پاتک اوباما به پوتین

دنیای اقتصاد: آمریکا در آستانه یک آزمون حساس قرار گرفته است. آزمونی که مجددا نتایج انتخابات آمریکا را هدف قرار داده است. اگر تا پیش از این جیل استاین، نماینده حزب سبزها در انتخابات قصد داشت نتایج برخی از ایالت‌ها را مجددا مورد شمارش قرار دهد این‌بار باراک اوباما با هدف بررسی نقش روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوی سال ۲۰۱۶ وارد عمل شده است.

به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، در پی دستور باراک اوباما به مقامات اطلاعاتی آمریکا برای تحقیق درباره نقش حملات سایبری در انتخابات اخیر این کشور، نیروهای اطلاعاتی در این زمینه وارد عمل خواهند شد. بر اساس یک ارزیابی اطلاعاتی این احتمال وجود دارد که روسیه با هدف کمک به دونالد ترامپ در انتخابات «مداخله کرده است.»

به نوشته این روزنامه، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در یک «ارزیابی محرمانه» به این نتیجه رسیده است که «افرادی مرتبط با کرملین» ایمیل‌های هک‌شده کمیته دموکرات‌های آمریکا و مدیر کارزار هیلاری کلینتون را در اختیار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس قرار داده‌اند. آن‌طور که در این گزارش قید شده است، افراد مذکور «با یک واسطه» به دولت ولادیمیر پوتین متصل بوده‌اند. در همین حال سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، به آژانس‌های اطلاعاتی این کشور دستور داد که گزارش جامعی را از حمله‌های سایبری در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ماه گذشته و هک ایمیل‌های حزب دموکرات ارائه دهند. به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید، این بررسی که از سوی سازمان‌های اطلاعاتی انجام می‌شود، به‌طور گسترده فعالیت‌های سایبری مخرب در زمان انتخابات را مورد بررسی قرار خواهد داد.

وی اضافه کرد که در این بررسی‌ها تاکتیک‌ها، اهداف، بازیگران کلیدی و همچنین پاسخ دولت ایالات‌متحده به هک ایمیل‌ها ارزیابی می‌شوند. این سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد که باراک اوباما اوایل هفته جاری این دستور را صادر کرده و خواستار آن شده که یافته‌های نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در این خصوص پیش از پایان یافتن دوره ریاست‌جمهوری‌اش در ۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۷ به او تحویل داده شود. اریک شولتز اضافه کرد: از آنجا که رئیس‌جمهوری درخصوص این موضوع بسیار جدی است می‌خواهد این موضوع زیر نظرش انجام شود. ما متعهد هستیم که از سلامت انتخابات در کشورمان اطمینان حاصل کنیم. مقام‌های امنیتی آمریکا پیش‌تر روسیه را متهم کرده بودند که با هدف تاثیر گذاشتن بر انتخابات در آمریکا، ایمیل‌های حزب دموکرات را هک کرده است. در همین زمینه، گزارش شده است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، به این نتیجه رسیده است که روسیه به‌طور خاص برای کمک به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات دست به این اقدام زده است. گفته می‌شود که سیا هفته گذشته گزارشی در این خصوص در اختیار اعضای سنا قرار داده است.

تیم انتقالی دونالد ترامپ به این گزارش واکنش نشان داده و با اشاره به گزارش سازمان سیا گفت که اینها «همان کسانی هستند که می‌گفتند صدام حسین سلاح کشتار جمعی دارد.» روسیه پیش‌تر هرگونه دخالت در مساله هک ایمیل‌ها را رد کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس، در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در جریان حملات سایبری ایمیل‌هایی از مکاتبات داخلی حزب دموکرات و دستیاران هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هک و در برخی از سایت‌ها منتشر شدند. طبق این گزارش، اعضای حزب دموکرات معتقدند که دونالد ترامپ از هک این ایمیل‌ها سود برده است. این درحالی است که دونالد ترامپ نقش چندانی برای دخالت احتمالی روسیه در این موضوع قائل نیست. با این حال اریک شولتز گفته است، دستور رئیس‌جمهوری در راستای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات نیست، بلکه می‌خواهد امکانات برای مقابله با حملات سایبری ارزیابی و تقویت شود.

رودی جولیانی کنار کشید

در حالی که از رودی جولیانی به‌عنوان یار غار دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نام برده می‌شد، وی اعلام کرد که در کابینه آینده ترامپ حضور پیدا نخواهد کرد. رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا با تایید این مطلب گفت که رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، به خواست خود از فهرست پیشنهادی برای کابینه آینده کنار کشیده است. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ در بیانیه‌ای گفت: رودی جولیانی، فردی با استعدادهای فوق‌العاده و شخصی میهن‌پرست است. من همیشه سپاسگزار فداکاری‌های شبانه‌روزی او پس از پیروزی در انتخابات مقدماتی و همچنین مشاوره‌های خردمندانه او هستم. ترامپ در بیانیه خود تصریح کرد: او همچنان یک دوست نزدیک خواهد بود و در شرایط مقتضی از او مشورت خواهم گرفت. من همچنان تصورم این است که او یک جایگاه مهم در دولت آینده خواهد داشت.

با این حال تیم مشورتی تشکیل کابینه دونالد ترامپ نیز اعلام کرده است که رودی جولیانی همچنان معاونت ریاست این تیم را برعهده خواهد داشت. شبکه خبری فاکس نیوز نزدیک به جمهوری‌خواهان نیز به نقل از رودی جولیانی اعلام کرد: از نظرشخصی، همچنان مشتاق حمایت از رئیس‌جمهوری منتخب و در صورت لزوم به‌طور شایسته‌ای در کنار وی هستم. پیش‌تر گزارش‌ها درخصوص حضور رودی جولیانی در کابینه دولت ترامپ منتشر شده بود. در برخی از گزارش‌ها از رودی جولیانی به‌عنوان یکی از شانس‌های اصلی پست وزارت امور خارجه آمریکا یاد می‌شد.