دنیای اقتصاد: اونس فلز زرد در نخستین هفته کامل ماه دسامبر ۱۰ دلار افت کرد تا طلا در اولین گام از آخرین ماه میلادی حدود ۵/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داده باشد. قدرت‌نمایی دلار و بازارهای سهام مهم‌ترین عوامل فشار بر طلا در روزهای گذشته بودند، عواملی که احتمالا در هفته‌های آینده نیز اثرگذار خواهند ماند. همزمان، احتمال انقباض پولی در آمریکا و همچنین از دست رفتن قدرت فنی طلا هم این کالای گرانبها را ضعیف نگه داشته است. پیش از آغاز هفته جدید که شاهد برگزاری آخرین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی خواهد بود، مرور رویدادها و روند هفته نخست، جالب است.

اونس در نخستین روز هفته میلادی با ۷ دلار افت به قیمت ۱۱۷۰ دلار رسید. روز دوشنبه، افت شاخص دلار و رشد بهای نفت خام می‌توانست بهای اونس را بالا ببرد، اما تخریب چهره فنی اونس در ماه نوامبر مانع اثرگذاری افزایشی آنها شد. علاوه‌بر این دو عامل، افت بازارهای سهام آسیا و نتیجه همه‌پرسی ایتالیا هم عوامل افزایشی بودند که دوشنبه نتوانستند به طلا کمک کنند. اعلام خبر رای منفی ایتالیایی‌ها به اصلاحات پیشنهادی ساختار سیاسی در روز یکشنبه، طلای دوشنبه را تنها دقایقی افزایشی کرد.اما سه‌شنبه روز افت ۱ دلاری بود. اونس طلا در دومین روز هفته نوسان‌های بسیار محدودی پیرامون مرز ١١٧٠ دلار داشت و دست آخر روی قیمت ۱۱۶۹ دلار ایستاد. فشار فنی ناشی از لمس کف ١٠ ماهه در روز دوشنبه از مهم‌ترین عوامل فشار بر طلای سه‌شنبه بود. دیگر عامل فشار بر طلا در این روز، ادامه عملکرد خوب بازارهای سهام بود. سه‌شنبه، همزمان با رشد شاخص دلار، بهای نفت خام هم در پی عقب‌نشینی اصلاحی معامله‌گران بازار انرژی کاهش یافت تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها علیه فلز زرد عمل کرده باشند. با این همه، افت طلا در روز دوم هفته بازارهای جهانی محدود بود.

اونس چهارشنبه با ۴ دلار رشد، به بهای ۱۱۷۳ دلار رسید. اونس در این روز با کمک پایان موقعیت فروش و شناسایی سود برخی معامله‌گران تا بهای ۱۱۸۰ دلار هم بالا رفت، اما در نهایت روی قیمت پیش گفته ایستاد. یک دلیل مهم افت از اوج روزانه، ناتوانی فنی طلا بود. دیگر دلیل افت، کاهش بهای نفت خام بود. البته در حالی که نفت با افت خود به ضرر طلا کار می‌کرد، افت شاخص دلار یار طلا بود. حجم معاملات بازار در سومین روز هفته گذشته میلادی کمتر بود؛ چراکه بیشتر معامله‌گران در انتظار نشست بانک مرکزی اروپا بودند. پنج‌شنبه روز بازگشت به بهای مرزی ۱۱۷۰ دلار بود. عمده دلایل افت طلا در چهارمین روز کاری هفته رشد شاخص دلار و ادامه فشار فنی بود. اونس تا زمان برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا عمدتا پیرامون مرز ۱۱۷۵ دلار نوسان کرد، اما با اعلام پایان برنامه‌های خرید اوراق قرضه در پایان سال ۲۰۱۷ افت کرد. بانک مرکزی اروپا همچنین اعلام کرد برنامه‌های ماهانه خرید را از ماه آوریل از ۸۰ میلیارد یورو به ۶۰ میلیون یورو کاهش خواهد داد. اعلام این برنامه‌ها باعث افت یورو و رشد دلار شد. با این همه وقتی مایو دراگی، رئیس این نهاد در نشست خبری پس از نشست اعلام کرد که بانک مرکزی اروپا کاملا برای تحریک اقتصاد منطقه یورو آماده است، روند یورو و دلار معکوس شد. طلا هم از این فرصت استفاده کرد و از کف روزانه بالا آمد.

اونس روز جمعه را با بهای ۱۱۶۷ دلار شروع کرد اما در نهایت تا قیمت ۱۱۶۰ دلار پایین آمد. با رشد شدید شاخص دلار و ادامه رکوردزنی‌های بازارهای جهانی سهام، این روند عجیب نبود. بازارهای سهام ایالات‌متحده که بعد از اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات بر برنامه‌های بلندپروازانه او تمرکز کرده بودند، جمعه دوباره شاهد افزایش ریسک‌پذیری شدند تا دلار هم متاثر از جو خوش‌بینی رشد کند. رشد بازارهای آمریکا که بازارهای سهام هفته گذشته را هم متاثر کرده، شاخص‌های جهانی را در آخرین روز هفته به اوج ۱۶ ساله رساند.اکنون همه بر نشست این هفته پرنفوذترین بانک مرکزی دنیا تمرکز کرده‌اند. در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد»، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و رویدادهای مهم هفته پیش‌رو بررسی خواهد شد.