دو ابزار عبور از خط قرمز آبی

دنیای اقتصاد: هشدار جدی است! پیش‌بینی‌ها از در پیش بودن سال دشوار آبی در سال ۹۶ حکایت دارد. این موضوعی است که روز گذشته در نشست سالانه معاونان بهره‌برداری شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی سراسر کشور اعلام شد. جدیدترین آمارها نشان می‌دهد ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا ۷ دی در سال آبی ۹۶-۹۵ بالغ بر ۴۴ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۶۷ میلیمتر) معادل ۳۴ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۰۱میلیمتر) ۵۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مطابق آمارهای شرکت مدیریت منابع آب کشور، حجم بارش‌ها از اول مهر تا ۷ دی ماه معادل ۷۲.۵۱۳ میلیارد مترمکعب است. این آمارها نشان می‌دهد که حجم بارش‌ها در سال جدید آبی، نسبت به سال گذشته نصف شده است. بر این اساس، مسوولان وزارت نیرو تصمیم دارند از دو ابزار برای مقابله با بحران پیش رو استفاده کنند. یک ابزار در حوزه بهره‌برداری آب و فاضلاب است؛ به طوری‌که مطابق ماموریت وزارت نیرو به مدیران، بهره‌برداری از تجهیزات، حفظ تاسیسات و کاهش استهلاک آنها باید با شیوه‌های نوین و مدرن در دستور کار متولیان این بخش در سال آبی جاری قرار گیرد. ابزار دوم در حوزه مشترکان آب است که مسوولان وزارت نیرو پیشنهاد جریمه مشترکان پرمصرف آب را به دولت ارائه کرده‌اند که در صورت تصویب در هیات دولت، امکان برخورد قانونی با مشترکان پرمصرف آب در کشور را فراهم می‌کند. سابقه برخورد با مشترک پرمصرف آب به حدود ۱۵ سال قبل بازمی‌گردد که به‌دلیل شرایط خاص آن سال این موضوع در دولت تصویب شد، اما با اجرای آن برای دوره محدودی، مجوز آن منقضی شد. حال با در پیش بودن سال سخت کم آبی، وزارت نیرو مجددا دنبال این است که از این ابزار برای مدیریت مصرف آب استفاده کند.

قائم‌مقام وزیر نیرو در نشست سالانه معاونان بهره‌برداری شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی با اعلام اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از در پیش بودن سال دشوار آبی در سال آینده است و باید سطح آمادگی خود را برای ارائه خدمات افزایش دهیم، اعلام کرد: بهره‌برداری از تجهیزات، حفظ تاسیسات و کاهش استهلاک آنها از ماموریت‌های اصلی فعالان بخش بهره‌برداری آب و فاضلاب است که باید با شیوه‌های نوین و مدرن انجام شود. ستار محمودی اظهار کرد: خدمت‌رسانی به حدود ۲۵ میلیون مشترک خدمات آب و فاضلاب در کشور موجب شده مردم به فعالیت و سرمایه کاری وزارت نیرو اعتماد داشته باشند. محمودی، سیاست وزارت نیرو را ارتقای کیفیت و استاندارد آب عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی هرچند آب به ابزاری برای افزایش رفاه تبدیل شده، اما ابزارهای مصرفی مردم همچون کولرها، ظرفشویی‌ها، لباسشویی‌ها و... آب زیادی مصرف می‌کنند و باید بهره‌برداران با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت به ارائه راهکار برای مدیریت مصرف در این حوزه بپردازند. محمودی همچنین در خصوص نحوه برخورد با مشترکان پرمصرف آب هم توضیح داد: وزارت نیرو اخیرا پیشنهادی را به دولت ارسال کرده که در صورت تصویب در هیات دولت امکان برخورد قانونی با مشترکان پرمصرف آب در کشور فراهم می‌شود. قائم‌مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه وزارت نیرو هیچ گاه به دنبال حرکات قهرآمیز و قطع آب مشترکان نیست، اظهار کرد: اما باید از ابزارها و اهرم‌های اقتصادی بازدارنده برای زمان‌های سخت کم‌آبی استفاده کنیم. این مقام مسوول با یادآوری اینکه این ابزارها به این شکل خواهد بود که آب‌بها از این مشترکان به صورت قیمت تمام شده آب یا یک مقدار بالاتر دریافت خواهد شد، تاکید کرد: این موضوع پیشنهاد شده و اینکه پذیرفته شود را باید به آینده موکول کنیم. اما هدف دولت از این کار این است که حداقل برای مشترکان پرمصرف، یارانه آبی از سوی دولت برای مصرف آنها پرداخت نشود. امیدواریم با دریافت قیمت تمام‌شده آب از مشترکان پرمصرف بتوانیم در جهت اصلاح الگوی مصرف آنها حرکت کنیم.

