دنیای اقتصاد: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از مذاکره ایرلاین‌ها برای خرید هواپیمای سوخو۱۰۰ طی هفته جاری خبر داد و گفت: مدل تعدادی از ۱۷هواپیمای ایرباسی که قرار است به‌صورت لیزینگی خریداری شود، مشخص شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مقصود اسعدی‌سامانی با اشاره به اینکه شرکت سازنده سوخو ۱۰۰، سه‌شنبه این هفته محصول خود را به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی معرفی می‌کند، افزود: پس از برگزاری دمو (نسخه نمایشی) قرار است ایرلاین‌ها مذاکراتی برای خرید این هواپیمای روسی داشته باشند. اسعدی اظهار کرد: خرید هواپیمای سوخو ۱۰۰ برای ایرلاین‌ها به‌عنوان یک گزینه مطرح است و شرکت‌های هواپیمایی با توجه به شرایط و امتیازات این هواپیما پس از معرفی آن در روز سه‌شنبه، تصمیمات لازم را می‌گیرند. وی ادامه داد: مردم ایران ذهنیتی منفی نسبت به توپولف دارند اما هواپیمای سوخو۱۰۰ با توپولف تفاوت بسیار دارد و از تکنولوژی خاصی برای ساخت این هواپیما استفاده شده و حتی برخی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه و... در ساخت این هواپیما مشارکت کرده‌اند.

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، با توجه به اینکه ظرفیت هواپیمای سوخو ۱۰۰، حدود صد نفر است اغلب شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند این هواپیما را خریداری کنند، چون این هواپیما از نظر تعداد صندلی، گزینه مناسبی برای تمامی شرکت‌ها است. اسعدی‌سامانی با اشاره به ادامه مذاکرات با شرکت بوئینگ و ایرباس اضافه کرد: مدل تعدادی از ۱۷ هواپیمای لیزینگی که قرار است از شرکت ایرباس خریداری شود، مشخص شده است اما تا طی تمامی مراحل، نمی‌توان در مورد مدل و شرایط این قرارداد اظهار نظر کرد. پیش از این اسعدی‌سامانی درباره انجام مذاکره شرکت‌های هواپیمایی با سوخو ۱۰۰ اظهار بی‌خبری کرده و گفته بود به نظر نمی‌رسد بحث مذاکره ایرلاین‌ها با شرکت سازنده هواپیمای سوخو ۱۰۰ در آینده نزدیک عملیاتی شود.