فرصت 10 میلیارد دلاری در ایلام

گروه بنگاه‌ها: مهندس محمدرضا مروارید، استاندار ایلام، با علیرضا بختیاری، مدیر گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» و جمعی از مدیران این موسسه مطبوعاتی دیدار کرد.در این دیدار استاندار ایلام از «دنیای اقتصاد» و زیرمجموعه‌های آن به‌عنوان رسانه‌ای حرفه‌ای یاد کرد و خواستار توجه بیشتر این موسسه مطبوعاتی به ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی در استان‌های محروم کشور شد.مروارید، ایلام را از استان‌هایی دانست که پیش از انقلاب به حاشیه رانده شده بودند، اما پس از انقلاب با وجود خسارت‌های جنگ تحمیلی و محرومیت‌هایی که وجود داشت، مردم آن حاضر به ترک این استان نشدند و خوشبختانه در شرایط فعلی ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه آن فراهم شده است.

به گفته وی اکنون معادل ۱۰ میلیارد دلار طرح‌های اقتصادی در زمینه نفت وگاز، پتروشیمی و دیگر بخش‌های اقتصادی در این استان تعریف شده است که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند در اجرای آن مشارکت داشته باشند. به‌گفته استاندار ایلام روزانه ۴ تا ۵ پرواز از تهران به مرکز این استان وجود دارد، همچنین حضور یک تا ۲ میلیون زائر اربعین‌حسینی در سال، مناظر طبیعی، نزولات آسمانی قابل‌توجه، احداث چند سد و ۴۰۰ هزار هکتار زمین مسطح در این استان، بخشی از ظرفیت‌های قابل‌توجه ایلام برای سرمایه‌گذاری است. مروارید در ادامه از صادرات یک میلیارد و۳۰۰ میلیون دلار کالا از مرز مهران در سال جاری خبر داد و افزود: اکنون استان ایلام جزو امن‌ترین استان‌های کشور است و نزدیکی آن به شهرهای مهم عراق، امکان فعالیت در بازار این کشور را فراهم کرده است. به گفته وی، استعداد کشت پسته نیز در بخش‌هایی از این استان وجود دارد که در این زمینه همکاری‌هایی با استان کرمان در جریان است.

استاندار ایلام وجود ۴۰۰ هزار هکتار زمین مسطح در این استان را با وجود بارندگی‌های فراوان، زمینه مناسبی برای کشاورزی در استان ایلام دانست. به گفته وی در برخی از مناطق این استان میانگین بارندگی سالانه به ۸۰۰ میلی‌متر می‌رسد که با میانگین بارندگی سالانه در استان گیلان برابری می‌کند.مروارید تعداد سدهای در حال ساخت در این استان را ۸سد و تعداد سدهای در حال بهره‌برداری را ۳ سد اعلام کرد و افزود: تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در دشت عباس صورت گرفته و ۴۰ هزار هکتار جنگلداری نیز در استان انجام شده است.

استاندار ایلام همچنین از رشد قابل توجه منابع بانکی در این استان خبر داد و افزود: در سال ۱۳۹۱ منابع بانکی در استان ایلام رقمی معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم در پایان سال گذشته به ۳۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.مروارید با اشاره به منابع نفتی موجود در ایلام، میزان استخراج روزانه نفت در این منطقه را ۱۷۰ هزار بشکه اعلام کرد. به گفته وی هر حلقه چاه نفت در این استان حدود ۱۰۰۰فرصت شغلی را برای ساکنان آن فراهم کرده است. علیرضا بختیاری، مدیرمسوول رونامه «دنیای اقتصاد» نیز در این دیدار با تشریح فعالیت‌های مجموعه دنیای اقتصاد از انتشار روزنامه انگلیسی «فایننشال تریبیون» به عنوان اقدامی برای اطلاع‌رسانی و تحلیل اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی یاد کرد.

وی این روزنامه را یک مرجع اطلاع‌رسانی قابل اعتماد برای فعالان اقتصادی در داخل کشور دانست که توانسته است بدون گرایش‌های جناحی، خط‌مشی مستقلی را در زمینه دفاع از اقتصاد آزاد به پیش برد. مدیرمسوول هفته‌نامه «تجارت فردا» همچنین از توجه ویژه این موسسه مطبوعاتی به ظرفیت‌های استانی برای توسعه اقتصاد کشور خبر داد و افزود: هفته‌نامه تجارت فردا در نظر دارد در قالب ویژه‌نامه‌های استانی، ظرفیت‌های بالقوه استان‌های کشور را برای سرمایه‌گذاری به اطلاع سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برساند.