دنیای اقتصاد: دو عضو شورای شهر تهران پشت صحنه ترافیک مهندسی‌شده ۴۵ روز اخیر را تشریح کردند.

سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران روز گذشته درباره ترافیک ساختگی با دفاع از فرضیه‌ای که این روزها در بین مدیران شهری درباره ترافیک هدایت‌شده و دست‌ساز در معابر شهر تهران مطرح است اعلام کرد: طی یک ماه و نیم اخیر دو مدیر ارشد ترافیک شهر تهران تغییر کردند، به‌طوری که اکنون بازتاب انتصاب جدید در پلیس راهور و معاونت حمل و نقل و ترافیک که کاملا در خیابان‌های شهر تهران قابل ردیابی است نشان می‌دهد، در حال حاضر سطح همکاری بین پرسنل و کارشناسان با مدیران ارشد مجموعه مدیریت ترافیک شهر تهران به مراتب نسبت به قبل کاهش پیدا کرده‌ است.

محمدمهدی تندگویان عضو شورای شهر تهران با توضیح دقیق درباره کاهش افت سطح همکاری، بازی یک تیم فوتبال در قبل و بعد از تغییر سرمربی را مثال زد و گفت: بازیکنان یک تیم ممکن است بعد از تغییر سرمربی هم در زمین بازی کنند، اما نوع بازی آنها به‌صورتی مهندسی شود که به جای گل زدن، گل بخورند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» در هفته‌های اخیر بعد از آنکه موضوع ترافیک پیچیده در معابر شهر تهران ابتدا از سوی شهروندان سپس از سوی برخی اعضای شورای شهر زیر ذره‌بین قرار گرفت یک فرضیه در مورد مصنوعی بودن ترافیک با تاکید بر تعقیب یک هدف توسط گروهی از متولیان ترافیک مطرح شد. در قالب این فرضیه که دیروز از سوی عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران مورد اشاره قرار گرفت گفته می‌شود سرمایه‌گذاری حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی مدیریت شهری در پروژه احداث نمایشگاه شهر آفتاب در بیرون از شهر تهران و ناکامی در انتقال نمایشگاه‌های دوره‌ای داخل پایتخت به شهر آفتاب، عامل اصلی ترافیک هدایت‌شده در ۴۵ روز اخیر تهران به حساب می‌آید. به این معنا که چون عوامل ساخت نمایشگاه شهر آفتاب موفق نشده‌اند متولیان برگزاری نمایشگاه‌های دائمی را از سه محل «محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران»، «مصلی» و حتی محل برگزاری نمایشگاه‌های شهرداری در پارک گفت‌وگو به سمت شهر آفتاب هدایت کنند به نوعی تصمیم گرفته‌اند با یک روش «دست‌ساز» بار تردد خودروهای شخصی را به‌گونه‌ای هدایت کنند که خیابان‌ها و معابر شهر به ویژه در اطراف این سه محل افزایش پیدا کند تا بتوانند از این طریق متولیان برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در شهر تهران را مجبور به انتقال به شهر آفتاب کنند.

تندگویان در مورد نوع ترافیک مهندسی‌شده نیز عنوان کرد: از آنجا که حتی در روزهایی که نمایشگاه برگزار نمی‌شود حجم ترافیک در معابر شهری پایتخت بالا است به نظر می‌رسد ترافیک هدایت‌شده به این شکل مهندسی می‌شود که عملا اقدامی برای مدیریت واقعی آن انجام نمی‌شود. به این معنی که ترددها بدون مدیریت انجام می‌شود و بخشی از وظایف متولیان ترافیک در کنترل و هدایت خودروها به حالت تعلیق درآمده است.

او درخصوص چرایی منتقل نشدن محل برگزاری نمایشگاه از درون شهر به محل نمایشگاه شهر آفتاب اظهار کرد: در دولت اصلاحات بحث واگذاری نمایشگاه سئول به بخش خصوصی مطرح بود و حتی جزو سیاست‌های اصل ۴۴ قرار گرفت، با این حال به دلیل ممانعتی که در زیرمجموعه وزارت صنعت است، این مهم محقق نشد.

