گروه بنگاه‌ها: شنبه تا چهارشنبه هفته گذشته (۱۳ تا ۱۷ آذر) پذیره‌نویسی صندوق قابل معامله در بورس (ETF)جدید بازار سرمایه یعنی صندوق «امین یکم‌فردا» به مدیریت و بازارگردانی تامین سرمایه امین انجام شد. صندوق «امین یکم‌فردا» صندوق قابل معامله در بورس (ETF) با پرداخت سود ماهانه است که استقبال چشمگیری از آن در مدت پذیره‌نویسی شد، به‌طوری که فروش ۹۱ درصدی سقف واحدهای صندوق نشان داد که «امین یکم‌فردا» تاکنون موفق ترین صندوق پذیره‌نویسی شده ETF است.

مسعود شرفی از مدیران پروژه طراحی و عرضه صندوق «امین یکم‌فردا» در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در جهان هستند. وی افزود: در بازار سرمایه ایران نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دلیل مزیت‌های متعددی که دارند، به سرعت مورد استقبال قرار گرفتند به‌طوری که در چند سال اخیر صندوق‌های زیادی به بازار عرضه شده است. این کارشناس بازار سرمایه درباره رشد صندوق‌های قابل معامله در بورس اضافه کرد: صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) به دلیل انجام معاملات آنلاین در بورس و فرابورس و رفع محدودیت‌هایی نظیر مراجعه‌های متعدد برای صدور و ابطال واحدهای صندوق، شرایط مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاران فراهم کردند. شرفی با اشاره به آمار معاملات «امین یکم‌فردا» گفت: سقف تعیین شده برای صندوق ۱۰۰ میلیارد تومان بود که حدود ۹۱ درصد آن یعنی مبلغ ۹۰ میلیارد و ۹۹۹ میلیون و ۴۸۵ هزار تومان فروخته شد. به گفته وی۸۵ درصد خریداران (۵۵۶ نفر) را سرمایه گذاران حقیقی و ۱۵ درصد دیگر (۹۸ نفر) را سرمایه‌گذاران حقوقی تشکیل می‌دهند.

وی در پایان ضمن اشاره به مزیت‌های طراحی و عرضه صندوق جدید «امین یکم‌فردا» افزود: صندوق «امین یکم‌فردا» اولین صندوق ETF با پرداخت سود ماهانه در بازار سرمایه کشور است و تلاش‌های ما در طراحی و توسعه این ابزار متمرکز بر ایجاد مزیت‌هایی برای سرمایه گذاران بود. به گفته وی پرداخت سود ماهانه، انجام معاملات آنلاین از طریق بورس اوراق بهادار و در کل کارگزاری ها، گردش آنی وجوه بین صندوق و کارگزاری و به جریان افتادن وجوه راکد مانده سرمایه گذاران نزد کارگزاری ها، نقدشوندگی بالا با وجود بازارگردان و نداشتن محدودیت‌های معاملاتی سهام مزیت‌های مهم «امین یکم‌فردا» است که با توجه به آمار پذیره‌نویسی، تنها صندوق ETF بوده که رکورد بیشترین حجم فروش واحدهای سرمایه‌گذاری را در مدت پذیره‌نویسی داشته است. شرفی در پایان اظهار امیدواری کرد: ابزارهایی به سرمایه‌گذاران و بازار سرمایه ارائه شود که نیازها و مزایای مختلف مد‌نظر سرمایه‌گذاران با شرایط و خواسته‌های متنوع را پوشش دهد.