دنیای اقتصاد: روز شنبه، عادت تبعیت از نرخ حواله درهم کار دست معامله‌گران بازار داخلی ارز داد. در ساعات ابتدایی اولین روز هفته، قیمت دلار تحت‌تاثیر رشد درهم، بدون معامله تا آستانه سطح ۳ هزار و ۹۵۰ تومان بالا رفت؛ با این حال، در ادامه روز برخلاف انتظار شمار زیادی از معامله‌گران، قیمت درهم ارزان‌تر شد تا شاخص ارزی نیز در مسیر کاهشی قرار بگیرد و در نهایت با قیمت ۳هزار و ۹۰۷ تومان به کار خود پایان دهد. در این وضعیت، تعداد زیادی از معامله‌گران که انتظار برگشت شدید قیمت دلار را نداشتند، دچار زیان شدند. به گفته فعالان، پس از پایان معاملات حواله درهم، قیمت دلار افت بیشتری را تجربه کرد. این در شرایطی بود که با توجه به قیمت بسته شده درهم، قیمت دلار ارزشی بالاتر از ۳هزار و ۹۳۰ تومان داشت.

این موضوع انتظار معامله‌گران فردایی بازار را در ساعات انتهایی روز تحت‌تاثیر قرار داد و موجب شد که این دسته سعی کنند با قیمت بالاتری نسبت به معاملات نقدی اقدام به خرید ارز کنند. در واقع آنها تصور می‌کردند، قیمت دلار به دلیل عرضه زیاد پایین آمده و ممکن است روز بعد در صورت ماندگاری قیمت درهم در محدوده هزار و ۸۰تومان به محدوده بالاتری وارد شود.روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی نیز دو نیمه متفاوت را تجربه کرد. سکه در ابتدای روز در مسیر افزایشی قرار گرفت، ولی در ادامه روز تا قیمت یک میلیون و ۱۳۸ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. این قیمت هزار تومان پایین‌تر از روز پنج‌شنبه بود. به گفته فعالان، افت بهای اونس در بازارهای جهانی روز جمعه دیگر عاملی بود که روز شنبه قیمت فلز گرانبهای داخلی را تحت‌فشار قرار داد.

رشد بی معامله

در اولین روز هفته بازار داخلی در شرایطی آغاز به کار کرد که نگاه اکثر معامله‌گران به بازار کشور همسایه دوخته شده بود. به گفته فعالان، روز شنبه قیمت حواله درهم به سرعت در ابتدای روز وارد محدوده هزار و ۸۰ تومان شد. پس از این قیمت حواله درهم رشد بیشتری را تجربه کرد و پیش از ساعت ۱۲ بعدازظهر حتی به نزدیکی محدوده هزار و ۹۰ دلار و نقطه هزار و ۸۸ تومان رسید. به اعتقاد بازیگران باتجربه بازار، روند افزایشی ارز کشور همسایه موجب شد که فضای بازار ارز داخلی نیز هیجانی شود. در این شرایط، کمتر کسی در پاساژ افشار حاضر بود، ارز خود را به فروش برساند؛ چراکه انتظار افزایش قیمت را داشت. در چنین شرایطی بود که قیمت دلار بدون معامله خاصی و تحت انتظارات افزایشی ناشی از صعود درهم تا محدوده ۳ هزار و ۹۴۰ تومان بالا رفت. با این حال، هیجان ابتدای روز ادامه پیدا نکرد. در شرایطی که تعداد زیادی از معامله‌گران در محدوده ۳ هزار و ۹۴۰ تومان اقدام به خرید دلار کرده بودند، قیمت این ارز مسیر کاهشی را در پیش گرفت. از حدود ساعت ۱۲ بعدازظهر، رفتار کاهشی شاخص ارزی کلید خورد و قیمت تا ساعت یک بعدازظهر تا محدوده ۳ هزار و ۹۲۰تومان پایین آمد. همزمان قیمت حواله درهم نیز در بازار همسایه در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا ابتدای محدوده هزار و ۸۰ تومان پایین رفت. پس از بسته شدن معاملات حواله درهم، قیمت دلار در بازار داخلی افت بیشتری را تجربه کرد و به ابتدای کانال ۳هزار و ۹۰۰ تومان نزدیک تر شد. رفت و برگشت قیمت دلار در روز شنبه بیش از هر کسی معامله‌گران فردایی را متضرر کرد که تحت‌تاثیر رشد نرخ حواله درهم هیجان زده شده و به سرعت خریدهای خود را افزایش داده بودند. در واقع می‌توان گفت که تبعیت از نرخ حواله درهم، تعداد زیادی از معامله‌گران ارزی را متضرر کرد.

احتمالات درهمی

به گفته فعالان، رفت و برگشت قیمت درهم در روز شنبه و اثرات آن در بازار داخلی ممکن است تحرکات معامله‌گران را در روزهای آینده تحت‌تاثیر قرار دهد. به گفته فعالان، میزان نوسانی که روز شنبه تحت‌تاثیر نرخ حواله درهم در پاساژ افشار رخ داد، به اندازه‌ای بود که رفتار معامله‌گران را با تغییراتی مواجه کند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، خرید ارز در قیمت‌های بالا و سقف ۳ هزار و ۹۴۰ تومانی روز شنبه عده زیادی از معامله‌گران را با حاشیه زیان بزرگی مواجه کرد. به گفته وی، این دسته برای جبران زیان یاد شده سعی می‌کنند در برابر ثبات بازار مقاومت کنند تا با ایجاد نوسان ضرر خود را جبران کنند. در واقع، این انتظار وجود دارد که ضرر سنگین روز شنبه تلاش‌های گروه متضرر برای ایجاد نوسان را افزایش دهد. با این حال، گروه دیگری در بازار معتقدند، افزایش زیان دسته‌ای از معامله‌گران موجب می‌شود که شمار دیگری از خریداران و فروشندگان ارزی از هراس زیان احتمالی وارد بازار نشوند.

توفیق بازارساز

آنچه مسلم است کاهش دامنه نوسانات در شرایط فعلی بیشتر به بازگشت ثبات به بازار کمک خواهد کرد، در نتیجه بازارساز ارزی باید سعی کند دامنه نوسان را مدیریت کند.از دوشنبه گذشته دامنه نوسانات دلار کاهش یافت و قیمت این ارز نوسان چندانی را تجربه نکرد. با این حال، در اولین روز هفته بار دیگر تغییرات قیمت دلار بالا رفت، امری که زمینه آن بیشتر از کانال درهم دبی فراهم شد. به گفته فعالان، در روزهای گذشته میزان عرضه بازارساز در بازار داخلی متناسب بوده و توانسته به تقاضاهای موجود در بازار پاسخ دهد. پاسخگویی به تقاضای نقدی بازار سهم زیادی در آرامش روزهای گذشته دلار داشته است. در کنار این، بازیگران بازارساز از تاکتیک‌های جدیدی در خرید و فروش ارز استفاده کرده‌اند که در مدیریت بازار موثر بوده است.با وجود این، روز شنبه قیمت دلار از کانال حواله درهم تحریک شد و قیمت در کمتر از یک ساعت بدون معامله خاصی تا آستانه سطح ۳ هزار و ۹۵۰ تومان بالا رفت. به نظر می‌رسد،در چنین شرایطی بازارساز نیاز است که نوسانات نرخ حواله درهم را نیز با دقت زیادی رصد کند و با عرضه مناسب مانع از افزایش دامنه تغییرات آن شود. چراکه نوسانات درهم به‌طور مستقیم انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

ضربه درهم به معاملات ارزی