دنیای اقتصاد: روز چهارشنبه جان کری وزیر امور خارجه از اقدام آمریکا درباره رای ممتنعش در شورای امنیت دفاع کرد. این دفاع پس از آن صورت گرفت که مقامات اسرائیلی به شدت از رفتار ایالات متحده انتقاد کردند.

به گزارش رویترز، جان کری با تشریح چشم‌انداز صلح اسرائیلی- فلسطینی، به انتقادهای تندی که نخست‌وزیر و دولتمردان اسرائیلی از رای ممتنع آمریکا به قطعنامه اخیر شورای امنیت در محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیلی بیان کرده بودند، پاسخ داد.کری در یک سخنرانی که به طرزی غیرمعمول برای او طولانی بود و یک ساعت و نیم ادامه داشت، تاکید کرد که با توجه به رکود چند ساله گفت‌وگوهای صلح اسرائیلی- فلسطینی، قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت آخرین تلاش برای حفظ راهکار سیاسی «دو کشوری» بوده است.بنیامین نتانیاهو دولت آمریکا را به ریاست‌جمهوری باراک اوباما متهم کرده که با دخالت فعالانه در تهیه قطعنامه‌ای که روز جمعه ۲۳ دسامبر در شورای امنیت به تصویب رسید، از «پشت به اسرائیل خنجر زده است.»با این حال جان کری در سخنرانی چهارشنبه در میان شماری از دیپلمات‌های آمریکایی در وزارت امور خارجه در واشنگتن، با پاسخ به انتقادهای تند مطرح شده از سوی اسرائیل گفت: «اسرائیل باید انتخاب کند که می‌خواهد یک کشور یهودی باشد یا کشوری که دموکراتیک است.»به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، ادامه اشغال کرانه باختری و گسترش خانه‌سازی‌های اسرائیلی در این مناطق، موجب شده که صدها هزار اسرائیلی در سرزمین‌هایی که قرار بود کشور مستقل فلسطین روی آنها ایجاد شود، زندگی کنند. کری تاکید کرد که شمار شهرک‌نشین‌های اسرائیلی در کرانه باختری به‌شدت افزایش یافته؛ شهرک‌ها حتی به مرز اردن هم رسیده و فلسطینی‌ها به‌شدت نومید شده‌اند. به گفته جان کری، شمار یهودیانی که در شهرک‌های غیرقانونی زندگی می‌کنند تقریبا معادل فلسطینیان کرانه باختری شده است.جان کری گفت راهکار دو کشوری با تهدید جدی روبه‌رو است و افزود: «هر انسانی که در فکر صلح است باید درباره خطر شهرک‌ها هوشیار باشد.»وزیر خارجه آمریکا که به‌زودی این مقام را ترک می‌کند، گفت: «اگر بگذاریم که راه‌حل دو کشور با فروپاشی روبه‌رو شود، دیگر نمی‌توانیم به‌صورت مناسب از اسرائیل دفاع و مراقبت کنیم؛ این یک حقیقت است و رای داده شده در شورای امنیت به‌خاطر حفظ این راه‌حل بوده است.» جان کری گفت: «دستور کار رژیم اسرائیل برای ادامه شهرک‌سازی‌ها آینده خود اسرائیل را هم با خطر روبه‌رو کرده است.»جان کری که با هجمه سنگین تبلیغاتی رژیم اسرائیل روبه‌رو شده است، در سخنان خود به اسرائیل یادآوری کرد که «دولت اوباما تنها دولتی بود که همواره در برابر تمامی جامعه جهانی ایستاد تا از اسرائیل حمایت کند» و تنها در مورد قطعنامه اخیر بود که از حق وتو استفاده نکرد و رای ممتنع داد.جان کری توضیح داد که چرا دولت آمریکا بر این باور است که قطعنامه اخیر با ارزش‌های آمریکایی که حمایت از اسرائیل و ایستادگی قاطعانه در کنار اسرائیل نیز در صدر این ارزش‌ها است، مطابقت دارد. وزیر خارجه آمریکا گفت سیاست‌های کشورش ده‌ها سال از سوی همه دولت‌های آمریکا از هر دو حزب رعایت شده و هیچ دولتی در آمریکا شهرک‌سازی‌ها را قبول نکرده است. کری خواهان آن شد که همه قطعنامه‌های شورای امنیت، از قطعنامه ۱۸۱ تا ۲۴۲ که ده‌ها سال پیش تصویب شده تا قطعنامه ۲۳۳۴ که پنج روز قبل تصویب شد، رعایت شود و مرزهای آتی اسرائیل و فلسطینیان در توافق نهایی میان طرفین براساس مرزهای قبل از جنگ سال ۱۹۶۷ باشد، اما بنیامین نتانیاهو علنا گفته است، قطعنامه اخیر را اجرا نخواهد کرد.

واکنش اسرائیل به سخنان کری

درست دقایقی پس از سخنرانی وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به این سخنان واکنش تندی نشان داد. نتانیاهو تنها دقایقی پس از پایان نطق جان کری در واشنگتن، در بیت‌المقدس پشت تریبون قرار گرفت و کری را به سختی مورد حمله قرار داد و سخنان او را اظهاراتی «وسواسی علیه شهرک‌نشین‌های اسرائیلی» توصیف کرد. نتانیاهو گفت: «حقیقت این است که از این سخنان کری غافلگیر و عمیقا مایوس شدم؛ این همه چیزی است که یک وزیر خارجه آمریکا- این ابر قدرت جهان- بگوید؟»