دنیای اقتصاد: جهت‌گیری کلی بازارها برای کوتاه‌مدت، پس از انتشار بیانیه هفته گذشته فدرال رزرو آمریکا مشخص شده، با این همه نوسان‌های شکل گرفته توسط عوامل مختلف، گاهی بازارها را در جهت مخالف حرکت کلی حرکت می‌دهد. به‌عنوان مثال، دلار پس از اعلام چشم‌انداز سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، به‌شدت تقویت شده، اما اصلاح روند آن، گه‌گاه بازار کالاها را متاثر می‌کند.

با تقویت شدید دلار در روزهای گذشته، اونس طلا نیز به‌شدت تحت‌فشار قرار گرفته، اما فلز زرد هم در مقاطعی از عوامل افزایشی برای رشد از کف قیمتی بهره برده است. اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت ۱۱۳۵ دلار ایستاده بود، روز دوشنبه تا بهای ۱۱۳۸ دلار بالا رفت، اما سه‌شنبه تا بهای ۱۱۳۲ دلار پایین آمد. در حالی که افت سه‌شنبه ناشی از تقویت دوباره دلار بود، صبح چهارشنبه، افت دلار بود که به اونس کمک کرد. اونس طلا چهارشنبه را با قیمت ۱۱۳۵ دلار آغاز کرد که نشان می‌داد معامله‌گران بازار فلزهای گرانبها از روند دلار استفاده افزایشی کرده‌اند، گرچه در ادامه روز چشم‌انداز سیاست پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان فشار خود را بر طلا حفظ کرد. بهایی که تا ساعت۸ شب چهارشنبه برای اونس ثبت شد، ۱۱۳۱ دلار بود، در جدول صفحه ۱۲نیز نرخ اونس طلا در ابتدای معاملات دیروز درج شده است. شاخص دلار که این ارز را با ۶ ارز عمده جهانی مقایسه می‌کند، روز سه‌شنبه دوباره روی اوج تقریبا ۱۴ ساله قرار گرفت. به این ترتیب، کل بازار فلزهای گرانبها از روند بازار ارز متاثر شد. البته با افت دلار از اوج روزانه، نقره و طلا هم از کف روزانه بلند شدند. نکته جالب دومین روز هفته میلادی واکنش نشان ندادن طلا به تحولات امنیتی دوشنبه بود. دوشنبه خبر قتل سفیر روسیه در آنکارا و انجام حمله‌ای تروریستی در آلمان می‌توانست خرید طلا را افزایش دهد، اما بازار توجهی به این اخبار نشان نداد. البته بازارهای سهام اروپا تحت‌فشار این تحولات امنیتی قرار گرفتند و یورو هم مقابل دلار تا کف ۱۳ ساله پایین رفت.با وجود افت سه‌شنبه بازارهای سهام اروپایی، بازارهای سهام همچنان در وضعیت بسیار خوبی به‌سر می‌برند که در ادامه جهش ترامپی آنهاست. اگر وضعیت بازارهای سهام به هر دلیلی تغییر کند، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن می‌تواند از فشار موجود روی طلا بکاهد.سه‌شنبه همزمان با فشار رشد دلار بر طلا، رشد بهای نفت خام به فلز زرد کمک کرد. با این همه نفت هم این هفته رشد چندانی را تجربه نکرده است. همان‌طور که اشاره شد اونس طلا روز چهارشنبه را با توجه به تعدیل روند دلار، با رشد شروع کرد.

شاخص دلار در سومین روز هفته از اوج ۱۴ ساله پایین آمد. این افت علاوه‌بر تعدیل کوتاه‌مدت مربوط به افت بازدهی اوراق قرضه آمریکا هم بود. عامل دیگری که روز گذشته به طلا کمک کرد، افت بازارهای سهام اروپا تحت‌تاثیر اخبار بانکی بود. با وجود افت دلار در این روز، همچنان انتظار عمده معامله‌گران این است که سیاست‌های بلندپروازانه ترامپ، دست کم در ماه‌های آینده، به ادامه تقویت دلار و بازارهای سهام منجر شود. هر دو عامل به ضرر طلا کار می‌کنند. تا ساعت ۷ عصر روز گذشته که شاخص دلار به عدد ۹۱/ ۱۰۲ واحد افت کرده بود، اونس طلا تا بهای ۱۱۳۳ دلار رشد کرده بود ولی یک ساعت بعد تا ۱۱۳۱دلار کاهش یافت.

البته هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز از آخرین هفته کامل سال ۲۰۱۶ رقم خورده باشد. رئیس بخش تحقیقات فلزات گرانبهای موسسه مالی «سوسایت جنرال» فرانسه معتقد است که افزایش امیدواری‌ها نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی جهان تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی سی‌ان‌بی‌سی، روبین بیهار می‌گوید: «تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن با توجه به اوضاع اقتصادی و سیاسی فعلی جهان با کاهش شدیدی روبه‌رو شده و این مساله تاثیر منفی زیادی بر قیمت طلا داشته است.» با این همه، تحلیلگر برجسته موسسه مالی و سرمایه‌گذاری «اچ‌اس‌بی‌سی» می‌گوید: «اگر قیمت طلا در شرایط کنونی به کمتر از ۱۱۰۰دلار در هر اونس کاهش یابد، تقاضای جهانی با افزایش فزاینده‌ای روبه‌رو خواهد شد. جیمز استیل در گفت‌وگو با رویترز می‌افزاید: «به نظر من میزان مبادلات طلا و سایر فلزات گرانبها طی روزهای آینده کاهش خواهد یافت و افت خرید و فروش می‌تواند قیمت طلا را دستخوش نوسانات بیشتری کند.»