سقوط توپولف روسی

دنیای اقتصاد: یک هواپیمای روسی درحالی‌که حامل نیروهای نظامی روسی بود سقوط کرد. در این‌باره خبرگزاری‌های روسیه روز یکشنبه گزارش دادند: «یک هواپیمای وزارت دفاع آن کشور «با ۹۳ سرنشین» که از صفحه رادار ناپدید شده، احتمالا سقوط کرده‌است. آن‌طور که ارتش روسیه می‌گوید هواپیما حامل افرادی بوده که در راه سوریه بودند.» در ابتدای انتشار خبر هنوز از محل سقوط هواپیمای نظامی خبری در دست نبود و برای همین اخبار ضد و نقیضی منتشر شد. خبرگزاری ریانووستی گفته بود هواپیما احتمالا در مناطق کوهستانی «کراسنودار» سقوط کرده، درحالی‌که خبرگزاری تاس و اینترفاکس گفته بودند در دریای سیاه افتاده است. ساعاتی بعد نیز سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت دست‌کم یک جسد در شش کیلومتری ساحل دریای سیاه پیدا شده‌است.

شبکه خبری راشا تودی نیز ناپدید شدن هواپیما را تایید کرد و گفت این هواپیما ۹۱ سرنشین داشت. به گفته خبرگزاری فرانسه این هواپیما یک توپولف ۱۵۴ بود که ۸۳ مسافر و ۸ خدمه داشت. رویترز گفته است ۹۳ نفر در هواپیما بودند. شبکه خبری راشاتودی به نقل از یک مقام وزارت امور اضطراری روسیه می‌گوید: «اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که توپولف ۱۵۴ وزارت دفاع، پس از برخاستن از سوچی از صفحه رادار ناپدید شده است.»

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از مقامی دیگر گفته هواپیما تنها اندکی پس از برخاستن، درحالی‌که هنوز در آسمان روسیه بر فراز دریای سیاه بود، ناپدید شد. به گفته ارتش روسیه در میان سرنشینان هواپیما، شماری از نوازندگان ارتش که قرار بود در مراسم سال نوی میلادی در پایگاه حمیمیم ِ لاذقیه در سوریه برنامه اجرا کنند حضور داشته‌اند. ریانووستی به نقل از سازمان ترابری هوایی فدرال روسیه می‌گوید هواپیما «غیرنظامی نبود و متعلق به ارتش روسیه بوده است». شواهد نشان می‌دهد که توپولف ارتش روسیه پس از برخاستن از فرودگاهی در شهر آدلر در جنوب آن کشور، ناپدید شد. آدلر منطقه‌ای در سوچی در کرانه دریای سیاه است.

براساس آخرین اخبار منتشره از سوی خبرگزاری‌های روسی برخی تکه‌های لاشه هواپیمای روسی و یک جنازه مربوط به این هواپیما در دریای سیاه کشف شده است. خبرگزاری اسپوتنیک هم گزارش داد که تمام سرنشینان این هواپیما کشته شده‌اند. هواپیمای مذکور از سوچی حدود ساعت ۵:۲۰ صبح به وقت محلی پرواز کرد و حدود ساعت ۵:۴۰ ارتباط خود را از دست داد.

خبرگزاری روسی تاس اعلام کرده این هواپیما قدیمی بوده و در نزدیکی منطقه کراسنودار در جنوب روسیه سقوط کرده است. همچنین یک مسوول روس احتمال تروریستی بودن حادثه مذکور را رد کرده و خطای انسانی یا مشکل فنی را دلیل سقوط این هواپیما اعلام کرده است. این خبرگزاری افزود، بقایای این هواپیما در ۵/ ۱ کیلومتری سواحل سوچی یافت شده است. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرده که عملیات تحقیقات درباره هواپیمای مذکور را رهبری و اداره می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز اظهار کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه جزئیات سقوط هواپیما را دنبال می‌کند. گزارش شده است که پوتین امروز را به‌دلیل این سانحه که به مرگ ۹۳ تن منجر شد، عزای عمومی اعلام کرده است. به گفته وزارت دفاع روسیه ۹۳ نفر در این هواپیما بوده‌اند که ۶۵ نفر از آنان را اعضای گروه مشهور موسیقی الکساندروف تشکیل می‌دادند.

۹ خبرنگار، ۸ سرباز، دو کارمند دولت و ۸ خدمه پرواز مسافران دیگر این هواپیما بوده‌اند. مسافر دیگر این هواپیما الیزاوتا گلینکا، مشهور به دکتر لیزا بوده است که مدیرعامل بنیاد خیریه «فر اید» است. گلینا نخستین برنده جایزه دولتی حقوق بشر روسیه بوده است. روسیه که هم‌پیمان دولت بشار اسد در جنگ با شورشیان و گروه موسوم با داعش است، دست کم یک پایگاه هوایی در استان لاذقیه دارد. حدود دو ماه پیش در توافق‌نامه‌ای به نیروی هوایی روسیه اجازه «استفاده نامحدود» از پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه داده شده است. پایگاه حمیمیم به‌طور انحصاری در اختیار هواپیماها و نیروهای نظامی روسیه قرار دارد، اما هواپیماهای روسی از برخی تسهیلات فرودگاه بین‌المللی باسل اسد نیز استفاده می‌کنند.