امیر شاملویی: پس از انتخابات هشتم نوامبر ۲۰۱۶ و برنده شدن دونالد ترامپ، دلار روزهای صعودی خود را تجربه کرده است؛ این افزایش بهای دلار در نتیجه گمانه‌زنی‌ها در مورد چشم‌انداز تحول احتمالی در سیاست اقتصادی ایالات متحده آمریکا بوده است. از سوی دیگر پس از تصمیم کمیته بازار آزاد فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره وجوه فدرال این کشور از نیم درصد به ۷۵/ ۰ درصد، بار دیگر ارزش دلار در بازارهای جهانی تقویت شد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که در سال ۲۰۱۷ باز هم نرخ بهره ایالات متحده افزایش خواهد یافت و تعداد افزایش نرخ بهره در این سال ۳ بار تخمین زده شده است.

بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باورند که ترامپ با رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا به کاهش مالیات‌ها و افزایش مخارج در حوزه زیرساخت‌ها می‌پردازد. در کنار این امر، برخی صاحب‌نظران معتقدند افزایش ارزش دلار با بالا بردن احتمالی نرخ بهره ازسوی فدرال رزرو ممکن است شدت بیشتری بگیرد. این افزایش دلار می‌تواند برای این کشور معایبی به همراه داشته باشد. از جمله اثراتی که افزایش دلار می‌تواند در پی داشته باشد این است که برای رقابت‌پذیری شرکت‌های صادرکننده آمریکایی تهدیداتی ایجاد کند. این خطر به آن سبب است که با افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی، ارزش این ارز معتبر جهانی در برابر سایر ارزهای مهم جهان افزایش خواهد یافت و موجب می‌شود کالاهای سایر کشورها ارزان‌تر از کالاهای تولید شده در خاک آمریکا شود که به نوبه خود می‌تواند اثر منفی بر صادرات شرکت‌های تولیدکننده در آمریکا داشته باشد و رشد اقتصادی را در این کشور متاثر کند.

در روزهای قبل از انتخابات، دونالد ترامپ اظهاراتی مبنی بر اینکه چین در نرخ ارز خود دستکاری‌هایی را اعمال می‌کند، انجام داده و از این کشور به‌عنوان متقلب ارزی یاد کرده بود. به نظر می‌رسد با توجه به وقایعی که در حال حاضر در سطح جهان در حال اتفاق افتادن است و به خصوص تشدید مشکلات بین چین و آمریکا که پس از مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با رئیس‌جمهوری منتخب تایوان منجر به تنش‌های جدیدی در روابط چین و آمریکا شده است، این مساله قابلیت تبدیل شدن به نوعی جنگ تجاری یا حتی جنگ ارزی بین دو کشور را دارد. البته برخی کارشناسان بر این باورند که ممکن است همین امر سبب به وجود آمدن نوعی گفت‌وگو در میان سران دو کشور با شرایط جدید شود. البته ممکن است این اتفاق منجر به زیان برخی کشورهای در حال توسعه شود و سرمایه‌گذاری‌های موجود در این کشورها را کاهش دهد. در ادامه به بررسی اثرات دلار قدرتمند بر اقتصاد ایالات متحده آمریکا و احتمالاتی که در این زمینه بیان شده است، خواهیم پرداخت.