پس لرزه‌های افشای یک سخنرانی

دنیای اقتصاد: جدال برسر افشای سخنان وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، روز گذشته نیز در مجلس شورای‌ اسلامی ادامه داشت.در حالی که برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بیانیه‌ای اقدام اخیر جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای‌ مجلس در انتشارفایل صوتی سخنان محمدجواد ظریف در جلسه اخیر کمسیون امنیت ملی را محکوم کردند، از آن سو جمعی دیگر از نمایندگان در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس خواستار پخش فایل صوتی اظهارات وزیر امور خارجه در مجلس شدند و در اقدامی دیگرنیز طی نامه‌ای به وزیر امور خارجه از مواضع شجاعانه وی و پذیرش یک اشتباه تقدیر کردند. واژه «پذیرش اشتباه» از سوی محمدجواد ظریف پس از افشای محتوای جلسه ۲۸‌آذر محمدجواد ظریف، ازسوی جواد کریمی‌قدوسی یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باب شد.

کریمی قدوسی که خود در آن جلسه که برای‌ توضیح وزارت خارجه در مورد تمدید تحریم‌های معروف به «آیسا» برگزار شده بود حضور نداشت، یک‌روز پس از آن اقدام به انتشاربخش‌هایی از سخنان ظریف در آن جلسه کرد و اعلام کرد که ظریف درآن جلسه به اشتباهش در اعتماد به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعتراف کرده است.

اقدامی که اعتراض وزارت خارجه و برخی دیگر از نمایندگان مجلس رادر پی داشت. پس از آن این نماینده منتقد مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد که فایل صوتی جلسه مذکور از سوی ۱۲ نماینده اصولگرای‌ مجلس استماع شده و در ادامه او یک بار دیگربخش‌هایی از سخنان محرمانه وزیر امور خارجه را به‌صورت مکتوب در اختیار برخی از رسانه‌ها قرارداد. البته داستان به این جا ختم نشد و به رغم وجود ۱۲ امضا پای متن منتشرشده از فایل صوتی مذکور، کمال دهقانی فیروزآبادی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگویی تاکید کرد که تنها پنج نفر از ۱۲ امضاکنندگان فایل صوتی سخنان ظریف را شنیده‌اند و بقیه به درخواست کریمی قدوسی بدون شنیدن فایل آن متن را امضا کردند. به گزارش خبرآنلاین، او همچنین در آن گفت‌وگو تاکید کرد که «صحبت‌های آقای ظریف مقدمه و موخره‌ای داشت که ایشان آنها را نیاورده و به‌علاوه تقدم مطالب نیز برهم خورده است.» این ماجرا که با انتقادشدید اکثر اعضای کمیسیون امنیت ملی روبه روبه شده بود، موجب شد تا آنها عصر روز یکشنبه برای‌ دلجویی از وزیر امور خارجه به دفتر او مراجعه کنند.

بیانیه کمیسیون امنیت ملی

باتمام اینها این ماجرا روز گذشته نیز درمجلس ادامه داشت، تا آنجا که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای‌ اسلامی در بیانیه‌ای تاکید کرد: اصرار بر افشا و انتشار مطالب به‌صورت ناقص و گزینشی گناهی نابخشودنی و خدمت به دشمنان انقلاب اسلامی است که مراجع ذی‌صلاح باید به آن رسیدگی کنند. به گزارش «ایرنا» در این بیانیه که دیروز علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی در حاشیه جلسه علنی مجلس در محکومیت اقدام جواد کریمی‌قدوسی در بین خبرنگاران توزیع کرد، آمده است: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های مجلس از حساسیت و ظرافت‌های ویژه‌ای برخوردار است که بی‌توجهی به قواعد حاکم بر آن می‌تواند به منافع ملی نظام ضربه بزند. این بیانیه می‌افزاید: حضور منظم وزرای‌ خارجه و اطلاعات، کشور،‌ دفاع و فرماندهان نیروهای مسلح در این کمیسیون نشان‌دهنده میزان اهمیت حفظ اسرار نظام در این جایگاه مهم است.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: حادثه تلخی که هفته گذشته پس از جلسه مشترک وزیر امور خارجه و معاونان این وزارتخانه و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اتفاق افتاد هنجارشکنی و حاشیه‌سازی بی‌منطقی بود که اکثریت قریب به اتفاق اعضای این کمیسیون نسبت به آن معترض هستند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای‌ اسلامی در این بیانیه یادآور شد: سخنی که وزیر امور خارجه در این جلسه اعلام کرد نه اشتباه در برجام بود و نه اشتباهی در سیاست‌های راهبردی نظام، بلکه صرفا اشاره‌ای بود به یک اشتباه در اعلام موضع.