او به مقاومت در بدنه دولت برای عدم واگذاری اشاره کرد و افزود: در شهرداری تهران نیز هرجا بحث درآمد مطرح است، برون‌سپاری سخت می‌شود، به گونه‌ای که سال‌ها است اصرار داریم بسیاری از موارد به دفاتر خدمات الکترونیک منتقل شود، اما عملا ۳۰ درصد اتفاقات در این دفاتر رخ داده و ۷۰ درصد امور در مناطق انجام می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه معنای واگذاری متفاوت است، اظهار کرد: براساس قانون باید نمایشگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود، اما در ایران نمایشگاه‌ها به‌عنوان مابه‌التفاوت دیون واگذار می‌شوند. تندگویان در مورد واگذاری شهر آفتاب نیز با تاکید بر اینکه این نمایشگاه به‌عنوان مابه‌التفاوت دیون می‌خواهد به بانک شهر واگذار شود، گفت: معنای واگذاری متفاوت است، چراکه در واگذاری به بخش خصوصی باید مزایده برگزار شده و مدیریت به فرد اصلح‌ واگذار شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود، علت اصلی عدم واگذاری نمایشگاه‌ها به بخش خصوصی را رانت اعلام کرد و افزود: رانت‌هایی که در زمینه برگزاری نمایشگاه است، مانع بزرگی است. هرچند که وجود نیروی انسانی زیاد، درآمد و همچنین نگاه دولت به نمایشگاه که آن را یک امتیاز دولتی می‌بیند، از علل اصلی ناموفق بودن در بخش خصوصی است.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران همچنین درخصوص شهر آفتاب با بیان اینکه بنده بارها اعلام کردم که به هیچ وجه موافق نیستم که شهرداری سایت نمایشگاهی بسازد، چراکه نه جزو شرح وظایف آن است و نه برنامه و درآمدی دارد، گفت: ایجاد نمایشگاه شهر آفتاب در شورای دوم به تصویب رسید و بر هر اساسی شورای دوم، نمایشگاه سئول را یک دلیل ترافیکی و علت قفل شدن تهران می‌دانست، برهمین اساس با یک مصوبه شتابزده شهرداری را ملزم می‌کند که مانع برگزاری نمایشگاه شود، این در حالی است که شهرداری در جایگاهی نیست که بتواند مانعی برای برگزاری نمایشگاهی شود. در این فضای شتابزده از شهرداری خواسته شد یک سایت نمایشگاهی نیز بسازد هرچند که در شورای دوم مسائلی درخصوص برون‌سپاری به بخش خصوصی و ساخت شهر آفتاب از طریق جذب سرمایه‌گذاری خصوصی مطرح شده بود اما شهرداری نتوانست نسبت به جذب بخش خصوصی اقدام کند و از سرانه شهر، شهر آفتاب را ساخت.

تندگویان با بیان اینکه تاکنون ۱۷۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت فاز اول نمایشگاه شده است، گفت: ساخت شهر آفتاب توسط شهرداری اقدام صحیحی نبود اما حالا که سایتی با ۱۷۰۰میلیارد تومان هزینه ساخته شده است که باید از آن بهره‌برداری شود، حتی برای دسترسی به آن مترو نیز ساخته شده، لازم است در این سایت نمایشگاه برگزار شود ولی به دلیل درگیری‌هایی که به بین دولت و شهرداری وجود دارد، یک صنعت در حال متضرر شدن است. تندگویان گفت: نمایشگاه شهر آفتاب تمام زیرساخت‌ها را ندارد اما به وجود آوردن آن کاری ندارد، در شهر آفتاب میزان و ظرفیت فضاهای مسقف کم است اما توسعه سایت گران نیست.

او با بیان اینکه در حال حاضر نمایشگاه شهر آفتاب ۳۵ هزار متر مربع است که باید فضای مسقف آن به سه برابر افزایش پیدا کند، گفت: نهایتا با ۴۰۰ میلیارد تومان می‌توان کل متراژ مورد نیاز تا فاز ۳ برگزاری نمایشگاه را ایجاد کرد و بعد از برگزاری از خود نمایشگاه درآمد کسب کرد. او در عین حال با طرح این سوال که اگر شهرداری برای ساماندهی برگزاری نمایشگاه‌ها به احداث شهرآفتاب پرداخته است، پس چرا همزمان در بوستان گفت‌وگو و مصلی نمایشگاه برگزار می‌کند، افزود: بارها از رئیس شورای شهر درخواست شده است که یک شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه در تهران تشکیل و یک جدول کلی برای نحوه برگزاری نمایشگاه‌های پایتخت ارائه شود.

