دنیای اقتصاد: موج ترور در روزهایی که به آغاز سال نوی میلادی نزدیک می‌شویم بار دیگر سایه شوم خود را بر سر اروپا افکنده است. در جدیدترین اقدام، یک کامیون با ورود به بازار کریسمس برلین پایتخت آلمان، جمعیت حاضر در این بازار را زیر گرفته است. به گزارش بی‌بی‌سی، پلیس برلین اعلام کرد جسد یک مرد لهستانی در داخل کامیونی که به بازار کریسمس در برلین حمله کرد، پیدا شده است. منابع آگاه امنیتی به خبرگزاری آلمان گفته‌اند که راننده کامیون پناهجویی ۲۳ ساله از پاکستان یا افغانستان با نام «نوید ب.» بوده که در ماه فوریه وارد آلمان شد. وینفرید ونزل، سخنگوی پلیس برلین، نیز گفت فرد مظنون سابقه جرائم خرد داشته اما مظنون به اقدامات تروریستی نبوده است. گفته شده شمار کشته‌ها به ۱۲ نفر افزایش یافته است. تصاویر کامیون نشان می‌دهد که در لهستان ثبت شده بود و رسانه‌های لهستانی می‌نویسند احتمال آن هست که کامیون روز دوشنبه سرقت شده باشد. آریل زورافسکی، صاحب لهستانی کامیون، تایید کرد که راننده‌اش ناپدید شده و دیگر به تماس‌ها پاسخ نداده است.

مایکل مولر،‌ شهردار برلین گفت اوضاع تحت کنترل است. در این راستا آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان درباره حمله مذکور با وزیر کشور و شهردار برلین رایزنی کرده است. مقامات امنیتی آلمان افزایش تعداد کشته‌ها را به ۱۲ تن و تعداد زخمی‌ها را همان ۵۰ تن اعلام کرده‌اند. در جریان این حادثه، کامیون ۵۰ تا ۸۰ متر در میان بازار درحالی که به دکه‌ها و مردم می‌کوبید به راهش ادامه داد. بی‌بی‌سی نیز به نقل از یک شاهد عینی می‌نویسد کامیونی با سرعت حدود ۶۰ کیلومتر در ساعت به سوی مرکز بازار در حرکت بود و نشانی از اینکه قصد دارد سرعت خود را کاهش دهد دیده نمی‌شد. داعش مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

داعش وارد می‌شود

چنین به نظر می‌رسد که شدت حملات به داعش در عراق و سوریه باعث شده این گروه حملات خود را به خارج از این دو کشور منتقل کند. در واقع، ضعف نظامی داعش در رقه و موصل باعث شده این گروه برای انحراف افکار حامیان خود بخشی از عملیات‌های خود را به اروپا منتقل کند تا به این واسطه هم افکار عمومی غرب را علیه حاکمان‌شان بشوراند و هم روح تازه‌ای در کالبد نیروهای خود بدمد. ایندیپندنت در گزارشی می‌نویسد داعش به‌دنبال ایجاد نسل جدیدی از تروریست‌ها است. دختران و پسران داعشی در سرزمینی که در کنترل این گروه است به اپلیکیشن‌هایی برای دسترسی به وب‌سایت‌های جهادی و انجام عملیات دسترسی دارند. این گروه همچنین از مبارزان «کودک» نیز در میادین نبرد استفاده می‌کند.

ایندیپندنت می‌افزاید شواهد نشان می‌دهد که داعش تلاش‌های جدیدی را برای جذب اعضای جدید از اروپا انجام داده است. این اعضا برای حمله به اروپا و آمریکا (و البته خاورمیانه) آموزش داده می‌شوند. این روزنامه انگلیسی به نقل از «برخی پیش‌بینی‌ها» می‌افزاید تعداد کودکان داعشی در میادین نبرد به ۵۰ هزار نفر می‌رسد. این در حالی است که این گروه ضربات سختی در رقه و موصل متحمل شده است. ایندیپندنت می‌نویسد: اینترنت به ابزار مرسومی برای شست و شوی مغزی کودکان و جوانان در غرب و خاورمیانه تبدیل شده است. برخی از این کودکان تروریست در بلژیک، فرانسه و آلمان دستگیر شده و بنابراین، حملات‌شان به مغازه‌های کریسمس خنثی شد.

