دنیای اقتصاد: ۱۳سال از فاجعه زلزله بم می‌گذرد؛ زلزله‌ای که در کنار تلفات جانی بسیاری که بر جای گذاشت، به گفته مسوولان کرمان، از سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ افت شدید ۹۰ درصدی را نصیب گردشگری این شهر کرد. این درحالی است که پیش از آن، بم به‌دلیل وجود ارگ باستانی‌اش، در لیست مقاصد گردشگران اروپایی و آسیای شرقی قرار داشت. به گزارش خبرگزاری فارس، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به افتی که طی سال‌های نخست پس از زلزله بم، در تعداد گردشگران کرمان ایجاد شد، خاطرنشان کرد: «استان کرمان از سال‌ ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ سالانه به‌طور میانگین میزبان ۲۰ تا ۲۵ هزار گردشگر بود. در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ هم گردشگران خارجی زیادی به استان وارد نمی‌شدند؛ اما از سال ۱۳۹۲ گردشگری استان روند رو به رشدی پیدا کرد و با توجه به ترمیم مسیر بازدید ارگ بم، این امر در گردشگری منطقه تاریخی نیز تاثیر بسزایی داشت.» محمد جهانشاهی افزود: «امسال با رشد صعودی گردشگری مواجه بوده‌ایم؛ به طوری‌که استان کرمان بعد از سال‌ها میزبان ۳۰ هزار گردشگر خارجی بوده است که حدود ۱۰درصد آنها که تعداد آنها به ۳ هزار نفر می‌رسد، از ارگ بم بازدید کرده‌اند.» ‌به گفته وی، حتی ضریب اشغال مراکز اقامتی نیز بهبود یافته است.

این مقام مسوول با یادآوری اینکه تعداد زیادی از گردشگران بم را ژاپنی‌ها تشکیل می‌دادند، گفت: «طی سال‌های گذشته با کاهش تعداد گردشگران ژاپنی روبه‌رو بوده‌ایم. در این میان با فعالیت‌هایی که انجام شد موفق شدیم دوباره با معرفی ارگ بم و ساخت مستندهایی در این خصوص، بم را به شبکه‌های جهانی وارد کنیم؛ چنان‌که رسانه‌های ژاپن به معرفی مجدد ارگ بم پرداختند.» به گفته جهانشاهی، بخش بین‌الملل شبکه سی‌سی‌تی‌وی چین نیز مستندی از گردشگری استان کرمان پخش کرد. با وجود این او تاکید کرد که هنوز کرمان نتوانسته جایگاه گذشته خود را در بسته‌های سفر بیابد.

در حال حاضر به گفته این مقام مسوول، حدود ۱۵ درصد گردشگرانی که به کرمان می‌روند، به بم نیز سفر می‌کنند. در این میان استقبال گردشگران داخلی از بم نیز همانند گردشگران خارجی است؛ البته با روندی رو به رشد. معاون گردشگری کرمان با اشاره به اینکه بخشی از مسیری که مورد بازدید گردشگران بود در بم ترمیم شده، ادامه داد: «برنامه‌های توسعه گردشگری برای بخش شرقی استان کرمان در نظر گرفته شده اما با توجه به آسیب‌هایی که به ارگ بم وارد شده بود، طی این سال‌ها تنها تسهیلات به بخش میراث فرهنگی و بازسازی ارگ بم اختصاص داده می‌شد و بخش گردشگری از تسهیلات بی‌نصیب بود.» وی با این‌همه از اقداماتی برای توسعه گردشگری بم خبر داد و گفت: «توسعه اقامتگاه‌های بومگردی در منطقه را مد نظر داریم و درصدد بهره‌برداری از امکانات بیابان لوت هستیم. در این میان رویدادها را هدف‌گذاری کرده‌ایم و قصد داریم به واسطه برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف گردشگران را جذب کنیم.»