اخبار ضد و نقیض در مورد بیانیه

در همین حال روز گذشته اخبار متناقضی در مورد تایید این بیانیه از سوی سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی مجلس مطرح بود. در حالی که «ایسنا» به نقل از نقوی حسینی اعلام کرد «بیانیه کمیسیون امنیت ملی در مورد اقدام کریمی‌قدوسی در انتشار اظهارات منتسب به ظریف در جلسه این کمیسیون، بیانیه رسمی کمیسیون است.» او در گفت‌وگو با الف اظهار کرد: امروز پس از اینکه از صحن علنی بیرون آمدم خبرنگاران در مورد بیانیه کمیسیون امنیت ملی از من سوال کردند که من گفتم باید در ابتدا مطلع شوم که آیا به امضای رئیس کمیسیون رسیده است یا خیر و سپس می‌توان اسم آن را بیانیه گذاشت؛ چراکه بیانیه باید به امضای رئیس کمیسیون برسد.

وی تصریح کرد: بنده از رئیس کمیسیون امنیت ملی در این خصوص سوال کردم و ایشان گفتند که این بیانیه را امضا نکرده‌اند، بنابراین باید تاکید کنم که این بیانیه کمیسیون امنیت ملی نبوده است؛ چراکه نه به امضای رئیس کمیسیون رسیده و نه در کمیسیون هم تصویب شده است؛ بلکه این بیانیه از سوی تعدادی از نمایندگان در سربرگ مجلس شورای اسلامی نوشته شده که تا جایی که بنده آن را دیدم نه امضایی و نه تاریخی در آن ذکر شده است.

شکایت از کریمی قدوسی به هیات نظارت

همزمان با صدور این بیانیه اردشیر نوریان، عضو هیات نظارت بررفتار نمایندگان از شکایت تعدادی از اعضای این کمیسیون به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از کریمی قدوسی خبر داد. به گزارش «ایسنا» نوریان در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: آقای کواکبیان متن شکایت از آقای کریمی‌قدوسی را تهیه کرده که به امضای تعدادی از اعضای کمیسیون ملی رسیده و این شکایت به هیات نظارت نیز ارائه شده است.در کنار این اقدام‌ها در محکومیت عملکرد اخیر جواد کریمی‌قدوسی، روز گذشته علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای‌ اسلامی نیز با بیان اینکه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیر اقدام کریمی قدوسی است، گفت: وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نگفته بود که در مورد برجام اشتباه کرده است. علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این باره گفت: بارها و بارها درباره این نوع رفتارها به کریمی قدوسی تذکر داده‌ام. به گزارش الف او تاکید کرد: فایل صوتی مذکور به هیچ‌وجه قابل پخش نیست و اگر کسی تخلفی در این باره انجام داده است، باید پاسخگو باشد. ازسوی دیگر حمید ابوطالبی معاون سیاسی رئیس‌جمهوری با انتشار مطلبی در توییتر به انتشار اظهارات وزیر امور خارجه در جلسه ۲۸ آذرماه با اعضای کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس واکنش نشان داد و نوشت: آنقدر اثبات «اشتباه» برای‌ افشاکنندگان مذاکرات محرمانه مجلس مهم بود که اثبات کردند «متن برجام» نقض نشده است؛ این اقدام خنجری بر پشت مذاکرات آتی است.