داعش «کیوسک»هایی در مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوریه برقرار کرده که این کودکان می‌توانند در آنجا با استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها مجله روزانه این گروه با نام «رومیه» را بخوانند و به وب‌سایت‌های جهادی دسترسی پیدا کنند. گفته می‌شود «رومیه» جایگزین «دابق» شده است و این نشان از تغییر استراتژی و اهداف داعش دارد. با توجه به اینکه جهادیون ظاهرا خود را پیروز میدان دابق در نبردهای آخرالزمانی نمی‌دانند می‌خواهند نبرد خود را به قلب جهان غرب انتقال دهند. به همین ترتیب، «رومیه» به معنای «رُم» است که حاکی از قصد آنها برای انتقال میدان نبرد به قلب جهان غرب است. سرهنگ «جان دوریان»، از اعضای ائتلاف آمریکایی علیه داعش، می‌گوید دیدگاه آخرالزمانی داعشی‌ها تخریب تمام جوامعی است که بر آن کنترل یافته‌اند. آنچه آنها در حال انجامش هستند ایجاد مشکلات نسلی با ایدئولوژی مسموم‌شان است. او می‌گوید «آنها اپلیکیشن‌هایی طراحی کرده‌اند که ذهن کودکان را شست و شو می‌دهد. ظاهرا قرار است به آنها عربی هم بیاموزند اما آنچه آنها می‌آموزند ارتباط مستقیمی با خشونت، افراط‌گرایی، نارنجک و تانک دارد. اگر این کودکان حملاتی به مجسمه‌ آزادی، بیگ بن یا برج ایفل انجام دهند پاداش می‌گیرند.»

چنین است که وزارت کشور فرانسه اعلام کرد تدابیر امنیتی را در کریسمس در بازارهای سراسری افزایش خواهد داد. به گزارش رویترز، وزارت کشور فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «همکاری فرانسه و آلمان بدون هیچ‌گونه خللی ادامه خواهد یافت تا دموکراسی در جنگ علیه افرادی که می‌خواهند به ارزش‌ها و آزادی‌های ما حمله کنند، پیروز شود.» در ادامه این بیانیه آمده است: «تمامی نیروهای امنیتی در بالاترین سطح آماده‌باش قرار خواهند گرفت. تدابر امنیتی فورا در زمان کریسمس در تمامی بازارهای سراسر کشور افزایش خواهد یافت.» در عین حال، پلیس سوئیس اعلام کرد، مرکز اسلامی شهر زوریخ هدف حمله مسلحانه قرار گرفت و مردی مسلح به روی مردم آتش گشود که سه تن زخمی شدند.

به گزارش رویترز،‌ این حمله عصر دوشنبه‌ صورت گرفت و پلیس زوریخ در حال جمع‌آوری شواهد در داخل ساختمان مسجد است. آخرین اخبار حاکی از آن است که تیراندازی در این مرکز اسلامی در پایتخت سوئیس حداقل سه زخمی برجای گذاشت. نیروهای پلیس سوئیس خیابان‌های اطراف محل تیراندازی را مسدود کردند. به گفته پلیس، از این مرکز اسلامی به‌عنوان مسجد استفاده می‌شد و غالبا اتباعی از سومالی در آن تردد داشتند. مصدومان این حادثه هم سومالیایی هستند. به گفته پلیس، مهاجم مردی حدودا ۳۰ ساله بوده که ابتدا از محل حادثه گریخت اما پلیس روز گذشته اعلام کرد که در نزدیکی این محل یک جنازه پیدا شده است که متعلق به فرد مهاجم است. پلیس این فرد را شناسایی کرده اما هویت او هنوز اعلام نشده است. کارشناسان امیدوارند که سال جاری کریسمس در آرامش برگزار شود.