تدوین نظام جامع بهره‌برداری آب

حمیدرضا تشیعی، معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هم در این نشست با بیان اینکه ارائه خدمات به صورت پایدار و پیوسته مطابق با استانداردها و بهبود ظرفیت‌ها و سیستم‌ها هدف اصلی در بهره‌برداری است، گفت: هم‌اکنون بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایه در اختیار بهره‌برداران بخش آب و فاضلاب کشور است. وی با اعلام اینکه ارائه خدمات استاندارد در بهره‌برداری نیازمند توانمندی، اطلاعات، دانش، منابع مالی، سیستم‌ها و روش‌های نوین است، تصریح کرد: به دنبال افزایش مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های بهره‌برداری در تاسیسات آب و فاضلاب کشور هستیم. وی با اشاره به مقوله اقتصاد مقاومتی در حوزه بهره‌برداری از تاسیسات آب و فاضلاب هم اظهار کرد: تنوع‌بخشی به منابع مالی، مدیریت بحران‌های احتمالی، مدیریت تقاضا و مصرف و بهبود فرآیند نگهداشت دارایی‌های فیزیکی و ارتقای شایستگی‌های فردی نیروی انسانی برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی مورد نیاز است. معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار کرد: نظام جامع بهره‌برداری آب و فاضلاب در دستور کار قرار گرفته تا یک بار برای همیشه یک چارچوب اساسی برای بهره‌برداری تدوین شود.

فراز و فرود مالی طرح فاضلاب تهران

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران همچنین در حاشیه این نشست سالانه اعلام کرد: در بخش تکمیل طرح فاضلاب تهران تکیه ما بیشتر به بخش خصوصی است که برای این مساله نیز به‌طور میانگین به ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان آن هزینه شده است. محمد پرورش گفت: در گذشته دغدغه شرکت آب و فاضلاب استان تهران تنها بحث‌های کمی بود اما در حال حاضر کیفیت آب مشترکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. به گفته وی، در حال حاضر در استان تهران پروژه‌های متعددی را برای پایداری آب در نظر گرفته‌ایم به‌طوری‌که در حاشیه تهران و جنوب شهر تهران، در تمام مناطق یک پروژه پایدار در حال اجرا است و باید گفت که در جنوب تهران آب باکیفیت ارائه می‌شود. مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به پروژه رینگ استان تهران، گفت: این پروژه تضمین‌کننده پایداری آب تهران است به‌طوری‌که تا دو ماه آینده نیز قرار است وزیر نیرو و وزیر بهداشت ارتقای کیفیت آب جنوب و شرق تهران را به‌طور رسمی به مردم اطلاع‌رسانی کنند. وی تصریح کرد: در شرق و جنوب تهران به هیچ عنوان دغدغه‌ای برای کیفیت آب وجود ندارد و باید گفت که کیفیت آب در تمام مناطق تهران یکسان شده است. علاوه‌بر این نیز در غرب تهران یک پروژه از تصفیه‌خانه کن به عنوان طرح سلامت و در قالب رینگ تهران اجرایی شده است. پرورش با بیان اینکه خط غرب طرح سلامت در اواخر بهمن ماه با سرمایه ۲۵۰ میلیارد به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در حال حاضر کیفیت آب به صورت موردی در بالاترین سطح خود قرار دارد که با اجرای این چند پروژه دیگر هیچ مرزی بین آب شمال و جنوب وجود نخواهد داشت. مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه در استان تهران باید پروژه‌های زیادی به‌دلیل افزایش جمعیت اجرایی شود، بیان کرد: بنا داریم که هر دو ماه یک بار تصفیه‌خانه‌های فاضلاب را به بهره‌برداری برسانیم که در حال حاضر نیز تصفیه‌خانه میگون، لواسان، پرند، پردیس و شیوا آماده است.

وی در خصوص وضعیت آب و فاضلاب مسکن مهر پرند و پردیس، اظهار کرد: حدود یک سال قبل رسما اعلام کردیم که در مسکن مهر پرند و پردیس هیچ دغدغه‌ای برای تامین آب و حتی زیرساخت فاضلاب وجود ندارد و در حال حاضر نیز تنها نصب و مراحل پایانی طرح باقی مانده است. به گفته پرورش، در هیچ منطقه‌ای از تهران بحث نبود آب یا پساب وجود ندارد. پرورش در پاسخ به این سوال که آیا امسال تابستان شاهد افت فشار آب در تهران خواهیم بود، بیان کرد: بحث مدیریت فشار به صورت کامل برنامه‌ریزی شده به طوری‌که سناریوی این مساله نیز آماده است که سال گذشته با توجه به وضعیت خوب بارندگی این طرح اجرایی نشد و امسال نیز آخرین مرحله از مدیریت آب، مدیریت فشار تعیین شده است.