ادعای جدید کریمی قدوسی

باتمام این انتقادها کریمی‌قدوسی روز گذشته در واکنش به بیانیه کمیسیون امنیت‌ملی درباره اقدام اخیر وی، ادعاهای جدیدی را مطرح کرد. ادعاهایی که البته از سوی وزارت خارجه نیز بی‌پاسخ نماند. به گزارش «ایسنا» کریمی قدوسی درجمع خبرنگاران پارلمانی گفت: کمیسیون امنیت هیچ گونه جلسه‌ای برای‌ بیانیه اخیر نداشته است.

به گزارش «ایسنا» او با بیان این ادعا که «جان کلام آقای ظریف، اعتراف به اشتباه در اعتماد به آقای کری بود»، گفت: اشتباه آقای ظریف این بود که به قول جان کری اعتماد کرد که گفته بود انتخابات آینده را خانم کلینتون می‌برد و تمام تخم مرغ‌ها را در سبد رای‌ آوردن خانم کلینتون گذاشتند. اما با انتخاب ترامپ دستشان برای‌ ارتباط با ترامپ قطع شد و آقای ظریف حالا در تلاش است تا به نوعی با تیم ترامپ و وزیر امور خارجه جدید آمریکا ارتباط بگیرد. به گزارش خبرآنلاین او همچنین گفت: ظریف در نهایت، تلاش کرد تا از طریق خانم موگرینی این ارتباط برقرار شود. وی گفت: براساس اطلاعات به‌دست آمده، خانم موگرینی قرار است طی دو روز آینده به همین منظور سفری به آمریکا داشته باشد.

پاسخ وزارت خارجه به ادعاهای جدید

در همین ارتباط اداره روابط‌عمومی وزارت امورخارجه در واکنش به تازه‌ترین اظهارات کریمی‌قدوسی در پاسخ به بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اصرار آقای کریمی‌قدوسی بر اقدام غیراخلاقی، غیرقانونی، غیرمنطقی و غیرشرعی خود اگرچه دیگر و هرگز برای مردم شریف و آگاه جای تعجب ندارد، اما شدیدا جای تاسف دارد.

به گزارش «ایرنا» اداره روابط‌عمومی وزارت امورخارجه افزود: متاسفانه ایشان در ادامه سلسله بداخلاقی‌های خود اتهامات واهی و ناراست دیگری را به وزارت امور خارجه و شخص وزیر محترم امور خارجه نسبت داده است که حتی به نظر می‌رسد با توجه بی‌مبالاتی ایشان در اظهارات نادرست و خلاف واقع، ارزش تکذیب نیز نخواهد داشت؛ اما صرفا برای تنویر افکار خوانندگان احتمالی مطالب طرح شده توسط ایشان لازم می‌داند نکاتی را به اختصار بیان کرد. در ادامه پاسخ وزارت‌خارجه آمده است: همه کسانی که با وزیر امور خارجه از نزدیک کار می‌کنند و در ماه‌های پیش از انتخابات آمریکا در جلسات مختلف درون و برون سازمانی و در نشست‌های تخصصی و کارشناسی و استراتژیک با ایشان حضور داشته‌اند، می‌دانند که یکی از معدود نظرات کارشناسی واقع‌بینانه و دقیق درباره انتخابات آمریکا از سوی ایشان ارائه شده که پیروزی آقای ترامپ در انتخابات را با ارائه ادله و با استناد به استدلال‌های متعدد دور از انتظار نمی‌دانسته و نتیجه به‌دست آمده در این انتخابات را بسیار محتمل می‌دانستند؛ موضوعی که برای دیگران نه در ایران، بلکه در سایر نقاط جهان چندان قابل پیش‌بینی نبود. در پایان مجددا تاکید می‌کنیم، دیگر اتهامات و اظهارات نسنجیده و ناروای نامبرده درخصوص تلاش برای ارتباط‌گیری با تیم جدید هیات حاکمه آمریکا همانند بقیه‌ سخنان قبلی ایشان در مورد شخص وزیر امور خارجه، در شکل خوش‌بینانه آن حاکی از بی‌اطلاعی و ناآگاهی و در شکل دیگر آن باز هم ناشی از توهمات و بداخلاقی‌های تکراری و کسل‌کننده دیگر ایشان است که دیگر چندان قابل‌اعتنا نیست و نیاز به تکذیب مجدد هم ندارد.