دنیای اقتصاد - اصفهان: درحضور استانداران اصفهان و چهارمحال و بختیاری شیوه اجرای نظارت بر توزیع آب کشاورزی در حوضه زاینده‌رود مشخص شد.در جلسه‌ای که با حضور استانداران اصفهان و چهارمحال و بختیاری، نمایندگان کشاورزان و مدیران آب منطقه‌ای دو استان یاد شده در مهمانسرای استانداری اصفهان برگزار شد، پس از جمع‌بندی پیشنهادها، شیوه نامه اجرایی مشخص و به تصویب اعضا رسید. بر این اساس، نمایندگان صنف کشاورزان دو استان باید به‌منظور نظارت و پیگیری بر نصب ابزارهای هوشمند برای اندازه‌گیری در نقاط مجاز برداشت آب، جلوگیری از برداشت‌های مازاد بر مجوز، جلوگیری از تخصیص برداشت‌های غیرمجاز، رصد مداوم کیفیت آب و ساماندهی رودخانه زاینده رود اقدام‌های لازم را انجام دهند. این تصمیم به‌منظور تحقق مصوبات شورای هماهنگی مدیریت پیوسته حوضه آبریز زاینده‌رود و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در مدیریت کنترل و نظارت بر توزیع آب بخش کشاورزی این حوضه اتخاذ شد.

استاندار اصفهان در این نشست با بیان اینکه برای ساماندهی، نظارت و کنترل توزیع آب بخش کشاورزی حوضه آبریز زاینده‌رود، دو تفاهمنامه با کشاورزان و آب منطقه‌ای استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری به امضا رسیده است، گفت: این تفاهمنامه‌ها برای نظارت بر برداشت‌ها و همچنین ساماندهی حوضه آبریز زاینده‌رود است زیرا معتقدیم اگر این اقدام‌ها از سوی کشاورزان انجام شود نتایج بهتری خواهد داشت.رسول زرگرپور افزود: گرچه ممکن است نظرات اصلاحی هم در این زمینه وجود داشته باشد ولی مهم این است که عملیات اجرایی این تفاهمنامه آغاز و در جریان اجرا اصلاحات مورد نیاز انجام شود.وی با بیان اینکه ماهیت این اقدام از جزئیات تفاهمنامه مهم‌تر است، اضافه کرد: تفاهمی که بین دو استان ایجاد شده مهم و موثر است و در پیشبرد برنامه‌ها نقش بسیار مهمی ایفا خواهد کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با بیان اینکه مدیریت استان اصفهان و چهار محال و بختیاری با دو دغدغه عمده روبه‌رو هستند، اظهارکرد: یکی از دغدغه‌ها این است که استان چهارمحال و بختیاری متهم به مصرف مازاد آب در بالادست است و از طرف دیگر به‌دلیل کمبود آب، کشاورزان دو استان با مشکلاتی روبه‌رو هستند که مدیریت دو استان را تحت فشار قرار داده است. قاسم سلیمانی‌دشتکی با بیان اینکه مدیریت استان چهارمحال و بختیاری بر نصب شمارشگر (کنتور) هوشمند بسیار تاکید دارد، گفت: این موضوع در کنترل برداشت‌های مازاد و غیرمجاز اهمیت بالایی دارد. وی با بیان اینکه قرارداد خرید و نصب شمارشگرهای (کنتورها) هوشمند به امضا رسیده است، اظهار امیدواری کرد: در ۶ ماه آینده نصب شمارشگرهای هوشمند عملیاتی و برداشت‌های مازاد قطع شود و با راهکارهایی که استاندار اصفهان در زمینه واگذاری نظارت بر برداشت‌ها و ساماندهی حوضه آبریز زاینده‌رود به کشاورزان پیش‌بینی کرده است شاهد سرعت در ساماندهی مسائل حوضه آبریز زاینده رود باشیم.سلیمانی در پایان گفت: مدیریت استان چهارمحال و بختیاری به‌طور ویژه و با قدرت از این تفاهم‌نامه حمایت می‌کند. بر اساس این گزارش، استانداران اصفهان و چهارمحال و بختیاری ۱۷ مهر امسال درباره نحوه نظارت و کنترل بر توزیع آب کشاورزی در حوضه آبریز زاینده رود تفاهم‌نامه امضا کرده بودند. این تفاهم‌نامه با مشارکت تشکل‌های صنفی کشاورزی بین قاسم سلیمانی- دشتکی استاندار چهارمحال و بختیاری و رسول زرگرپور استاندار اصفهان امضا شد. در این تفاهم‌نامه برای چگونگی مدیریت، کنترل و نظارت بر توزیع آب بخش کشاورزی در حوضه آبریز زاینده رود تصمیم‌گیری شد.

زاینده رود به عنوان رود تمدن‌ساز و بزرگ‌ترین جریان دائمی آب منطقه مرکزی ایران از رشته کوه‌های زردکوه بختیاری در چهارمحال و بختیاری و کوه‌های غرب اصفهان واقع در شهرستان‌های فریدن و فریدونشهر سرچشمه می‌گیرد که در سال‌های اخیر به‌دلیل کاهش ریزش‌های جوی، افزایش برداشت، بارگذاری‌های غیراصولی و معضلات مدیریتی با چالش کمبود آب و خشکسالی روبه‌رو شده و در سال‌های اخیر خشکی بی سابقه‌ای را تجربه کرده است.طرح ۹ ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده رود با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه‌ها در سال ۹۳ به تصویب شورای‌عالی آب کشور رسید که در حال پیگیری است و امضای این تفاهم‌نامه به اجرای آن کمک خواهد کرد.