ترافیک تهران عادی نیست

او با اشاره به این موضوع که ممکن است یکی از گره‌های ترافیکی شهر تهران برگزاری نمایشگاه در سئول باشد، تصریح کرد: مدل ترافیک شهر تهران در یک ماه و نیم گذشته معقول نیست. این درحالی است که مطابق بررسی‌های انجام شده در شاخصه‌های ترافیکی شهر تهران تغییر چندانی در بحث تولید خودرو، شبکه‌های بزرگراهی و شرایط آب و هوایی ایجاد نشده است اما شاهد ترافیک متفاوتی در معابر شهری تهران هستیم. او ادامه داد: نکته مهم دیگر آنکه قفل بودن خیابان‌های شهر حتی در ساعت‌هایی که نمایشگاهی درون شهر برگزار نمی‌شود، تسری ترافیک به تمامی مناطق شهر و حتی ساعات بعد از نیمه شب این فرضیه را ایجاد می‌کند که ترافیک فعلی پایتخت به دلیل مواجهه چندین نهاد با یکدیگر برای زیرسوال بردن یکدیگر شکل گرفته است.

تندگویان تاکید کرد: البته از آنجا که موضوع ترافیک همچون آلودگی هوا یک موضوع بین بخشی است، باید به این موضوع توجه داشت که فقط شهرداری نمی‌تواند در آن دخیل باشد. به‌عنوان مثال در موضوع آلودگی هوا ساخت خودرو و سوخت غیراستاندارد در اختیار مدیریت شهری نیست اما این موضوع را باید پذیرفت که اگر شهرداری به جای توسعه شبکه بزرگراهی، به توسعه خطوط مترو و سایر زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی اقدام می‌کرد، آنگاه می‌توانستیم از شهروندان انتظار داشته باشیم به جای خودروی شخصی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. تندگویان اضافه کرد: در واقع نشانه‌ها حاکی از آن است که برخی به نوعی ترافیک تهران را به سمت قفل شدن هدایت می‌کنند، از این‌رو به نظر می‌رسد بخشی از ترافیک تهران ساختگی است که به دلیل عدم رسیدگی و ساماندهی از سوی نهادهای متولی کنترل ترافیک شهری است.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز روز گذشته در نشستی جداگانه، به موضوع قضاوت زودهنگام برخی مدیران شهری درخصوص خواسته شهروندان اشاره کرد. او معتقد است که در حال‌حاضر در ساعات پیک ترافیک به شأن شهروندان در وسایل حمل و نقل عمومی توهین می‌شود و این در حالی است که مدیریت شهری گمان می‌کند می‌تواند از طریق ساخت بزرگراه و تشویق مردم به استفاده از خودروهای شخصی به معضل ترافیک پایان دهد.

او افزود: این موضوع قابل رد کردن نیست که ساخت بزرگراه به معنای دعوت مردم به پیچیده شدن ترافیک از طریق استفاده از خودروهای شخصی است. حافظی تاکید کرد: اگر با توسعه مناسب زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، امکان ایجاد دسترسی عادلانه به خطوط مترو و اتوبوس را برای شهروندان ایجاد کنیم آن وقت می‌توان انتظار داشت که آنها از وسایل حمل و نقل عمومی در ساعات پیک ترافیک استفاده کنند.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اعلام شده بود فشاری برای تغییر پلیس راهور تهران بوده است، گفت: موضع‌گیری‌های ناجا از تعاریف قانون خارج بود. بازهم بر این اعتقاد هستم که با فشار شهرداری تهران این جابه‌جایی صورت گرفته است. حتما حجت و دلیلی نیز وجود داشته است که این موضوع را عنوان می‌کنند و اگر نیاز باشد در مراجع قضایی پاسخگو خواهم بود.

علائم ترافیک غیرعادی