشته باشند. دانشگاه‌ها نیز کلاس‌هایی را برای آموزش امکانات هوش مصنوعی به دانشجویان، در نظر گرفتند. این پیشرفت‌ها به ایجاد منبع استعداد بزرگ‌تری از کارکنان متخصص در هوش مصنوعی منجر شده که به گفته اولریخ، به سرعت پیشرفت نوآوری در سال ۲۰۱۷ کمک خواهد کرد. او می‌گوید: «اکنون که اهمیت و اثر واقعی هوش مصنوعی مشخص و دسترسی به آن آسان‌تر از گذشته شده، سال ۲۰۱۷ سالی خواهد بود که دانش مورد استفاده توسط عده‌ای معدود، در چشم‌انداز تکنولوژی رسوخ خواهد کرد و به استارت‌آپ‌های جوان‌تر امکان می‌دهد به نوآوری واقعی در این فضا دست بزنند.»

موسسه تحقیقاتی گارتنر در سمپوزیوم ITxpo خود در پایان سال ۲۰۱۶، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را جزو ۱۰ رویداد استراتژیک تکنولوژی برای سال ۲۰۱۷ شناسایی کرد. دیوید کرلی، از معاونان موسسه گارتنر می‌گوید: «هوش مصنوعی کاربردی و یادگیری ماشینی پیشرفته، طیف اثرات هوشمندسازی شامل ابزارهای فیزیکی (روبات‌ها، وسایل نقلیه خودران، لوازم الکترونیکی مصرفی) و نیز اپلیکیشن‌ها و خدمات (دستیارهای شخصی مجازی و مشاوران هوشمند) را زیاد می‌کند. این اثرات در سطح تازه‌ای از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های هوشمند ارائه می‌شوند.»

شرکت هلدینگ مالی ولز فارگو (Wells Fargo) از جمله بنگاه‌هایی است که به گفته برادن مور، مدیر بخش استراتژی پرداخت این شرکت، در حال تست تکنولوژی هوش مصنوعی است. مور می‌گوید: «ما کشف کرده‌ایم که تکنولوژی هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به مشتریان کمک کند با کمک رسانه‌های اجتماعی معاملات بانکی انجام دهند. همچنین دستیارهای مجازی هوش مصنوعی را کشف کرده‌ایم که با ارسال پیام، اطلاعیه و توصیه‌های متناسب با شرایط به مشتریان کمک می‌کنند.» کلان‌ داده و حجم بالای داده‌هایی که اکنون در سراسر دنیا در حال جمع‌آوری است، یکی دیگر از نیروهای محرک گسترش هوش مصنوعی به شمار می‌رود. طبق ارزیابی‌های شرکت IBM، در دنیا روزانه ۵/ ۲ کویینتیلیون بایت داده تولید می‌شود و ۹۰ درصد داده‌هایی که تاکنون تولید شده در ۲ سال گذشته بوده است. بنگاه‌های اقتصادی به هوش مصنوعی نیاز دارند تا الگوها و رفتار مشتریان خود را شناسایی کنند، برای بهره‌وری بیشتر به اتوماتیک‌سازی روی بیاورند و به کارمندان خود کمک کنند در کارشان هوشمندتر باشند.

2) استارت‌آپ‌های چت‌بات

چت‌بات‌ها سرویس‌های اتوماتیک‌سازی شده هستند که با انسان و به‌ویژه مشتریان به واسطه چت، تعامل برقرار کرده و اطلاعات می‌دهند. هوش مصنوعی یکی از تکنولوژی‌هایی است که به رواج چت‌بات‌ها کمک می‌کند. آشو گارگ، از شرکای شرکت سرمایه‌گذاری Foundation Capital، می‌گوید: «به کمک هوش مصنوعی، شاهدیم که چت‌بات‌ها در سال ۲۰۱۶ رواج یافتند و حالا با شروع سال ۲۰۱۷ انتظار داریم این رویداد به ایجاد نوآوری‌های بیشتر در عرصه بنگاهی منجر شود.» کسب‌وکارها برای کاهش هزینه‌های خدمات مشتری و نیز هزینه اعزام نماینده‌های خدمات مالی و بیمه به شرکت‌ها، هر چه بیشتر به چت‌بات‌ها روی می‌آورند. تحقیقات موسسه گارتنر نشان می‌دهد بیش از ۸۵درصد تعاملات با مشتریان تا سال ۲۰۲۰ دیگر انسانی نخواهد بود و چت‌بات‌ها ظرف پنج سال آینده بیشترین کاربرد را در این زمینه خواهند داشت. گارگ می‌گوید: «در سال ۲۰۱۷ شاهد گسترده‌تر شدن جریان پلت‌فرم‌های پیام‌رسان مانند واتس‌اپ، کیک، وی‌چت و... خواهیم بود که محرک نوآوری و رقابت سالم در این زمینه خواهند بود. پیشرفت هوش مصنوعی باعث می‌شود چت‌بات‌ها پیوند بیشتری با شرکت‌ها پیدا کنند و نحوه تعامل و ارتباط مردم با کسب‌وکارها را تغییر دهند.»

3) استارت‌آپ‌های امنیت سایبری

امنیت سایبری مساله‌ای بود که در سال ۲۰۱۶ به واسطه درگیری‌های پنهان iOS اپل با FBI و داستان‌هایی در مورد حملات سایبری به برخی کسب‌وکارها، زیاد در مورد آن شنیدیم. بسیاری از کارشناسان معتقدند فضای امنیت سایبری در سال ۲۰۱۷ رشد بیشتری خواهد داشت. هوش مصنوعی در امنیت سایبری در سال ۲۰۱۷ نیز نقشی فزاینده ایفا خواهد کرد. یکی از دلایل کافی نبودن امنیت سایبری نبود مهارت‌های لازم برای پر کردن مشاغل در این زمینه است. طبق اعلام شرکت سیسکو، حدود یک میلیون شغل در حوزه امنیت سایبری در سراسر دنیا خالی است. همزمان، انتظار می‌رود تعداد مشاغلی که در این حوزه ایجاد می‌شود، تا سال ۲۰۱۹ به ۶ میلیون برسد. نیت لوک، از شرکای شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کین اندرسون می‌گوید: «شرکت‌هایی که در سال ۲۰۱۶ به دنبال بالا بردن امنیت سایبری خود بودند، به سرمایه‌گذاری در نرم‌افزارها و دیگر اپلیکیشن‌های ساخته‌شده روی آوردند. امنیت مساله‌ای پیچیده و مدیریت آن دشوار است. با اینکه بنگاه‌های اقتصادی زیادی به سرمایه‌گذاری در حوزه امنیت خود روی ‌آورده‌اند، در سال ۲۰۱۷ شاهد خواهیم بود نقش ارائه‌دهندگان خدمات امنیت سایبری برای کمک به کاهش ریسک سازمان‌ها در این زمینه اهمیت چشمگیری خواهد یافت.»

منبع: CIO